רעיונות לפעילויות עם תינוקות, פעוטות וילדים לחופשת הקיץ!

2

חופשת הקיץ החלה, חלק מהילדים כבר בחופש ולחלק מהילדים במסגרות הפרטיות, החופש יתחיל בימים הקרובים.

מה אפשר לעשות עם הילדים כלכך הרבה זמן בבית?

ריכזנו עבורכם רשימה של טיפים ורעיונות לפעילות עם תינוקות, פעוטות וילידיםאותם אספנו מתוך טיפים של גולשים בתחרות שקיימנו בעבר באתר לפעילויות עם ילדים ופעוטות כדי להנעים את זמנכם המשותף:

פעילויות עם תינוקות

  • ספורט – לעשות ספורט יחד עם התינוק, לשכב לידו על השטיח, להרים אותו על הרגליים ולעשות שכיבות שמיכה. לעשות כפיפת בטן עם תינוקך לשכב על הגב להניח את תינוקך על רגליך המקופלות להביא את הרגלים לכיוון הבטן ככה את גם מרגילה את תינוקך להיות על הבטן וגם מחזקת שרירים לאחר הלידה.
  • ארגון מפגש עם חברות שהן אמהות לתינוקות בני אותו הגיל. אפשר דרך פורומים של הורים לתינוקות לאתר אמהות באזור שלך, להפגש יחד, לדבר ולשתף.
  • בריכה – לימוד שחיה לתינוקות
  • פעילות מים שמאוד מעייפת את התינוקות:
    בימי הקיץ החמים שמים בסלון גיגית או אמבטיה מפלסטיק עם קצת מים, שמים בתוך האמבטיה צעצועים של ברווזים  שישנם כמעט בכל בית. שמים מוזיקה קלאסית ברקע. שמים את הילד לתוך האמבטיה (אני מזכירה שיש שם ממש קצת מים), הוא משחק עם הברווזים, שומע מוזיקת רקע וכולם נהנים.
  • פינת חי עם חיות, ללטף אותן, להרגיש את הפרווה והמרקמים השונים, לחזק את הקשר עם בעלי חיים.
  • בייבי יוגה- זה מרגיע אותם לפני המקלחת הבקבוק והשינה.
  • ארונות מטבח – מכירה את זה שהתינוק שלך כבר זוחל וניגש לארונות המטבח, פותח אותם ועושה לך “סדר”? את מתעצבנת ומחזירה כל כלי לארון שלו רק כדי לגלות שבנתיים האוצר בילגן את הארון שסמוך לו?
    כדאי לנצל את הבלגן שהוא עושה ואת הסקרנות שהוא מגלה. קישרי את ידיות הארון זו לזו באמצעות חבלים צבעוניים, כל ארון בצבע אחר, בקשר שניתן לפתיחה. התינוק שלך יתאמץ לפתוח את הקשר על מנת לפתוח את הארון. בכל פעם שהוא ניגש לארון כזה או אחר, צייני את צבע החבל ותני לו לנסות להתיר את הקשר. עודדי אותו במחיאות כפיים כשהוא מצליח ובמילות עידוד, וכווני אותו לארון הבא בתור. ככה מארון לארון. סמכי עלי שהוא כבר ישכח מהבילגון אותו רצה לבצע ויתמקד בהתרת הקשרים הצבעוניים..
    הפעילות הזו תאפשר לפעוטות לתעל את האנרגיות שלהם לקידום ההתפתחות המוטורית והשכלית שלהם, גם תחזק את הקשר בין התינוק להורה וגם “תעייף” את התינוק שיסכים להירדם אח”כ ללא כל בעיות.
  • סירים – להוציא את כל הסירים מהמטבח, לשים אותם על הריצפה ולתת לילד כף גדולה של העוגה ועוד כלי בישול ולתת לו להפיק צלילים. הוא יכול להיות על זה שעות ולהנות.
  • שקיות– יש להן גם מטרות אחרות, אבל הן מגרות חושים ולכן ניתן לשחק איתן בכל מיני דרכים כמו: לעשות איתן רוח, לקווצ’ץ’ אותן ולהחביא, לעשות איתן המון-המון רעש, להתחבא מאחוריהן ולעשות קוקו…

.

 

פעילויות עם פעוטות

  • בריכה – בילוי בבריכה יכול להעביר כמה שעות בכיף. חשוב רק להצמד לקטנטנים ולא להסיר מהם את העיניים אפילו לשניה!
  • בגדים  – שמנו בסל הכביסה הישן בבית, בגדים של אבא ואמא שלא בשימוש, תיקים, נעליים, כובעים,(מומלץ לרענן את המלאי זה מרגש את הקטנים) מידיי פעם מוציאים, מתחפשים יחד, ואח\”כ עושים מסיבת ריקודים עם התחפושות או/ו הצגות.
  • משחק עם צבעי אמבטיה / צבעי ידיים באמבטיה ארוכה לימים חמים, נעים ואפשר להתלכלך בכיף, מיד אח\”כ המים והסבון מעלימים הכל.או גזירה מסול של כל מיני צורות יחד ואחר כך מכניסים אותם לאמבטיה לצוף…
  • בצק, פלסטלינה ותבניות – תרגול מוטוריקה עדינה, שכלול עולם הדמיון ועידוד תחושת המגע באמצעות לישת החומר, ליצור ולהרכיב מגוון דברים.
  • טיפ בשביל פעילות עם הקטנטנים– להכין כמה קערות ובכל קערה לשים דבר מסוג שונה ורובד שונה ולהכניס את היד של הפעוט פנימה לכל קערה, זה מאוד חשוב שפעוטות ילמדו שיש דברים מחוספסים, חלקים, נעימים, גסים וכו\’, דבר זה פותח להם את הנויירונים במוח וזה מאוד חשוב להתפתחותם.
  • בניית אוהל באחד מחדרי הבית, קישוט האוהל עם מוביילים ובובות זוהרות.  אפשר להכין ביחד קישוטים (תולים שמיכה מקיר לקיר). שמים מוזיקה ברקע , מזרונים בתחתית – אפשר גם להחשיך את החדר ולהפעיל את המוביילים והאורות מעל ראשו של הילד  ולהשתתף איתו בחוייה הצבעונית והנעימה.
  • כוסות לכל בני הבית– פעילות יצירתית שגם נשמרת לאורך זמן.
    כל מה שצריך זה: כוסות זכוכית, צבעים מיוחדים לצביעה על זכוכית ומכחולים!
    פשוט תיקחו את הכוס ותקשטו בכל העולה על דעתכם…על כל כוס תרשמו את השם שלכם.
    הכי כיף זה שאם בן משפחה מצטרף כמו: סבא, סבתא וכו’ אפשר להכין לו כוס במתנה.
  • ארטיק ג’לי הוא פתרון יצירתי נפלא לילדים ולנקיון הבית כאחד – קל להכין אותו, הוא לא נוזל כשהוא נמס ואפשרויות הגיוון שלו רבות:
    ראשית, מכינים ג’לי בטעם אהוב לפי הוראות ההכנה שעל העטיפה.
    קובעים את מספר הארטיקים הרצוי, ומניחים על השולחן קעריות במספר זה. אפשר להשתמש בכוסות חד פעמיות או במתקן קנוי להכנת ארטיקים. בתחתית הקעריות או הכוסות מפזרים קישוטים – סוכריות גומי בצורות שונות, חתיכות פרי או סוכריות ג’לי.
    מוזגים את הג’לי לצלוחיות.
    ניתן גם ליצור ארטיק רב שכבתי וצבעוני, על ידי הקפאת שכבה אחת של ג’לי, ומזיגת כמות נוספת של ג’לי בצבע אחר מעליה. במקרה זה – יש לזכור להמתין עד שהג’לי בשכבה הראשונה יתמצק ולמזוג שכבה לא גבוהה מדי מכל אחד מהצבעים.
    לא לשכוח לנעוץ מקל או כפית פלסטיק במרכזו של הארטיק, קצת אחרי שהג’לי מתחיל להתקשות. שנים בהקפאה למס’ שעות..נפשית ותמיד תמיד להגיד תודה בחיוך גם אם לא מרגישים טוב החיוך תמיד עוזר להרגשה הטובה!
  • פעילות עם הילדים :  הנבטה!
    אחת הפעילויות הקלות והמענינות עם ילדים היא לקחת נושא מרכזי ולפשטו, לדוג’ מזון אורגני, ניתן להנביט ביחד עם הילד צמחים .
    דרוש: כלי איחסון , צמר גפן, זרעים{ אפונה,שועית ,חומוס וכד’}
    איך מנביטים?
    משרים את הזרעים במים
    מכינים את הקרקע – משטחים את הצמר גפן בעובי של כס”מ
    מפזרים את הזרעים על גבי צמר הגפן
    משקים במעט מים – עד שהצמר גפן יהיה לח
    מניחים במקום חשוך למשך הלילה
    מתעוררים בבוקר ונהנים מהנביטה הראשונה שלכם.
    הילד לומד: איך צומח עציץ, השורש לאדמה ,העלים מעלה ,מעלה לכיוון השמש, לומד לדאוג לעציץ- השקיה -שמש-צל- ועוד…
  • משטח יצירה – גוזרים מקופסת קורנפלקס קרטון שיהווה משטח ליצירה. יוצאים החוצה לחצר עם הפעוט  ואין צורך להרחיק יתר על המידה, נותנים לו למלא חול בתוך כלי כלשהוא. אוספים עלים, עלי כותרת של פרחים שנשרו, אפשר גם חתיכות בדים עם מרקמים שונים,  לגזור לצורות שונות ריבועים עגולים וכדומה. נותנים לילד למרוח מעט דבק על הקרטון כמובן שנסייע לו ואז את החלקים שגזרנו ואספנו ניתן לו להדביק אותם כמו קולז’ על הקרטון. אפשר לתת לו מדבקות שיעשה מסגרת מסביב ליצירה.
  •  ציורי חול ים בים- קחו פלקטים אפשר בכל הגדלים ובכל הצבעים, דבק פלסטי לבן, את הילדים, ולכו איתם לים. הקטנטנים משתגעים כאשר אתם מציירים עם הדבק הפלסטי (הם כמובן לא מבינים מה אתם עושים בפעם הראשונה) על גבי הפלקט לאחר מכן מטביעים את הפלקט בחול ואחרי מספר שניות מה שציירתם עם הדבק מתמלא בחול והופך לתמונה מדהימה, עד שתסיימו כבר יורדת השקיעה על הים והגיע הזמן הביתה לישון.
  • אין דבר יותר מהנה מלאפות עם הילדים… זה מעביר את הזמן בכיף, זה משאיר מקום ליצירתיות, זו חוויה משותפת להורה ולילד ובעיקר זה טעים טעים טעים גם תוך כדי התהליך וגם כמובן התוצרים הסופיים!
    יש לקרין גורן ספר מדהים שנקרא “אפייה זה משחק ילדים” ויש בו רעיונות מדליקים ביותר! אי אפשר להשתעמם מזה, תמיד אפשר לשנות ולשדרג את המתכון היומי וללקק ת’אצבעות!!!
  • חדר ציור – בוחרים חדר בבית שהוא יחסית פחות מרוהט, פורשים המון גיליונות ציור לבנים רגילים (זה יכול להיות גם בדים לבנים לציור או אפילו קנבס אם מוכנים להשקיע) שאפשר לרכוש בשלושה שקלים בכל חנות לאמנות, יושבים (או שוכבים)עם הילד והרבה טושים (בימים שמתחשק להתלכלך קצת, אפשר לשדרג לצבעי פנדה או צבעי פחם אך יש לוודא שהצבעים בטוחים לילד) ומקשקשים. זו פעילות שאפשר להפוך ליומיומית ובכל יום להוסיף עוד צבעים ועוד צורות לציור הכללי, עד שהיצירה האבסטרקטית מוכנה.
  • הכנת כדורי שוקולד. העבודה לא קשה, הילדים עובדים עם הידיים שזה גם כיף להם וגם תורם להם מבחינה מוטורית, ובסוף העבודה יש גם משהו טעים לימים הקרובים.