עיסוי פירנאום וחתך חיץ – אפיסיותומיה

2

להלן מאמר בנושא עיסוי פירנאום וחתך חיץ, נתקלתי בו לפני כשנתיים וחצי במהלך שיטוטי בפורום הריון, ושמרתי אותו. לא הצלחתי לאתר את כותב\ת המאמר . אך אני מצאתי אותו מסביר היטב את נושא עיסוי הפירנאום לקראת לידה.

 

בואו נדבר על החתך…

האפיסיותומיה (חתך) מבוצע באיזור הפורשט – ריקמת החיבור שבין הנרתיק לבין הפרינאום.

למה צריך את זה?

  • כדי למנוע קרעים בלתי מבוקרים כאשר ראש התינוק יוצא לאוויר העולם (קריעה בעור, בשריר, פגיעה באיברים)
  • כדי להפחית את משך הזמן ודרגת התמיכה של השרירים התומכים בשלפוחית וברקטום
  • כדי להפחית נזקים אצל העובר ולאפשר לו להיוולד מהר יותר אם יש חשש לנזק כלשהו
  • אם ההערכה המשקלית של התינוק גבוהה (מעל 4 ק”ד בממוצע)
  • אם צריך לבצע חתך, ולא מבצעים – יש פגיעה מאסיבית ברקמות, ועלולים להתפתח בהמשך מצבים כמו דליפת שתן, דליפת צואה, פגיעה בדגדגן ובהנאה המינית ועוד.
  • איך אפשר לנסות למנוע חתך?

מומלץ החל משבוע 35 לבצע עיסוי פרינאום, לבד או בעזרת בן הזוג.

עיסוי פרינאום מבצעים באמצעות שמן שקדים, שמן זית באיכות מעולה או שמן נבט חיטה (לעיתים מעיר פטריות ואגינליות רדומות). מעסים את איזור הפרינאום בכל יום, במשך כ- 10 דקות, על ידי הכנסת שתי אצבעות לנרתיק ומתיחה של הפרינאום לכל כיוון אפשרי. בעיסוי כזה ריקמת החיבור מתגמשת ומתרחבת, מה שמסייע בתהליך הלידה ולעיתים מונע את הצורך בחתך, או מאפשר ביצוע חתך קטן בלבד (פחות תפרים).

חשוב מאוד: לרחוץ היטב את הידיים לפני העיסוי. למצוא מקום פרטי ונוח לביצוע העיסוי. אפשר בישיבה או בתנוחה אחורנית שנוחה ליולדת. להכניס את הידיים לתוך הנרתיק בעומק 3-4 ס”מ בכיוון מטה ולצדדים, עד שמרגישים במתיחה של העור. הזהרי מנגיעה בפתח צינור שלפוחית השתן על מנת למנוע דלקות.

מי שמבצעת עיסוי פרינאום בבית, מסתגלת לתחושת הבדיקה בחדר הלידה, שמתבצעת על ידי מיילדת או הרופא/ה. כי מה בודקת המיילדת? – פתיחה, מחיקה ומיקום התינוק – ע”י הכנסת אצבעות לנרתיק.

 ואם בכל זאת היה צורך בחתך?

 החתך מבוצע ע”י המיילדת או הרופא/ה, בדרך כלל נותנים לפני כן זריקת לידוקאין (חומר מרדים) אם מבצעים אותו בזמן ציר, והיא לרוב אינו מורגש על ידי היולדת. אין שום סכנה לפגיעה בתינוק באמצעות המספריים.

 הסיבוכים האפשריים:

  • קרע / המטומה (הצטברות של כלי דם באיזור)
  • כאבים או אי נוחות מהתפרים – אחרי הלידה, אחרי קיום יחסי מין
  • זיהום (פחות מחצי אחוז מהמקרים).

 מה אפשר לעשות?

 מומלץ מאוד לשים ג’ל ארומתרפי לאיחוי תפרים וחתכים על תחבושת מס’ פעמים ביום. מרגיע את האיזור, מעודד החלמה מהירה ואיחוי טוב של התפרים, ומחטא.

 אפשר לבקש מהמיילדת / בן הזוג למרוח שמן אתרי של לבנדר לאחר ביצוע החתך – לבנדר הוא שמן אנטיספטי ומחטא שמוריד מסכנות הזיהום.

עיסוי פרינאום
החל מששה שבועות לפני הלידה מומלץ לבצע עיסוי פרינאום. העיסוי הוא דרך מצוינת להתכונן ללידה, בכך שהוא מגמיש את אזור החיץ ומכין אותו לקראת המתיחה הדי אינטנסיבית שלו בלידה. נוסף על כך עוזר המגע באזור לתרגל הרפיה מודעת וממוקדת שלו.
רצוי שאת העיסוי יבצע בן זוג, אך אפשר גם לבצעו לבד.
לפני תחילת העיסוי רוחצים היטב את אזור החיץ ואת הידיים, ואם הציפורניים ארוכות, יש לקצרן ולשייף אותן. רצוי להשתמש בשמן טבעי. השמנים המומלצים הם: שמן נבטי חיטה, העשיר בוויטמין
E המוכר כמרכך עור אך שהוא בעל ניחוח עז, או שמן שקדים שהוא חסר ריח. פורשים מגבת עבה על קצה של מיטה ועל הרצפה שמתחתיה, למקרה שמעט שמן ינטוף מטה. כדאי לעמעם את האורות או להשתמש באור נר. אפשר לבצע את העיסוי גם בחושך מוחלט. את העיסוי מבצעים בשכיבה על מיטה, כשהחלק התחתון ביותר של הגוף המונח על המיטה הוא הישבן. הברכיים פשוקות באוויר, וכפות הרגליים נחות על הרצפה, או על השטיח או בצמוד לישבן על המיטה.
נותן העיסוי יושב בנוחות על שרפרף קטן או על שני ספרים עבים, כך שגובה מרפקיו שווה לגובה קצה המיטה ככל שאפשר, כדי שלא יצטרך לאמץ את ידיו מאמץ מיותר בזמן העיסוי. יש לשבת קרוב מאוד לאישה שמקבלת את העיסוי.
טובלים בשמן את הגליל העליון של האצבע המורה בשתי הידיים ומושחים את השמן בעדינות באזור הפרינאום, תחילה בעזרת אצבע אחת בלבד. גובהם של שריריי ריצפת האגן פנימה אל תוך הגוף הוא כסנטימטר וחצי בסך-הכל, ולכן אין צורך להשתמש ביותר מגובה הפרק הראשון של האצבע. לאט מחדירים את שתי האצבעות עד לגובה הטבילה בשמן לתוך הנרתיק ונותנים דחיפה עדינה וממושכת של פתח הנרתיק כלפי מטה, לכיוון פי הטבעת. אין למתוח את העור יותר מסנטימטר או שניים בשלב הראשון. בעדינות רבה מפרידים את האצבעות וממשיכים את המתיחה לכיוון הירכיים, כלומר, הצדה. נראה שהאצבעות מציירות את האות האנגלית
T במהופך או עוגן, או מחקות תנועת מטוטלת של שעון. אפשר למנות בלב שתי שניות למתיחה לאורך, ומיד בהמשכן שלוש שניות עבור המתיחה לצדדים.
לאט ובהדרגה מגדילים את המתיחה למטה ולצדדים.


יש לשמור על קשב רב. נותן העיסוי חייב לנהוג בעדינות רבה בבת זוגו, והיא חייבת להתרכז בהרפיית האזור ובמתן אפשרות לקבל את המתיחה באהבה.
את העיסוי מומלץ לבצע לפחות פעמיים בשבוע במשך עשר דקות בכל פעם, ומומלץ לנסות להגדיל מדי פעם את הפתיחה של האזור. הפתיחה אינה של צוואר הרחם, כמובן, אלא של פתח הנרתיק. אם לאחר שישה עיסויים תגיעו לפתיחה של ארבע אצבעות דמיוניות בטווח שבין האצבעות בזמן המתיחה הצדה, זה מצוין. ארבע אצבעות הן כשמונה סנטימטרים. קוטרו של ראש התינוק הוא כעשרה סנטימטרים, ואם תוסיפו לארבע האצבעות את קוטר השתיים המבצעות בפועל את העיסוי, תראו כמה גמיש החיץ, ועד כמה הוא מתאים ללידה.
אפשר לתגבר את שתי האצבעות המעסות באצבעות נוספות, ורצוי לחדש מדי פעם את שימון האצבעות. אין צורך לשטוף את השמן לאחר העיסוי, אך חשוב מאוד להקפיד על היגיינה: לרחוץ היטב לפחות את אזור העיסוי ואת הידיים לפני תחילת העיסוי, ולצקת מהשמן כמות קטנה וחד-פעמית לפני השימוש, כך שלא תוחזר לבקבוק טיפת שמן שנגעה באצבעות. חשוב שלא לגעת בפי הטבעת ולאחר מכן בנרתיק.
בגלל האינטימיות הרבה שמשרה עיסוי הפרינאום, הוא עלול לחשוף רגשות ותחושות בצורה אינטנסיבית מאוד. אם העיסוי גורם אי-נוחות רבה למקבלת או לנותן, יש להפסיקו. עיסוי הפרינאום אינו תנאי או הבטחה מוחלטים לשלמות הפרינאום בלידה, ואפשר ללדת היטב גם בלעדיו. אם אי-הנוחות נסבלת, בהחלט כדאי להתגבר על משבר ההתחלה הבלתי נמנע במקרים רבים, ולהמשיך בעיסוי.
נשים מסוימות טוענות כי לאחר העיסוי הן מרגישות צריבה בפתח הנרתיק והתופעה מדאיגה אותן. אם זה המצב, נסי להיזכר האם יש לך או שסבלת בשנים האחרונות מפטרת בנרתיק. ליתר פשטות – נסי להיזכר האם קיבלת תכשיר אגיסטן או דומה לטיפול בשנים האחרונות. אם התשובה חיובית, ייתכן שהדבר מצביע על קיומה של קנדידה בנרתיק. הקנדידה, פטריית שמרים, אוהבת שמן נבט חיטה, ומשגשגת בנוכחותו. במקרה כזה מומלץ שלא להשתמש בשמן נבט חיטה, אלא להחליפו בשמן שקדים.

אמבט אדים
במקביל לעיסוי הפרינאום, וכהכנה משלימה ללידה, ניתן לבצע “אמבט אדים” לפרינאום, פעם או פעמיים בשבוע, החל מששה שבועות לפני המועד המשוער ללידה. אמבט האדים אסור למי שסובלת מדליות באזור המפשעה, או בפתח הנרתיק, או מטחורים.
כדי לבצע את הטיפול, מרתיחים כליטר מי ברז, ויוצקים אותם לקערת סלט שלא תתאים יותר לשימוש ככלי אוכל. מוסיפים למים שבקערה כף שמן נבט חיטה וענף קטן או מספר עלים של רוזמרין, מצננים מעט, ומניחים את הקערה ובה הנוזל בתוך אסלת השירותים. יושבים על קרש האסלה כמו בזמן עשיית צרכים במשך מספר דקות.
פני הנוזל צריכים להיות רחוקים עשרים ס”מ לפחות מהגוף. הטיפול צריך להיות נעים. אם חום האדים גבוה מדי, יש לקום מהאסלה ולהמתין שיצטנן עוד מעט.

בלידה
לומר למיילדת שאת/ם מבקשים, אם אפשר, להימנע מחתך, ולפרט את הדרכים שבהן התכוננתם לקראת אפשרות כזו (עיסוי, אדים וכו“)
להוציא מהתיק את בקבוק שמן הנבט הסגור שקניתם מראש, ולהגישו למיילדת שמוכנה לנסות ולקבל את הלידה שלכם בלי לבצע חתך
לכתוב בתכנית הלידה שלכם את הבקשה להימנע מחתך
לבקש מהמיילדת לכוון אותך מה לעשות כדי להימנע מחתך (שיתוף פעולה עם המיילדת)
להפסיק ללחוץ כשהראש מופיע, ומכותר בפתח הנרתיק (שלב ההכתרה) ואז, במקום ללחוץ – לנשוף את התינוק החוצה, “לנשוף פיפי”. אם התינוק גדול – ברגע שהראש מתחיל לצאת- לעבור לתנוחת שכיבה על הצד (פחות לחץ על הפרינאום)