סיור בירושלים לכל המשפחה בשעות הערב – טיול עששיות, סיור בעיר העתיקה, אני ירושלים

אם אתם מחפשים רעיון לטיול מקסים עם כל המשפחה לשעות אחר הצהריים – ערב, טיול שיהווה חוויה כיפית, יוצאת דופן, לימודית ובעלות מאוד נמוכה, לכו על סיור ערב בירושלים.

הוזמנתי יחד עם הילדים בשבוע שעבר לסיור חווייתי ברחובות העיר העתיקה שהחל במדרחוב ממילא, עם האטרקציה של “אני ירושלים” – מסע קסום במנהרת הזמן אל העבר, ההווה והעתיד של ירושלים. במסע רב מימדי בקולנוע חדיש עם כסאות זזים, תוכלו לצאת למסע שיעזור לכם להכיר קצת יותר לעומק את ירושלים, להתחבר להוויה הירושלמית, למקורות שלנו, ולהבין קצת יותר את הסיפור שמאחורי העיר.

הבן הגדול שלי בן 9 והקטנות בנות 4.5 ושלושתם נהנו מאוד. לבן שלי התחברו חלק מסיפורי התנ”ך שקשורים בעם ישראל וירושלים, דברים אותם למד בבית הספר על חורבן בית המקדש וזה סוג של עשה סדר אפילו לי מבחינת ציר הזמן אפילו לי.

החוויה של “אני ירושלים” נמשכת כ-20 דקות ומתאימה לגילאי 4 ומעלה והמיצג האור קולי משולב בעברית, אנגלית וערבית.

מומלץ בחום! כל יום בין 9 בבוקר ל-9 בערב, קניון ממילא (ליד גאפ), קומה -1.

לאחר הסיור באני ירושלים, הלכנו ברגל לשער יפו שנמצא מרחק מספר דקות הליכה, אל רכבת העיר התיירותית – אטרקציה נפלאה שקיימת מזה כשנה.

רכבת תיירותית שלוקחת אתכם לסיור בסמטאות העיר העתיקה כשבתוך הרכבת יש סרטון שמסביר על כל אזור ואזור. תוכלו לקבל אוזניות (בתשלום) ולקבל הסבר במגוון שפות לסיור. הרכבת לוקחת אתכם ממש עד הכניסה לרחבת הכותל ועוברת במספר תחנות עיקריות בעיר, כך שבמידה ואתם מעוניינים להגיע לכותל המערבי תוכלו לעשות בה סיור ולהגיע בנוחות מבלי להתקל בפקקים ובעיות חניה במתחם הכותל.

הרכבת היא פתוחה וללא חלונות כך שאתם ממש נוסעים בתוך העיר, נכנסים לתוך האוירה וזו בהחלט חוויה למבוגרים וילדים כאחד.

הגענו עם הרכבת לאזור העיר העתיקה, עשינו סיור באתר ארכיאולוגי במרכז העיר שהוא חלק משדירה שהיתה מעין שדירת מסחר עיקרית בירושלים בימי קדם. האוירה, העמודים שנמצאים והשחזור שנעשה במקום מתחת לרחובות העיר ה”חדשה” של שנות ה-2000 יש חתיכת היסטוריה מטורפת.

הלכנו עוד קצת והגענו לבית הכנסת “החורבה” שהוא גם עוד פיסת היסטוריה נוספת.

בית הכנסת הזה היה שייך לאשכנזים שהתחזו באותה התקופה לספרדים, והם ממש הסוו את עצמם.

לאחר חורבן בית הכנסת, רצו לשפץ אותו אך לא נמצאו תכניות היות והוא נבנה לפני תקופת המנדט הבריטי.

ראש העיר של ירושלים דאז, טדי קולק, שלח משלחת לתורכיה, שם תכננו את בית הכנסת, והצליח לשים ידיו על השרטוטים והתכניות המקוריות של בית הכנסת וכך בנו אותו בשחזור מדויק אחד לאחד.

בית הכנסת נמצא במיקום מרכזי בעיר ועל הגג שלו יש נקודת תצפית מרהיבה על העיר העתיקה, יחד עם הבריזה הקרירה והנעימה של ירושלים.

אויר הרים צלול כיין – זה לגמרי היה זה.

עמדתי שם ונשמתי את העיר, את הריחות, האוירה, הקסם.

לאחר מכן הלכנו לכיוון הכותל דרך סמטאות העיר, ירדנו במדרגות ופתאום אני קולטת שמולנו עומד במלוא הדרו הכותל המערבי במרחק של כ-100 מ’ מאיתנו.

מיד עצרתי, התחברתי רגע לאנרגיות. הרי אני מתקשרת באופן רגיל בשגרה – תטא הילינג, מדיטציות ויכולות אינטואיטיביות מהבית, ואני נמצאת במקום הכי קדוש ורוחני בעולם, אז לוותר על ההזדמנות להתחבר ולהרגיש אנרגטית? אין מצב.

לשמחתי עשו לנו נקודת עצירה באותה התצפית ואני עוצמת עיניים, מתחברת, מרגישה את האנרגיות העצומות והקדושה והטוהר הזה ורואה הרבה ישויות אור ומרגישה שהלב נפתח ומתמלא באור שמקיף את כולי.

ואז אחרי כמה דקות כאלו שבהן התנתקתי מכל מה שסביבי, קריאות של “אמא, אמא, הולכים!” אז חזרתי חזרה. ואני קולטת שעל החומה שמולי נמצא ספרון תהילים קטן. פתחתי אותו ויצא לי איזשהו משפט שהיה כמו מסר לחברה טובה והעברתי לה אותו אחר כך .

היה קסום.

ירדנו במדרגות לכיוון המוזיאון הארכיאולוגי שנמצא בסמוך לרחבת הכותל, מימין לכניסה. יש שם מתחם שלם של הריסות רחבת בית המקדש.

עלינו במדרגות לסיור על חומות העיר ושער דוד. אנחנו הולכים על החומות עם הילדים שקיבלו עששיות עם נר והיו הכי מאושרים בעולם. עברנו בין הצריחים ופתאום אני קולטת שאני עומדת במקום שבו התרחשה ההיסטוריה שלנו. כמה חיילים מכל הדתות עמדו על החומות הללו, החומות העתיקות הללו של ירושלים , חומות ששרדו אלפי שנות מלחמות וחורבן. ואז בסוף החומה הגענו לקיר שהוא ההתחלה של הכותל המערבי. ירדתי למטה, נגעתי, הרגשתי את הקדושה, את האנרגיות. הייתי שם כמו בהיי אנרגטי, נושמת עמוק את הקדושה. את ההיסטוריה. מתחברת.

זו היתה עבורי חוויה רוחנית מרתקת יחד עם החוויה ההיסטורית.

תחשבו על זה רגע איזה קסום זה לגעת באחד מקירות בית המקדש.

ויתרה מכך, להעביר את זה לילדים שלנו.

במיוחד היום עם שנות ה-2000 כשהילדים מחוברים למחשב ולמשחקים מתקדמים, לחבר אותם קצת למורשת שלנו, ליהדות, להיסטוריה.

אני באה מבית חילוני, אבא שלי אמנם חזר בתשובה אך מעולם לא התרגשתי מכל ענייני הכותל ובית המקדש והיהדות.

אבל דווקא הסיור הזה, בגיל 35, יחד עם שלושת הילדים שלי, גרם לי להתחבר לחלק היהודי שבי ולהרגיש גאווה גדולה על כך שנולדתי בארץ ישראל, כחלק מהעם היהודי, יודעת היום שיש קצת יותר מאשר מילוי מצוות ויכולה להרגיש את הקדושה הזו שבמקום הזה.

אני רוצה להודות למרום תקשורת ולעיריית ירושלים על הזכות הקסומה להיות חלק מהסיור הזה ולהמליץ לכם בחום ללכת ולעשות אותו עם הילדים.