צעצועים אורגניים – למה זה טוב?

2

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

קעריות צבעוניות מתפרקות

תינוקות ופעוטות חוקרים את עולמם בעזרת הפה, ולכן מכניסים אליו כל דבר.  כשאנו מגישים לילדינו צעצועים לשחק בהם, אנחנו חושפים בפניהם עולם שלם של מרקמים, תחושות, צלילים, ולעתים אף ריחות.

אולם לצד היתרון הנפלא של הצעצועים, מתחבא לו גם חסרון- אנו עלולים לחשוף אותם לסכנה שבצעצועים.

אלו סכנות עלולות להימצא בצעצועים שאנו נותנים לילדינו?

משחקים באיכות ירודה עלולים להישבר או להיקרע, חוטים עשויים לחנוק או לחסום מעבר דם באיברים וקצוות חדים עשויים לדקור.  כל אלה ותופעות אחרות גורמים לחלק מהצעצועים להיות מסוכנים לילדים.

סוג אחר של סכנה הינו כימיקלים בצעצועים –  סוגי פלסטיק ופולימרים רעילים, מתכות רעילות, שאריות חומרי הדברה ודישון, צבענים רעילים, מלבינים אופטיים (כגון כלור), תרכובות כימיות רעילות כמו דיאוקסינים, ועוד.

מבדיקה שערך בדצמבר 2009 ארגון צרכנים אמריקאי, לדוגמא, עלה כי שליש מהצעצועים הפופולריים ביותר שנמכרו בארה”ב בשנה שעברה הכילו מתכות רעילות, כגון עופרת, קדמיום, ארסניק, וכספית.  בנוסף, למעלה מ-40% מהצעצועים הכילו PVC (פולימר רעיל).

הסיכון עם החומרים הללו הוא משך החשיפה. לפי משרד הבריאות, חשיפה מתמשכת לחומרים אלה (דרך מגע בעור או בבליעה) בייחוד בקרב תינוקות ופעוטות, שאצלם המערכת החיסונית עוד לא בנויה עד הסוף, עלולה לגרום למחלות שונות: סוגים רבים של סרטן, הפרעות בהתפתחות ובפוריות, פגיעה במערכת החיסונית,  נזק בכליות, מחלות עצם (עד התמוטטות השלד), אנמיה חריפה, פגיעה במערכת העצבים ועוד.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

פאזל אוטו צעצועים אקולוגיים

התקן בארץ מאפשר הימצאות עופרת בצעצועים אך אוסר נדידה של עופרת לגוף. לדברי הממונה על התקינה במשרד התמ”ת, גרישה דייטש, הצעצועים המיובאים לישראל נבדקים על ידי מכון התקנים. לדבריו, בכל הצעצועים המיועדים לילדים מתחת לגיל 3 נבדקת אפשרות של התנתקות חלקים קטנים שעלולים לגרום לילד להיחנק. אלה שלא עומדים בדרישות התקן הישראלי לא מקבלים ממכון התקנים אישור לשחרור מהמכס.

במקרה שהצעצוע כן אושר ויצא לשיווק, בחלק מהמקרים מתבצע recall (איסוף מוצר שאינו תקין מהמדפים ומהצרכנים). לדוגמא, באוגוסט 2007, הודיעה חברת מאטל (המשווקת העולמית של צעצועי פישר פרייס) על המצאות עופרת, בכמות גבוהה מהמותר, בסדרת צעצועי “דורה” שלהם תוצרת סין.  בעקבות ההודעה עשתה חברת פישר פרייס הבינ”ל recall בארה”ב, של 1.5 מיליון צעצועים שיוצרו בסין, בהם נמצאה הכמות החריגה של עופרת. גם בישראל, אספה במקביל חברת סקאל (בעלת הזיכיון לשיווק ומכירת מוצרי מאטל בארץ) את הצעצועים (כ-1000 יחידות) מהמדפים והלקוחות.

חברות גדולות רבות אשר יושבות באירופה ובארה”ב, מייצרות הלכה למעשה את המוצרים שלהן בסין. גם בישראל, היבוא העיקרי של צעצועים הוא ישירות מסין.

מפעלים רבים בסין הם ללא פיקוח, מה שמאפשר ייצור צעצועים מסוכנים ושליחתם לארץ.

גרוע מכך- כאשר צעצוע מסוכן נשלח לארץ, יבואנים רבים מוצאים דרכים לעקוף את הבדיקה במכון התקנים מסיבות שונות, הכוללות בין השאר את העלויות והעיכוב הכרוכים בבדיקה על ידי המכון.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

סירה עם בלון

כאשר יצרן מייצר צעצוע ומייעד אותו לגיל שנה וחצי, לדוגמא, אך היבואן יודע שהצעצוע מכיל מתכות כבדות, היבואן יגדיר את הצעצוע כמיועד לגיל מבוגר יותר, על מנת לחסוך את הבדיקות המיוחדות לצעצוע שמיועד לתינוקות, ולאפשר שיווקו בארץ למרות הסכנה הבריאותית.

כך מגיע צעצוע מסוכן למדפים בחנויות, במסווה של צעצוע תקין ומאושר.

הנה מספר המלצות להימנעות מהסכנות הנ”ל:

א.       הקפידו לרכוש צעצועים שקיבלו אישור כדין ממכון התקנים.

  • זיהוי צעצוע שלא קיבל את אישור מכון התקנים: צעצוע שאין על  אריזתו מדבקת יבואן – לא עבר בדיקה על ידי מכון התקנים.
  • זיהוי אם האישור ממכון התקנים התקבל שלא כדין- על המדבקה שעל הקופסה רשום לאיזה גיל מיועד המוצר. אם הגיל שרשום על האריזה אינו תואם את הגיל שרשום על המדבקה של היבואן (עפ”י רוב הוא יהיה נמוך יותר ממדבקת היבואן), הדבר צריך להדליק נורה אדומה באשר לבטיחות הצעצוע.

א.       כל חפץ שיכול להיכנס לקופסה של סרט צילום (זוכרים מה זה?…) אינו מומלץ לרכישה

ב.       בגילאים הנמוכים.

ג.        בחרו צעצועים באיכות טובה; הימנעו מרכישת צעצועים בעלי חלקים מתפרקים או שבירים, צבע עפרת, חוטים או חבלים; הימנעו מרכישת צעצועים המכילים חומרים רעילים ובעלי פינות חדות.

פתרון אחד לצעצועים שיענו על הקריטריונים הללו הוא צעצועים אורגניים.

הצעצועים האורגניים מעוצבים באופן שהם אינם יכולים להתפרק או להיפרם בקלות בפיו של תינוק, ומלוטשים ללא קצוות חדים.

הצעצועים האורגניים אינם מכילים כימיקלים מזיקים, וצבועים בצבעים טבעיים, שהינם יותר אטרקטיביים, יותר חיים.  ובמקרה של צעצועי בד – הצבעים האורגניים, בייחוד כשמדובר בכותנת ColorGrown (שיטה שבה הכותנה גדלה עם גנים טבעיים שצובעים אותה), מתחזקים והופכים חיים יותר עם כל כביסה.

בעקבות כל היתרונות הללו, ועקב העובדה שייצור מוצר כזה דורש משאבים שונים מעט וקצת יותר יקרים, על פי רוב מחירם של המוצרים האורגניים האמיתיים יהיה יקר מעט יותר ממחירו של המוצר הקונבנציונלי המקביל.  אבל האין המחיר פעוט לעומת השמירה על בריאות ילדינו?


בחסות הטבע ש.ב.א – פתרונות מהטבע לאם ולתינוק: הטבע ש.ב.א מציעה מגוון מוצרים אורגניים, טבעיים, אקולוגיים ותומכי הנקה להריונית, לאם, לתינוק ולפעוט. הזמנה דרך האתר, או ישירות בטלפון.  משלוחים לכל רחבי הארץ. אספקה ישירה בחינם עד הבית בתיאום מראש באיזור גוש דן, המרכז, השפלה וירושלים.Telefax +972-8940-8361, Mobile +972-52-4807714
http://www.nature-sbo.com[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]