שינה משותפת עם תינוקות : בעד ונגד

2

Newborn sleeping child                                                                                                                       

שינה משותפת: בעד ונגד

בשנים האחרונות נושא הלינה המשותפת – הורים יחד עם התינוקות במיטה אחת, הפך להיות מאוד נפוץ. הורים רבים בוחרים לבלות את שעות הלילה בצמוד לתינוק מסיבות שונות. במאמר זה נסקור את היתרונות והחסרונות שמגיעים עם לינה משותפת.

 

מהם היתרונות של לינה משותפת עם התינוק שלנו?

לינה משותפת יכולה להיות פתרון נוח להורים קרייריסטים שלא מצליחים לבלות מספיק זמן במהלך היום עם התינוק. אם את ובן זוגך עובדים בשעות היום, שינה משותפת מעניקה לכם זמן נוסף עם התינוק. הקרבה ביניכם בשעות הלילה יכולה ליצור קשר

 

חזק יותר ביניכם לבינו ולחזק את הבטחון שלו בנוכחות של ההורים גם מבחינת מגע פיזי.

מחקרים שונים מראים שתינוקות הישנים עם הוריהם אמנם יונקים יותר, אולם מפריעים פחות לשנת אימם מאשר תינוקות שישנים לבד. אימהות החולקות את מיטתן עם תינוקן נוטות להניק לתקופות ארוכות יותר, אולי בגלל שקל יותר להניק במיטה מאשר לקום באמצע הלילה אך לא בהכרח.

תינוקות שישנים עם הוריהם נוטים להתעורר לפרקי זמן קצרים יותר בלילה מאשר תינוקות הישנים לבדם, והם בוכים פחות. שינה בקרבת התינוק מאפשרת לך תגובה מהירה אם הוא מתחיל להשתעל או לבכות בלילה.

יש אנשים שמאמינים שילדים שישנים עם הוריהם הם עצמאים, פתוחים ובטוחים יותר מאחרים. כמבוגרים, יש להם הערכה עצמית גבוהה, כישורי התמודדות עם לחץ טובים יותר, ונוח להם יותר עם אינטימיות מאשר לתינוקות שישנו בגפם מגיל צעיר. יחד עם זאת, הרגלי השינה לבדם לא יעצבו את אופי ילדך.

מחקרים מסוימים מראים שבממוצע, תינוקות שישנים עם הוריהם מתעוררים פחות וחוזרים לישון מהר יותר מתינוקות שישנים לבדם בחדר נפרד. עם זאת, יש תינוקות שפשוט יודעים להרגיע את עצמם ולהירדם לבד. לכן זה קצת בעייתי לחשוב ששינה משותפת תשפיע על הילד בצורה כזאת.

במיוחד בתקופה הראשונה לחיי התינוק שבה הוא מתעורר לעתים תכופות יותר וגם הצרכים שלו רבים יותר, יותר נוח להיות קרובים ונגישים, ובמיוחד אם האם מתאוששת מניתוח קיסרי.

יחד עם זאת, חשוב למצוא פתרון בטיחותי לשינת התינוק.

 

 

מהם החסרונות של שינה עם התינוק?

הכנסת התינוק הבועט והמתגלגל למיטה המשותפת, תחייב אתכם להתרגל לכך, והיא עשויה לפגוע בשינה שלכם. אם התינוק יתרגל להירדם לצידכם כאשר יש לו חום ומגע, יהיה לו קשה להירדם עם בייביסיטר או קרוב משפחה אחר. בנוסף, המעבר מהמיטה המשותפת למיטה של התינוק יהיה קשה יותר כשיגיע הזמן. קראו את המאמר שלנו לגבי הוצאת התינוק מהמיטה המשפחתית.

שינה משותפת עלולה גם לפגוע בחיי הזוגיות והמין שלכם. כשהתינוק ישן אתכם, לא תוכלו להחליט באופן ספונטני לעשות אהבה ותצטרכו להזיז את הפעילות למקום אחר.
הורים רבים מוצאים חדר אחר בבית לצורך זה, כדי לא להפריע לתינוק. במקרים אחרים, ההורים, או אחד ההורים, פשוט לא רוצים לעשות את הויתור הזה.

נוחות – כאשר התינוק ישן איתכם בחדר, אתם תיאלצו להתאים את עצמכם אליו על מנת שימשיך לישון, למשל אם אתם רוצים להתלבש ולקום בבוקר או לעשות כל פעילות אחרת בחדר השינה. נכון שאתם לא חייבים, אבל במיוחד בתקופה הראשונה אתם תעדיפו שהתינוק ימשיך לישון כדי להמשיך לתפקד כרגיל. פתאום אתם תמצאו את עצמכם צריכים להתנהל בשקט, להזהר לא לזוז יותר מדי במיטה כדי שהתינוק לא יתעורר. במיוחד בחורף צריך להזהר עם שמיכות עבות מחשש למוות בעריסה וחסימה של דרכי הנשימה של התינוק או שלא תמעכו אותו בטעות אם אתם זזים.

עוד סכנה היא במידה ורק אחד מבני הזוג נשאר במיטה והתינוק שלכם נשאר במיטה רק עם אחד מכם , צריך להזהר מפני גלגולים או זחילות. גם בגיל כמה ימים או שבועות יש תינוקות שהם מאוד פעלתניים בזמן השינה והם עלולים ליפול מהמיטה או להתגלגל. לכן חשוב תמיד לרפד את צידי המיטה היטב בכריות במידה ואחת הדפנות של האזור בו ישן התינוק אינו תחום. כמו כן, אפשר לייצר “מתחם מוגן” באמצעות נחשוש ארוך או כרית הנקה גדולה ומגבות מגולגלות על מנת לייצר חיץ ביניכם לבין התינוק.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

ג'ונסון סבון תינוקות לפני שינה בד טיים - מחיר 23.40 שח צילום אפרת אשל
ג’ונסון סבון תינוקות לפני שינה בד טיים – מחיר 23.40 שח צילום אפרת אשל

הורים מסוימים עלולים לגלות דאגה לאור מחקר שפורסם בכתב העת Lancet ב-2004, ובו צויין שישנה עלייה קטנה בסיכון למוות בעריסה בקרב תינוקות לאימהות לא מעשנות שישנו עם ילדיהן בשמונת השבועות הראשונים לחייהם. עם זאת, יוניצף (UNICEF’s UK Baby Friendly Initiative ) וארגונים אחרים ממליצים על שינה משותפת בשבועות הראשונים, בתנאי שעושים אותה בצורה נכונה ובטוחה, היות שהיא מקלה את ההנקה.

 

איך נוכל לישון ביחד אם אני רוצה ללכת לישון אחרי התינוק?

אם את תוהה איך להרדים את התינוק כשאת עדיין לא מוכנה לשינה, אין תשובה נכונה או לא נכונה. יש הורים ששוכבים עם התינוק שלהם במיטה עד שהוא נרדם, ואז ממשיכים בשגרת הערב שלהם. כדאי לבדוק את התינוק לעתים קרובות, להשתמש במעקה בטיחות כדי שלא יתגלגל מהמיטה, ולהניח כריות רבות על הרצפה למקרה שהוא בכל זאת יפול. יש הורים שמשאירים את התינוק לצידם במהלך הערב, ונותנים לו לישון בערסל או בלול עד שהם עצמם הולכים לישון.

חשוב מאוד לקחת בחשבון שכאשר התינוק יתרגל לישון כשאחד מכם מחבק אותו, או במגע צמוד איתו, יהיה לו קשה מאוד להרדם לבד, דבר שעלול לייצר הגבלה עבורכם במידה ותרצו לצאת בשעות הערב או אפילו לשמור עליו במהלך היום כדי שתצאו לסידורים. גם כאשר תסיימו את הלינה המשותפת מדובר על תהליך שיכול לפעמים לקחת כמה ימים עד כמה שבועות , עד שהתינוק ילמד שוב להרדם לבד.

הבחירה היא שלכם,  כמו דברים רבים בהורות – אין נכון או לא נכון, אבל חשוב לקחת בחשבון את כל הפרמטרים לפני שמקבלים החלטה בנושא.

 



[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]