ניתוח מוס לנגעים בעור ונקודות חן – מה זה בעצם ואיך מונעים התפשטות סרטן העור?

2

אחת הבעיות הרפואיות הנפוצות בישראל היא סרטן עור, שמופיע בצורת נגעים וגידולים על העור.

זוהי ארץ מלאה שמש ולכן לא פלא שאנחנו מוצאים מקרים רבים כאלה, ולכן שיטה זו מיושמת במקרים רבים משום שהיא מצליחה אתם להתמודד ביעילות ובהצלחה.
מדובר בשיטה שהומצאה על ידי רופא בשם פרדריק מוס כבר לפני כמאה שנה, והיא ייחודית להסרת גידולים שהיה קושי להסירם עד אז בגלל מאפיינים מסוימים שלהם.
סרטן העור הוא המחלה הממאירה ביותר והנפוצה בישראל, והוא כרוך לא רק בסיכון חיים אלא גם בסיכון אסתטי ובפגיעה באיברים פנימיים. נוצר צורך למצוא שיטות טיפול וניתוח שיוכלו להתמודד עם כל המורכבות הזאת ולהסיר לגמרי ובהצלחה גדולה את הגידול במלואו, כדי למנוע את חזרתו והתפשטותו.

חשיבות הגילוי המוקדם

שיעור ההצלחה שלה גבוה מאוד וזה משמעותי במיוחד כאשר מדובר בסוג של סרטן שיכול להתפתח לתוך הגוף ולכן גם הגילוי המוקדם חשוב מאוד לטיפול יעיל בה.
לא רבים מודעים לכך שהם נושאים עליהם גידולים שונים, ממאירים או שפירים, ולכן לא ממהרים לאבחן את הגידולים האלה בזמן.
מכיוון שאופי הגידולים משתנה ואינו בעל חוקים ברורים, כמו גבולות הגידולים ששיטת מוס מטפלת בהם, מומלץ בכל מקרה לפתח ערנות ומודעות לכך שיש תמיד שינויים בגוף שחובה לעקוב אחריהם.

מהי שיטת מוס להסרת גידולי עור?

גידולי עור הם בעלי מאפיינים שונים מסוגים שונים. כדי להסיר אותם רופאים בודקים את גבולות הגידול וידוע שאם הם אינם ברורים הם נתקלים בקושי להסיר את כל רקמות העור הנגועות.
כמו כן, מטבע הדברים, חלק מהגידולים נמצאים במקומות שכולם רואים והם גלויים לעין וחלק מהם חוזר, מסיבות שונות.
אלה סוגי הגידולים שנחשבים אידיאליים לטיפול בשיטת ניתוח מוס שפותחה במיוחד בשבילם. השיטה מסירה את הגידולים בסיכויי הצלחה של 98%-99%.

מה צריך לדעת על סרטן עור?

סוגי סרטן העור שונים עלולים לגרום לנזקים רבים לאיברים פנימיים כאשר הם מתפשטים אליהם, למרות שרבים מהם הם סוגים שבהם יש רק תאי בסיס שלא מתפשטים.
במהלך הסרת הנגע המנתח צריך לבחון כל הזמן האם מדובר בסרטן מהסוג שכבר התפשט או כזה שאפשר להסיר בשלמותו.
זה גם סוד ההצלחה וההחלמה.

מידת ההתפשטות התת עורית נאמדת במקום ולפי זה מחליט המנתח כיצד להמשיך בניתוח ולדעת בוודאות מה מצב המטופל.
שיטת מוס מצליחה לתת את התשובות האלה במקום מבלי לחכות לקבלת תוצאות מעבדה שבודקת את הגידול. זו החשיבות הגדולה ביותר של יתרונות השיטה שהומצאה על ידי ד”ר מוס והקלה על כירורגים.

כיצד מתבצע הניתוח?

ראשית, יש לעת שניתוח נושא סיכונים תמיד ובניתוח גידולי עור הסכנה היא שלא יודעים לעולם מה מוצאים מתחת לפני השטח, וזה מה ששיטת מוס מנסה לפתור. הניתוח מתבצע בהרדמה מקומית והמנתח יתחיל בהסרת התאים הנראים לעין כדי לגלות מה יש מתחתם ועד כמה הגידול מפושט.
בשלב זה הוא יכול להסיר שכבה אחר שכבה כדי להבין מה מצב הגידול ומאיזה תאים הוא מורכב.
הוא מסיר את הרקמה שנראה כי היא נגועה יחד עם מעט מהשוליים מהרקמה הבריאה מסביב, גם לשם השוואה.
הרקמה עוברת לבדיקה מידית בחדר סמוך כדי להבין כבר בשלב זה מהו סוג הגידול. בינתיים המטופל יישלח להתאוששות עד שתתקבל התשובה.

בדיקת הממצאים שהוסרו

בשיטת מוס בודקים כעת את הרקמה באמצעות צביעת התאים בחומר מיוחד בפריסה שלה.
לפי השיטה יש קוד צבעים שמאפשר לדעת אם התאים ממאירים והאם התפשטו גם לרקמה הבריאה.
כך הוא מקבל את המידע על מצב הגידול ויודע האם להמשיך בניתוח או שהוא הסתיים. אם יש צורך להמשיך בניתוח המטופל יוחזר לחדר הניתוח כדי להסיר את השכבה הבאה. כל התהליך יכול להימשך כמה שעות בשיטה זו והיתרון שלה הוא שכך מסירים את כל הגידול ורקמות העור הנוגעות ולא משאירים תאים סרטניים באזור המנותח.
הבדיקה שנעשית מיד במקום לשלוח את הממצאים לביופסיה ולבדיקה איטית יותר שלוקחת זמן היא זאת שעוזרת להיפטר מהגידול מיד ומהר ומונעת סבל מיותר והמתנה מיותרת מהמטופל.
שיטת הצביעה נותנת מידע מדויק לרופא בתוך זמן קצר ומאפשרת לו לנתח את המטופל עד הסרת הגידול הסרטני כולו במקום ולתפור את האזור באותו יום. כך, גם השיקום וההחלמה מהירים יותר.

 


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *