משרד הבריאות בחוק חדש שאוסר על מיילדות פרטיות בבתי חולים ממשלתיים

2

IMG_0799משרד הבריאות בחוק חדש שאוסר על מיילדות פרטיות בבתי חולים ממשלתיים

גם אני הזדעזעתי למשמע החדשות – שלא תתאפשר כניסת מיילדות פרטיות לחדרי לידה ולא יתאפשר יותר ליווי של דולות בחדרי לידה בחלק מבתי החולים שתפסו טרמפ על העניין.

ואני תוהה מדוע בישראל של שנת 2014 מחליט משרד הבריאות לעודד צעד שלוקח אותנו אחורה עשרות שנים?

אני יכולה להבין מצד אחד את ההתנגדות של צוות בתי החולים לכך שאנשי מקצוע שהם לא מצוות בית החולים מתערב כל הזמן בלידות, בהחלטות רפואיות או מנהלתיות ויוצא חוצץ נגד החלטות כאלו ואחרות שקשורות במהלך הלידה מול היולדת, במיוחד כשמדובר בדולה שהרבה פעמים דואגת רק לאינטרס של היולדת שאינו מתיישב תמיד עם שיקולי הצוות הרפואי שנדרש לתת הסברים וטיעונים למישהי שבכלל אינה בת משפחה. יחד עם זאת, ממה שאני יודעת מדבריהן של חברות רבות שעוסקות במקצוע כדולות , יש סיכון הרבה יותר נמוך ופחות סיבוכים בלידות עם דולות כאשר היולדת נמצאת במצב שבו יש לה תמיכה נפשית, פיזית ורגשית באחד הרגעים הכי מיוחדים בחייה.

ועכשיו, חלק מבתי היולדות הולכים למנוע גם את זה.

משרד הבריאות שוכח דבר אחד חשוב – כמות התקנים של המיילדות לא השתנתה כל כך בבתי החולים הממשלתיים בעוד האוכלוסיה כן התרחבה וגדלה.

במרבית בתי החולים המיילדות רצות מחדר לחדר, לא תמיד מצליחות לתת מענה הולם לכל היולדות ולהיות צמודות אליהן ברגעים הקריטיים, דבר שהביא נשים רבות לשלם ממיטב כספן למיילדת פרטית או דולה שתלווה אותן ברגע הכי חשוב ותדאג להן למול צוות הרופאים והאחיות שלפעמים עייפים אחרי משמרת או חסרי סבלנות אחרי יולדת עצבנית ומשפחה מציקה או מכל מיני סיבות אחרות שמונעות מהם לשים את היולדת במרכז ולתת מענה לכל הצרכים שלה.

תוסיפו לזה את העומס ההולך וגובר בבתי החולים והרי לכם מצב קטסטרופלי מבחינת היולדות. אין לי טענה לצוות הרפואי אבל כן יש לי טענה למשרד הבריאות שלא טורח להגדיל את כמות מיטות היולדות בבתי החולים ולהפנות לשם תקציבים וגם להגביר את הצוות.

לפני כשנה זומנתי לסיור בבית היולדות בתל השומר, דיברה איתנו אחת הרופאות הבכירות והוותיקות שסיפרה לנו על העומס שיש להם בחדרי הלידה, על המשמרות הארוכות מסביב לשעון, ואני תוהה מדוע משרד הבריאות מתעקש כל כך שלא לאפשר ליולדת שחפצה לקבל תמיכה ברגע החשוב הזה שבו היא מביאה חיים לעולם, לקבל את התמיכה שהיא זקוקה לה תמורת תשלום???

הרי כולנו יודעים שזה יגרום למצב שבו דולות יתחזו לחברות של היולדת או לבנות משפחה וכך גם מיילדות, אז למה להקשות?

אני מאלו שמוגדרות כהריון בסיכון ובכל הריון יצא לי להגיע אחת לשבוע בממוצע לביקור במיון יולדות במהלך השליש השלישי. אני לא יודעת אם אנשי משרד הבריאות שאחראים על ההחלטה הזו טרחו לבקר במיון יולדות בתקופות העומס ובחגים. לא פעם נתקלתי ביולדות שפונו עם הגעתן לבתי חולים אחרים בשביל ללדת, בנשים שילדו במסדרון או בחדרי השהיה קטנים ולא מצוידים ולאחר מכן התאוששו במסדרונות.

אז לפני שמשרד הבריאות עושה מהלך שכזה שפוגע נטו ביולדות ולא במיילדות, כדאי יהיה שידאגו לתגבור בבתי החולים, כדי לתת מענה הולם של שירותים.

עצוב מאוד שבית החולים תל השומר עושה שימוש ציני בהחלטה למנוע ממיילדות להכנס לחדרי הלידה ומגדיל את ההגבלה גם לדולות. מהלך שיפגע גם בפרנסה של אלפי נשים שעוסקות בליווי לידות ותמיכה ביולדות. אני יודעת על המון מקרים שבהם למשל הצוות הרפואי התעקש על חתך אפיזיוטמי  בזמן הלידה והדולה התעקשה שלא והלידה הסתיימה בשלום. מהלך שהוא לא הכרחי בעליל ועשוי לפגוע באדם אחד – ביולדת. כי את הצוות הרפואי זה לא מעניין שיקח ליולדת עוד שבועיים להתאושש ולסבול כאבים, מבחינתם הם צריכים לתקתק את הלידה ולפנות את המיטה ליולדת הבאה.

בכלל, כל הנושא של דולות מגיע מהמקום שבו בעבר נשים היו מקבלות תמיכה בלידה. הן היו יולדות עם מיילדת ותומכת לידה. דבר שכיום לא מתאפשר בשל העומס ההיסטרי בבתי החולים.

כדאי שמשרד הבריאות ישקול שוב את ההחלטה ההזויה והבזויה הזו לפגוע ביולדות ויתן לנשים את חופש הבחירה איך ועם מי ללדת. לא יתכן שיחזירו אותנו אחורה ויפגעו בזכות שלנו ללדת עם תמיכה.