עצות להתנהלות כלכלית נכונה לאחר הצטרפות תינוק למשפחה

2

אנשים רבים חוששים מהמצב הכספי שיהיה להם לאחר שתינוק חדש יצטרף למשפחה.

חלקנו הגדול חושש מאיבוד העצמאות הכלכלית לקראת בואו של תינוק חדש למשפחה.
פתאום יש עוד הוצאות צפויות מדי חודש שאין לנו תמיד שליטה עליהן, יש הוצאות קבועות ושוטפות לתינוק, ובמקרים רבים האם רוצה להאריך את חופשת הלידה כדי להיות עוד קצת עם התינוק הרך ועולים חששות ותהיות של “איך נסתדר עם משכורת אחת פחות למשך כמה חודשים?”
לשם כך ריכזנו עבורכם מספר טיפים להתנהלות כלכלית נכונה ולחיסכון כספי כאשר יש תינוק, עם רעיונות למקומות שבהם ניתן לחסוך ולהקטין את ההוצאות החודשיות.

  • נהלו תקציב חודשי – רוב האנשים לא יודעים בדיוק לאן כל הכסף שלהם הולך. הקפידו לנהל דוח הוצאות חודשי, בקובץ אקסל או במחברת שבה תרשמו את כל ההוצאות שלכם. רשמו את ההכנסות, ואת ההוצאות חלקו ל-3 סעיפים: הוצאות קבועות, משתנות, ומותרות.  אחרי שהכנסתם את כל ההוצאות (רצוי ללכת גם 3 חודשים אחורה ולרדת לפרטי פרטים גם עד הוצאה של 15 ש”ח בסופר) יהיה לכם קל יותר לראות איפה נקודות החולשה והיכן יש הוצאות שאולי אפשר לוותר עליהן כמו למשל לקחת אוכל מהבית לעבודה ולא לקנות אוכל בחוץ כל יום.
  • חיובים בהוראות קבע – חיובים קבועים כגון חשמל, ארנונה, משכנתא וכו’ רצוי לתזמן כיום- יומיים לאחר קבלת המשכורת באמצעות הו”ק קבועה לבנק בתאריך ספציפי. כך אתם מונעים מראש מצב שבו לקראת סוף החודש פתאום יש חיוב של חשמל או טלפון ואין לכם מאיפה לשלם אותו. כאשר כל החיובים יורדים בסמוך לכניסת המשכורת, אתם יודעים שסיימתם את ההתחייבויות הכספיות ה”קבועות” ומה שנשאר זמין עבורכם.
  • החזרי מס – במידה ולא ביצעתם ב5-7 השנים האחרונות החזרי מס, עכשיו זה הזמן! צרו קשר עם יועץ מוסמך להחזרי מס או במידה ויש לכם סבלנות בצעו זאת בעצמכם. בד”כ מקבלים החזרים עבור 7 שנים אחורה, במידה ובחלק מהזמן אתם או בן זוגכם לא עבדתם(גם לאחר חופשת הלידה), יש סיכוי גבוה שמגיע לכם החזר מרשויות המס. בד”כ הדבר כרוך בריצות ובירוקרטיה, במידה ואין לכם סבלנות לכך, פנו ליועץ מס, תוך חודשיים שלושה אתם מקבלים את הכסף ישירות לחשבונכם (אמנם בניכוי של כ-25% בממוצע עבור השכר שלו, אבל אלמלא היועץ לא בטוח שהיינו בכלל מתחילים להתעסק עם כל הבירוקרטיה המסובכת והמתישה של רשויות המס.
  • בדקו את מסלול המשכנתא שלכם. במידה ולקחתם משכנתא לפני מספר שנים, סביר להניח שיש שינוי בריביות של המשכנתאות היום. שוק המשכנתאות הוא שוק מאוד דינמי ומשתנה אחת לכמה חודשים. כיום נהוג לבצע מחזור, ובשל התחרות הרבה בין הבנקים אפשר לקבל הטבות רבות. גשו לבנק, בדקו מהו מסלול המשכנתא שלכם, את הסכום ואת הריביות שאתם משלמים, קחו את ההצעה הזו ופנו לבנקים אחרים בבקשה למחזור המשכנתא. במקרים רבים ייתכן ותקבלו מסלול יותר אטרקטיבי ותוכלו לחסוך עלויות או החזר חודשי או לקצר או להאריך את המשכנתא שלכם.
  • חופש מהמשכנתא – כאשר אתם לוקחים משכנתא, השתדלו לבחור במסלול אשר מקנה לכם הטבה של חודש או חודשיים חופשיים מתשלום ומריביות תמורת דחיית התשלום לתום תקופת המשכנתא. אופציה כזו היא נהדרת במיוחד בתקופות עמוסות כמו חגים, לאחר לידה, אירועים מיוחדים במשפחה או סתם ביולי אוגוסט כאשר הילדים בחופש, יש עלות לקייטנות וגם הוצאות רבות.
  • הטבות מס – בדקו מול תלוש השכר שלכם או מול ביטוח לאומי האם הסטטוס המשפחתי שלכם מעודכן והאם אתם זכאים להטבות כלשהן. לפעמים עדיף להרים טלפון אחד למוקד של ביטוח לאומי ואולי תהיו זכאים להחזר חודשי כלשהו.
  • מסעדות ומשלוחי אוכל – ותרו על מסעדות והזמנות של אוכל הביתה. קחו בחשבון שכל יציאה לאכול בחוץ או אפילו הזמנת פיצה מסתכמת במינימום של 60 ש”ח ויכולה להגיע גם להרבה יותר. תמיד תמיד ארוחה בבית תהיה יותר זולה. דאגו מראש לאוכל מוכן קפוא (כמו למשל להכין שניצלים או קציצות בכמות גדולה ולהקפיא ואז לחמם כשרעבים, בורקסים וכו’) ואז תוך 10 דקות מרימים ארוחה.
  • ותרו על ג’ימבורי ופעילויות בתשלום עם הילדים – כל יציאה מסוג זה מבזבזת בד”כ כמה עשרות שקלים, במקום זה קחו את הילדים לפארק, לשדה פתוח, קבעו עם חברים עם ילדים בביתכם או בביתם. עבור הילד זה לא משנה אם הוא משחק עם חברים בבית או בג’ימבורי או אם הוא יוצא לטיול בטבע. כל עוד אתם תשדרו לו שזה מהנה הוא גם יוכל להנות וגם תעבירו לו ערכים בריאים.
  • מזומן! מזומן! ושוב מזומן! כאשר אתם משלמים עם כרטיס אשראי אתם לא מודעים לכמה כסף בדיוק יש בחשבון באותו הרגע, וזה גם פחות מעניין אתכם כי הכרטיס אשראי יעבור בקופה אבל אתם תשלמו על כך אחר כך. כאשר אתם עורכים קניות עם כסף מזומן שהכנתם מבעוד מועד, סביר להניח שלא תחרגו מהתקציב כי אתם תדעו בדיוק כמה כסף יש לכם לבזבז בארנק. פתאום אתם תחשבו פעמיים אם לקנות משהו שבדיוק נמצא במבצע או להשאיר כסף לדלק או הוצאה אחרת שאתם יודעים שצפויה לכם השבוע. השתדלו לחשב מראש בתחילת החודש כמה כסף תצטרכו ומדי שבוע לקחת תקציב שבועי ולהסתובב רק עם מזומן בכיס וללא כרטיס אשראי. באופן כזה לא תהיו מופתעים בסוף החודש.
  • ערכו קניות אך ורק לפי מה שיש ברשימה! במידה ואתם יודעים שזו חולשה שלכם ושאתם נוטים להתפזר, בקשו מבן הזוג ללכת במידה והוא יותר מסודר ומאורגן מכם. במידה ולא, לכו יחד וחשבו מראש את הסכום שתזדקקו לו עבור הקניות וצאו מהבית עם הסכום הזה בדיוק.
  • היו צרכנים חכמים – כאשר אתם עורכים את רשימת הקניות השבועית, חשבו מבעוד מועד על האוכל שתכינו במהלך אותו שבוע ובדקו איזה מצרכים חסרים לשם כך. בנוסף, עברו על כל ארונות המטבח והמזווה ובדקו אם יש קטניות או ירקות או אוכל שאפשר לנצל אותו לפני שקונים חדש.
  • עברו לקנות מותגים “מקומיים” של הסופר – לכל רשת מזון היום יש קו מוצרים משלה כאשר מדובר בדיוק באותם מוצרים של החברות המוכרות רק שהאריזה טיפה שונה, אך מדובר למעשה באותו מוצר, ובחיסכון של 5-30% בחלק גדול מהמקרים.
  • ערכו קניות רק פעם אחת בשבוע. כל קפיצה קטנה למכולת בשביל חלב, לחם וכו’ עשויה להסתכם בעוד כמה מוצרים, לכן הגבילו את עצמכם לקניה אחת בשבוע.
  • מועדון לקוחות – מצאו את הסופרמרקט הקרוב לביתכם עם המבצעים האטרקטיביים ביותר לאורך זמן והצטרפו למועדון הלקוחות שלו. סביר להניח שיהיו מבצעים מיוחדים לחברי המועדון, ואתם תוכלו לחסוך.
  • מבצעים למוצרי תינוקות – לפני קניה של טיטולים, מזון לתינוק, מגבונים וכל ציוד אחר, ערכו בדיקה קלה באינטרנט לגבי מבצעים למוצרי תינוקות. מדי שבוע רשתות המזון והפארמים הגדולות כגון מגה, שופרסל, ניו פארם, סופרפארם וכו’ מוציאות מבצעים על מוצרי תינוקות שונים. כאשר ישנו מבצע אטרקטיבי של טיטולים או מזון, רכשו לפחות 2-3 חבילות כדי לחסוך בקניה עתידית. ניתן להתעדכן על מבצעים למוצרי תינוקות כאן באתר (בקטגוריית מבצעים המתעדכנת מדי שבוע), באתר פעוטות או בפורומים השונים. כמו כן, ניתן להרשם לניוזלטרים של מבצעים שיוצאים מדי שבוע ברשתות הגדולות באמצעות רישום פשוט וקל למייל שאורך מספר שניות.
  • ערכו את הקניות שלכם בסוף היום – בד”כ ניתן לקבל בסוף היום הנחות משתלמות ביותר במחלקת הירקות והמאפים כאשר רוצים לפנות את הסחורה לקראת מחר בבוקר.
  • כסף עודף – כאשר בסוף החודש אתם רואים שהצלחתם לחסוך כמה גרושים, בין אם כמה מאות או כמה אלפים, סגרו מיד את הכסף בפקדון יומי\שבועי\חודשי על מנת לחסוך , ושיהיה נזיל בעת הצורך.
  • מתנות באירועים – לכולנו יש אירועים משפחתיים ואירועים של חברים, ובד”כ הם נופלים בדיוק בזמן הכי לא מתאים. השתדלו לשים בצד מדי חודש סכום של כ-200 ש”ח המיועדים למטרה זו. במידה ולא השתמשתם בהם הניחו אותם בצד והמשיכו לצבור לחודש הבא. במידה ואתם יודעים מראש שבחודש מסוים צפויים לכם 2-3 אירועים ואף יותר, השתדלו להתכונן לכך מראש ולהצטמצם במקומות אחרים. היכן שאפשר רצוי שרק בן זוג אחד ילך, ובמידה ולא השתדלו שלא להשתולל עם המתנה.
  • דמי כיס – במידה ואת לא עובדת ואת נמצאת בבית עם התינוק, נסי לחשוב על דרכים שיכולות להעלות במעט את ההכנסה החודשית שלך, הדרך הטובה ביותר היא בייביסיטר לתינוקות אחרים. למה לא לשמור פעם- פעמיים בשבוע על תינוק נוסף אצלך בבית יחד עם הילד שלך למשך כמה שעות? נכון שזה כסף קטן, אבל זה כסף שיכול לעזור לסתום חורים ואולי אף לאזן אתכם מבחינת התקציב החודשי. במידה ויש לך כישורים נוספים שיכולים להיות לעזר ולהביא למקור להכנסה נוספת בשעות הפנאי כמו למשל עדכון תוכן באתרים, הקלדה של עבודות לסטודנטים וכו’.
  • הנקה בריאה גם לחשבון הבנק שלך. ללא ספק חלב אם הינו המזון הכי בריא עבור תינוקך, ויחד עם זאת הוא גם בריא לחשבון הבנק שלך. עלות שבועית ממוצעת של תמ”ל לתינוק היא כ-100 ש”ח.
  • העבירו את התינוק לאוכל שלכם – בסביבות גיל 7-8 חודשים התינוק יכול להתחיל לאכול את האוכל שלכם. הרבה יותר זול להכין לו סיר מרק שיספיק לו לשבוע מאשר לקנות קופסת תמ”ל ב50 ש”ח שתספיק לכמה ימים.
  • דחיית תשלומי פנסיה – במידה ואתם בתקופה מאוד חנוקה בדקו אופציה מול היועץ הפנסיוני שלכם להקפיא למספר חודשים את תשלומי הפנסיה או הורדת הסכום שאותו אתם משלמים עד שתתייצבו. במידה ויש לכם תשלום גבוה של כמה מאות שקלים זה יכול לתת לכם אויר לנשימה. כמובן שחשוב ביותר לאחר מכן להחזיר את המצב לקדמותו.
  • ותרו על חוגי העשרה לאמהות ותינוקות. במידה ואתן זקוקות לחברה, הכנסו לפורומים באינטרנט ובטוח תמצאו לפחות אמא אחת או שתיים מאזורכן ועם תינוקות באותו גיל, ערכו לכן מפגשים שבועיים בבית יחד עם התינוקות . אתן תהנו מזמן איכות ומהחברה ותחסכו כסף.
  • יד 2 – במידה ויש לכם בבית מוצרים או ריהוט או מוצרי חשמל שאינם בשימוש למעלה משנה- שנתיים והם סתם תופסים מקום, נסו לפרסם אותם ביד 2. סביר להניח שמישהו ירצה אותם בסופו של דבר ואתם תוכלו להרויח עוד כמה גרושים שאולי ישנו את המאזן של סוף החודש. בחו”ל אנשים מוכרים אפילו פריטי ביגוד ישנים דרך אתר EBAY ועושים מזה כסף טוב.
  • יד 2- 2 – כאשר אתם צריכים לרכוש פריטים ריהוט גדולים, או ציוד “גדול” לתינוק כגון כסא אוכל, כסא בטיחות, עגלת טיולון וכו’, בדקו את יד 2, במקרים רבים יש פריטים במצב כמעט חדש בחצי מחיר ואף פחות. שווה בדיקה והחסכון הוא אדיר.
  • חסכון במגבונים לחים – אפשר לשטוף את הטוסיק של התינוק תחת ברז מים בכיור כאשר מחליפים לו אם את גם ככה בבית. זה גם בריא יותר ומונע תפרחת חיתולים וגם תורם לשמירה על איכות הסביבה.
  • בגדים – השתדלו לערוך את הקניות לתינוק במחסני אופנה למיניהם כגון האנגר, סטוצי, זברה, תפוז וכו’ . לעיתים ניתן לרכוש בדיוק את אותם הבגדים שיש בחנויות וברשתות המוכרות בכ-20-50% ובאותה האיכות. קחו בחשבון שחבל להשקיע יותר מדי מאחר וברגע שהילד מתחיל לזחול הבגדים נהרסים וחבל. בנוסף בשנה הראשונה התינוקות גדלים בקצב מאוד מהיר ותוך חודשיים שלושה הבגדים כבר קטנים עליהם. במידה ויש לכם קרובי משפחה או חברים קרובים עם ילדים גדולים יותר, בדקו מולם האם יהיו מעונינים להעביר אליכם בהשאלה חלק מהפריטים.
  • חסכו בנסיעות ובדלק. במידה ויש לכם יציאות “קצרות” במרחק של 10-15 דקות מביתכם כגון סופר, בנק, רופא, השתדלו ללכת ברגל עם התינוק במידה ומזג האויר מאפשר. כך גם את ותינוקך תהנו מטיול באויר הצח וגם תחסכו קצת כסף.
  • מתנות לחג – בתקופת החגים רובנו מוזמנים למספר מקומות ונהוג בד”כ להביא מתנות. השתדלו להביא מתנות מעשה ידיכם – בין אם צלחת נחמדה בסכום סמלי שעליה תוכלו לשים עוגיות מאפה ידיכם, או צנצנת קטנה עם עוגיות ודברים טובים.
  • חסכון בחשמל – ערכו את הכביסות בשעות הלילה, כאשר צריכת החשמל יורדת. כמו כן, הקפידו לכבות אורות בחדרים שאתם לא נמצאים בהם, חסכו בהפעלת המזגן והמייבש. בקיץ גם מאוורר יכול לעיתים לעשות את העבודה.
  • ספורט וכושר – במידה ויש מנוי לחדר כושר ותרו עליו והקפיאו אותו – צאו במקום זה לסיבוב עם התינוק בעגלה.
  • צעצועים לילדים – לא חייבים לקנות לילדים צעצועים ממותגים, באינטרנט יש אינספור רעיונות לצעצועים מעשה ידיכם מחומרים בסיסיים שיש בכל בית. למשל לקחת 10 כפיות של סימילאק ולהשתמש בהן כמעין משחק הרכבה היוצר מגדל, למלא בתוך קופסה של מוצצים מפלסטיק גרגירי אפונה, פתיתים או אורז והרי לכם רעשן מדליק עבור הילד. עשו חיפוש בגוגל, זה גם מהנה עבור ההורים וגם הילדים מרוצים.
  • חשבון טלפון – בדקו מול חברת הסלולר מהו המסלול בו אתם נמצאים ובחנו האם ישנה אפשרות להוזיל את עלות השיחות באמצעות מעבר לרשת אחרת. השתדלו לבצע את השיחות לטלפון נייח מקו הטלפון בבית. זה תמיד יצא זול יותר.

בינתיים אלו הטיפים שאספנו עבורכם, נשמח אם תשלחו אלינו טיפים נוספים או תוסיפו אותם בתגובה.

בהצלחה!


Response (1)
  1. אורי לוי יוני 16, 2010

    חשוב לקחת בחשבון גם את החזרי משכנתא

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *