פרשת הגננת המתעללת – פרשת גן ניצנים בחולון – יש צדק לילדים במערכת המשפט!

2

היום, יום רביעי, ה-14.6.17, נעשה צדק במערכת המשפט בישראל.

בית משפט השלום בתל אביב שדן באחת הפרשיות הכי מזעזעות בנושא גני ילדים ויחס גננת ומטפלת לילדים, גזר עונש אמנם זעום לדעתי של 7 חודשי מאסר על ניצה חכמון, בעלת גן ילדים בחולון, ועל גננת נוספת במתחם.

בשנה שעברה הן הורשעו על תקיפת ילדים שהיו בגן אותו ניהלו, במסגרת עסקת טיעון.
עוד 3 גננות וסייעת נוספת נידונו לעבודות שירות.

המקרה קצת יותר קרוב לליבי היות ואני מכירה חלק מההורים המעורבים בפרשה ואחרי שיצא לי לצפות בסרטון בו מתייחסים לפעוטות קטנים וחסרי אונים באלימות קשה ולא נתפסת, סוחבים אותם בחדר כאילו היו שקי תפוחי אדמה ומזיזים אותם כאילו היו חפצים, דבר שקשה לכל אדם, במיוחד להורים.

אני זוכרת שכשראיתי את הסרטון ופשוט בכיתי.
אחד הדברים הכי קשים שיצא לי לצפות בהם ואני מחזקת את ידי ההורים והמשפחות של הילדים הנפגעים ומעריצה אותם על גדלות הנפש והתגובות המאופקות יחסית.

השופט שאול אבינור אמר לפני מתן גזר הדין:
“”אין תקדים שדומה בנסיבותיו לפרשה הזו, שהיא יוצאת דופן”, התנהגות צוות הגן הייתה כולה שזורה באלימות בלתי מתקבלת על הדעת. אף הורה לא היה רוצה לראות את ילדיו במצבים כאלו”.

המקרים המדוברים התרחשו במהלך מבצע צוק איתן בשנת 2014, כאשר הילדים שהו במתחם ממוגן זמני במסגרת מעבר תחת התקפות הטילים.
הצוות כנראה לא היה מודע כי המתחם מצולם ואז נחשפו הזוועות .
בגן שהו 65 קטינים בגילאי 3 חודשים עד 4 שנים.

עפ כתב האישום צוות הגן תקף את הקטינים במספר הזדמנויות בצביטות, משיכות בחוזקה, גרירה על מזרונים ועוד כאשר כל האירועים מתועדים במצלמות האבטחה.

כעבור חודשיים נשות צוות הגן נעצרו ואחת הנאשמות שהורשעה הפלילה את שאר הגננות וסייעה לחשיפת הפרשה.

בכתב האישום המתוקן שהוגש נגד המעורבות נטען כי בעלת הגן, ניצה חכמון, היכתה קטינה בראשה עם ידיה כדי שתשכב לישון, משכה קטינים מרגליהם, דחפה קטינה שמעדה מעוצמת המכה והיכתה פעמיים על פיה של ילדה אחרת.

השופט אבינור הוסיף כי “הפרשה ייחודית כי לא מדובר במקרה חד פעמי, אלא במקרים רבים, על פני תקופה ממושכת למדי, מול מספר קורבנות”. לדבריו, “צפייה בסרטונים מאששת אומנם שלא מדובר בגן שהתקיימה בו אווירת טרור, לא אלימות קיצונית ואף אחד לא נפגע באופן פיזי, אך יחד עם זאת משתקפת מהסרטונים אווירת חוסר סבלנות, שבאה לידי ביטוי באלימות מיותרת, בעיקר בזמן השכבתם של הילדים לישון ובנוסף גם בדחיפות ומכות נוספות”, הוסיף השופט.

גזר נן של שתי נאשמות כבר התקבל לאחרונה. האחת נידונה לארבעה חודשי עבודות שירות ואילו הסייעת שסייעה לחשיפת הפרשה ולמעשה הפלילה את שאר הצוות נידונה למאסר על תנאי בלבד – וזאת כיוון שגם השתתפה בחלק מצומצם מהאירועים.

הפרקליטות וסנגוריהן של הגננות לא הסכימו על עונשים מדויקים בהסדר הטיעון, אך כן סוכם לבקש מהשופט עונשים של עד 18 חודשי מאסר כנגד הבעלים וגננת נוספת.

אני שמחה לראות שנעשה צדק במערכת המשפט בישראל ואמנם העונש קל יחסית לטראומה שנגרמה לילדים הנפגעים לכל מהלך חייהם,
אך יחד עם זאת, אני מאוד מקווה כי אנשי חינוך נוספים יראו ויזהרו שכן כיום זה לא מסובך להתקין מצלמה נסתרת בגן, או להשאיר ציוד של הקלטה כדי לדעת מה באמת קורה בגן.

אתם מוזמנים להצטרף לקבוצת צדק לילדים