פעילויות לילדים בחופש הגדול – איך להעסיק ילדים ופעוטות בבית

2

אין כל ספק כי חופשות ארוכות, כדוגמת חופשת פסח ו”החופש הגדול”, מהוות אתגר גדול להורים.

שפע הזמן הפנוי שיש לילד והצורך לנסות ולהעסיק אותו עלולים להיות מבלבלים ולהוביל לתסכול מצד ההורים והילדים.

הורים רבים משקיעים זמן רב בתכנון החופשות הגדולות, ושולחים את ילדיהם לקייטנה, מחנה קיץ בחו”ל, או לבילוי של מספר ימים אצל סבא וסבתא. חודשי הקיץ החמים הם גם זמן מצוין לבילוי משפחתי על שפת הכנרת או על שפת הבריכה באחד מהצימרים או המלונות בצפון, באילת או באזור ים המלח ובשאר הזמן, הפנוי מנסיעות, טיול תנועה או קייטנה.

על מנת להימנע ממצב שבו הילדים יבלו את כל שעות היום מול מסך הטלוויזיה והמחשב, כדאי מאוד לתכנן מראש פעילויות. פעילויות שכאלה לא חייבות להיות כרוכות בנסיעות ארוכות או בהוצאת תקציבים גדולים, ואפשר בהחלט לקיים אותן בביתכם.

כל מה שנדרש הוא מעט דמיון יצירתי והיכרות עם תחומי העניין של הילדים. לפניכם  מספר דוגמאות לפעילויות לילדים שניתן לבצע בביתכם ובתקציב נמוך.

פעילויות יצירה עם ילדים בחופש הגדול

אפשר לתכנן בבית פעילויות והפעלות מהנות שיעבירו את הזמן ויהיו גם בעלות ערך חינוכי מוסף.

על מנת לבצע פעילויות יצירה כדאי להצטייד בספרות מקצועית. בכל ספרייה עירונית תוכלו למצוא מבחר של ספרות עזר בנושא יצירה לילדים או להדפיס דפי עבודה או יצירה מהאינטרנט.

בין אם מדובר בעבודות בפלסטלינה, פיסול בחימר, קיפולי נייר, פיסול בעיסת נייר, ציור או בניית עפיפונים, בספרות המקצועית תוכלו למצוא רעיונות רבים וקלים לביצוע שלא הייתם מעלים בדעתכם.

על מנת לתכנן את פעילויות היצירה כדאי להצטייד במבחר ספרים ולבחור מתוכם את הפעילויות שמוצאות חן בעיניכם.

לפני תאורה של כל פעילות בספרות המקצועית יצוינו החומרים שיש להצטייד בהם. מדובר בחומרים זולים יחסית כמו ניירות מסוגים שונים, דבקים, צבעים או חימר.

כדאי לערוך רשימה של כל החומרים על מנת לבצע רכישה מרוכזת. בדרך כלל מדובר בהוצאה של בין מאה למאתיים וחמישים שקלים שתוכל להעניק לכם ימים רבים של תעסוקה עבור ילדיכם.

כדאי להזמין מספר חברים על מנת לתת לפעילות אופי של הפנינג ועל הדרך לקיים חינוך חברתי לעילא.

כתיבה ואיור ספר לילדים

מי מכם שבורכו בכשרון כתיבה וביצירתיות יכולים לכתוב ולאייר ספר ביחד עם הילדים.

בין אם ילדיכם כבר התחילו ללמוד לקרוא ובין אם הם עדיין בגן הילדים, יצירת סיפור משותף יכולה להיות פעילות שבה תיקח חלק כל המשפחה.

אספו את כל בני המשפחה עוד לפני תחילת החופש על מנת להחליט על הסיפור שברצונכם לספר. מכיוון שמדובר בספר משפחתי שלא ייצא לאור תוכלו לאפשר לילדים לעשות שימוש בדמויות אהובות עליהם מספרים ותוכניות טלוויזיה, או להמציא דמויות חדשות ומקוריות.

בכל יום במהלך החופש כתבו פרק קצר מתוך הסיפור.

על הילדים יהיה ליצור סדרה של איורים עבור הפרק היומי שהקראתם להם.

ניתן לערוך דיונים משפחתיים בכל ערב לגבי המשך הסיפור כאשר כל בן משפחה, גדולים וקטנים כאחד, יביע את דעתו באשר לכיוונים הרצויים להמשך.

תיאטרון ביתי עם הילדים בחופש הגדול

מי מכם שרוצים לשלב גם חוויה של תיאטרון ביתי יכולים להגדיל ולעשות ולאפשר לילדים ליצור הצגה לאחר סיום הכתיבה. מלאכת יצירת התחפושות והתפאורה והחזרות להצגה יכולה להעסיק את הילדים למשך ימים רבים.

כמובן ששיא התהליך יהיה העלאת ההצגה בפני בני משפחה וחברים. אפשר גם להכין גרסאות שונות של ההצגה על מנת ללמד את הילדים על תיאטרון צלליות, פנטומימה, מחול ואפילו אופרה.

אפשר גם לערוך תערוכת יצירה של ציורים ופסלים שייצרו הילדים לפי עלילת הספר שכתבתם יחדיו.

הכנת לוח חזון עם הילדים

אחת הפעילויות המדליקות שיכולות לעורר השראה בכל בני הבית, היא יצירת לוח חזון. בקשו מהילדים לכתוב איפה הם רוצים להיות בעוד 5,10 או 20 שנה ועל מה הם חולמים. לאחר מכן הם מוצאים תמונות שמשקפות את החלום הזה בגזרי עיתונים ומדביקים .

הפעילות מהנה ויש לה ערך מוסף שבאמת מאפשר להם בתת המודע לחלום ולהאמין שהכל אפשרי.