משחקים מעודדי זחילה לתינוקות – מה אפשר לעשות כאשר תינוק לא זוחל ?

2

באיזה גיל תינוק מתחיל לזחול?

בסביבות גיל חצי שנה מגיע שלב שבו התינוק מתחיל לגלות סימני התהפכות , ומתחיל או שלא לגלות סימני זחילה.

יש תינוקות שמתחילים לזחול יותר מאוחר, לכל תינוק קצב התפתחות שונה.

במידה ועד גיל 10 חודשים התינוק עדיין לא זוחל, מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה בנוגע להתפתחות.

חשוב להדגיש ולומר שיש תינוקות שעושים סימני זחילה ראשונים כבר בסביבות גיל 3-4 חודשים, ויש כאלה שמתחילים לזחול בשלב יותר מאוחר, דבר שקשור ברוב המקרים לטונוס שרירים.

עם זאת, יצא לי להתקל באמהות שכל היום מושיבות את התינוק בסלקל או משכיבות אותו רק על הגב ולא על הבטן, דבר שמונע ממנו לחזק ולאמן את שרירי הידיים וחגורת הכתפיים ויכול לגרום לעיכוב התפתחותי.

חשוב מאוד לתת לתינוק זמן של שהות על הבטן מגיל חודשיים שלושה ואילך, על מנת שיתאמן בהרמת הראש וחיזוק חגורת הכתפיים לקראת גלגול, ובהמשך זחילה, ישיבה ועמידה.

יש תינוקות שמדלגים על שלב כזה או אחר, ויש תינוקות שביום אחד נעמדים ומתחילים ללכת.

כל תינוק הוא שונה ויש לו את הקצב שלו, אפילו בקרב תאומים. כך שלפני שתכנסו לפאניקה, הנה כמה טיפים.

 

להלן מספר דרכים שיכולות לעזור לך לעודד זחילה אצל תינוקך:

  1. מזרן פעילות – מזרן שהוא קצת קשה, מהווה משטח נוח וקשיח לזחילה עבור התינוק. במידה ומדובר בחודשי הקיץ בימים חמים, אפשר לשים את התינוק על הרצפה. חשוב שלתינוק יהיה משטח קשיח עם מספיק חיכוך כדי שיוכל להצליח לזחול. (אצלי רק ברגע ששמנו אותו על הרצפה במקום על שמיכת הפעילות או במיטה שלו הוא זחל).
  2. צעצועים למוטיבציה – במידה והתינוק אוהב במיוחד צעצוע מסוים, שלט, פלאפון , רצוי לשים אותו על בטנו על הרצפה, לשים את החפץ במרחק של כ10 ס”מ ולגרות אותו עם החפץ . רוב הסיכויים שהתינוק יעשה מאמצים עם כל גופו להגיע אל החפץ. אצלנו שמנו לילד פלאפון וזה היה מעודד הזחילה הכי טוב..
  3. כדור מתנפח – כדור צבעוני פשוט, כמו כדור לים, במגע קל הוא יתחיל לזוז והילד יגלה בו עניין, כנ”ל לגבי בלון.
  4. מסלול מכשולים – אפשר לשים לילד כריות , כרית הנקה על הרצפה, שידרבנו אותו להרים את הברכיים שלו כדי לזחול מעליהם , וככה לתרגל זחילה על 6.
  5. כדור אלקטרוני מסתובב – בחנויות הצעצועים ניתן למצוא כדורים אלקטרוניים שברגע שמפעילים אותם הם עושים קולות וצלילים וזזים לבד, והם מגרים את הילד לשחק איתם.
  6. צעצועים שנוסעים או זזים לבד עם קולות וצלילים – יעשו את אותו האפקט
  7. לתת לילד קונטרה עם הידיים בזמן שהוא על הבטן ושמים לו חפץ שהוא רוצה להגיע אליו, זה יגרום לו לדחוף עם הרגליים ולנסות להניע את עצמו.
  8. בקבוק פלסטיק של קולה או קופסה של תמ”ל שאפשר לגלגל על הרצפה.

חשוב להיות עירניים ואם אתם מבחינים בעיכוב בהתפתחות של התינוק, להתייעץ עם רופא המשפחה (פחות ממליצה על אחיות בטיפת חלב כי הן אוהבות להלחיץ).