מי אמר שבלוגרים לא אובייקטיביים??

2

לאחרונה מכל עבר, בעיקר בערוצי החדשות נושא הבלוגרים בישראל מתחיל לקבל עניין ציבורי.

ניתן למצוא אין ספור כתבות ודיונים ציבוריים המבקרים את פעילותם של הבלוגרים בארץ שלאחרונה החלה לתפוס תאוצה בשל העובדה שיותר ויותר מפרסמים וחברות גדולות, רואים בהם את מדיות הפרסום החדשות, בעקבות העובדה שבלוגרים מובילים נתפסים לעיתים כמובילי דיעה ויכולים להשפיע ולעזור בחשיפת מוצרים שונים באופן הרבה יותר אפקטיבי מאשר קמפיין סטנדרטי של באנרים באינטרנט.

גם בטלויזיה התחילו לאחרונה לדבר על נושא הבלוגים והשימוש בהם כמדיה פירסומית ולבוא בביקורת נוקבת כלפי בלוגרים שסוקרים מוצרים שונים (אני מניחה שכללו גם אותי בין היתר) ועל העובדה שהם בכלל לא מקצועיים ומטעים את הציבור.

לדעתי זו סתם קונספירציה מרושעת של אנשי המדיות השונות שחוששים שהבלוגרים אולי פוגעים להם בפרנסה.


בימינו , בלוגר שיש לו בלוג מוכר, ותיק, שמכיל בתוכו גם ידע מקצועי רחב ויש לו ניסיון והוא מתמקד בנישה מסוימת, מחזיק לא פעם קהל קוראים קבוע ונאמן אשר נכנס לעיתים לבלוג שלו ומתעדכן וקורא את מה שיש לבלוגר לומר. על אחת כמה וכמה בבלוגים שמכילים בתוכם סקירות והמלצות שונות מתוך ניסיונו האובייקטיבי (או שלא) של הבלוגר.

קריאת ביקורת על מוצר מסויים בבלוג שמתמחה בתחום הספציפי של אותו המוצר, כמו למשל בלוגר שמתמחה בציוד חומרה של מחשבים וגם עוסק בכך בחייו האישיים מזה מספר שנים, תגרום לקוראים להתייחס לחוות הדעת של הבלוגר כאובייקטיבית  ולסמוך על דבריו כמקור ידע מהימן .

ביקורת מסוג זה יכולה לעשות למוצר מסויים פרסום ויחסי ציבור הרבה יותר טובים מאשר באנרים באתרים ה”גדולים” שגם עולים המון כסף, ובאמצעות אירועים מצומצמים לבלוגרים ובהשקעה כספית קטנה יחסית, ניתן לא פעם להשיג תוצאה מוצלחת הרבה יותר תוך חשיפה של המוצר לקהל יעד איכותי וממוקד(כמובן במידה והביקורת אכן חיובית ואובייקטיבית).

אדם שיחפש את המוצר הספציפי הזה בגוגל יגיע בין היתר לאותו הבלוג, ויוכל לקרוא חוות דעת וסקירה של המוצר ובמידה ומדובר בבלוג ותיק ופעיל שמתמקד בנישה רלוונטית לנושא יש סיכוי טוב שהתוכן שנכתב על המוצר יופיע במקומות הראשונים בתוצאות החיפוש מאחר ובלוגים בד”כ מקודמים היטב מבחינת SEO (קידום תוכן ואתרים).


כיום יותר ויותר חברות פרסום ויחסי ציבור בארץ מתחילות להבין את העניין ולקדם מוצרים באמצעות בלוגרים.

לאחרונה ניתן לראות קמפיינים רבים שמסוקרים באמצעות בלוגרים, אני כבלוגרית פעילה מן המניין מוזמנת לאירועים רבים, ומקבלת מגוון רחב של מוצרים לסקירה ובקשות שונות לחשיפה של שירותים, מוצרים ופעילויות.

אני מרשה לעצמי לברור את המוצרים או השירותים שאני בוחרת לפרסם, בהתאם למידת הרלוונטיות שלהם עבור הגולשים שלי , ואני חושבת שזה דווקא דבר מצוין שמוסיף לי ערך מוסף עבור הגולשים שלי שנהנים מסקירות אובייקטיביות של מוצרים ואני נהנית מהמוצרים..

כנראה שזה עובד היטב מאחר והגולשים אוהבים לשמוע על מוצרים חדשים או מבצעים או פריטים מיוחדים ולהשאר מעודכנים.

אני מקפידה לציין בכל פוסט שמהווה סוג של “סקירה פרסומית” שמדובר בסקירה של מוצר , ואם קיבלתי תמורה כלשהי גם היא מצוינת. בסקרים למשל אני נוהגת באובייקטיביות מוחלטת כלפי המוצרים השונים ושופטת ומבקרת אך ורק מתוך נקודת המבט והצרכים שאני מוצאת  אותם חשובים מתוך ניסיוני כאמא.

קרה לי שרצו שאסקור מוצרים שלא מצאתי אותם כמוצלחים וסירבתי או שיידעתי את המפרסם שאני לא מוצאת את המוצר הזה מוצלח במיוחד והיו לי גם סקירות שלא היו מוצלחות במיוחד מבחינת הביקורת שלי , ועדיין המפרסם בחר לפרסם אותם. וקהל הגולשים שלי יודע את זה וכנראה שבשל כך הוא נשאר נאמן.


בחו”ל ובארה”ב בעיקר נושא הבלוגרים מקודם היטב וחוות דעתם נחשבת כמקור ידע אמין ומזה שנים מפרסמים שונים משתמשים בבלוגרים בין אם לטובת סקירת מוצרים ובין אם לטובת פרסום בתשלום על גבי הבלוג. בחו”ל מחויבים הבלוגרים לאתיקה מקצועית, ובמידה והם קיבלו תמורה או תשלום עבור כתיבת סקירה למוצר מסוים הם מחויבים ליידע את קהל הקוראים כי מדובר בפוסט אשר ממומן באופן כלשהו.

בארץ הדבר עדיין חדש, אם כי רוב הבלוגרים המובילים כיום בארץ מקפידים לשמור על גילוי נאות, ובמידה והם עושים סקירה של מוצר או שמים כתבה פרסומית הם מיידעים את הגולשים וגם אני ביניהם.

חברת “בזק בינלאומי” גייסה לטובת מיזם חדש יחסית  שנקרא “קרם דלה קום” את מיטב הבלוגרים בארץ (וגם אותי ) והקימה מעין בלוג גדול, אשר שואב תכנים מעניינים ורלוונטיים מתוך הבלוגים של קבוצת הבלוגרים מדי יום. מדובר בבלוגרים פעילים, ותיקים ובעלי קהל גולשים נאמן ברוב המקרים שהבלוגים שלהם נחשבים למקצועיים בנישה הספציפית שבה הם עוסקים.

מצחיק אותי מחדש כל פעם לשמוע את התקשורת מתרעמת על כך שבלוגרים מנסים “לדחוף מוצרים לגולשים שלהם”. במיוחד הכתבה ששודרה היום בתוכנית “תוכנית חיסכון” בחדשות של ערוץ 2. זה מעיד על זלזול של התקשורת באינטיליגנציה של קהל הצופים שלהם ושל קהל הגולשים בבלוגים.

הרי כל בלוגר ותיק ופעיל שמתחזק בלוג עם כמות של כמה עשרות אלפי גולשים בחודש (מסתבר שיש כמה כאלו) , יודע שהדרך לשמור על קהל הגולשים שלו היא גילוי נאות, כנות, שיתוף וכל ניסיון ולו הכי קל לזייף משהו או לתחמן את הגולשים, עלול לעלות לו באובדן של קהל גולשים נאמן ולשרוף את עצמו ברגע.

הקוראים יודעים להריח ברגע שמנסים “לעבוד” עליהם עם פרסומת סמויה. לכן רוב הבלוגרים המקצועיים לא יעלו בדעתם לעשות פרסומת בצורה לא גלויה.

יצא לי לעיין לא פעם בכתבות שהיו מעין “סקר” מוצרים שבחן ב”אובייקטיביות” מספר עגלות או ציוד לתינוקות שאלו דברים שיש לי בהם ידע רב. בסקר שהיה לא מזמן באחד העיתונים המובילים, עגלה (שלא אציין את שמה) ששוקלת 15 ק”ג, מסורבלת בקיפול, וסותמת חצי אוטו כשהיא מקופלת קיבלה את הציון הגבוה ביותר כ”עגלה הכי מומלצת” בעוד עגלות איכותיות ומוצלחות כמו פג ואינגליזינה קיבלו ציונים בינוניים ביותר, כך שברור שמדובר בכתבה פרסומית לחלוטין שנעשתה כביכול על ידי כתב צרכנות ש”מבין” בעניין, או שהוא “מבין” מי מהספקים של העגלות שהשתתפו באותו הסקר משלם יותר טוב להנהלת העיתון וכך מפורסם מידע מוטעה ומטעה.

יחד עם זאת התקשורת עדיין מרשה לעצמה להפנות אצבע מאשימה כלפי הבלוגרים שברוב המקרים עושים את הסקירות והכתבות שלהם מתוך רצון לספק את עניין הציבור וכותבים בד”כ ממקום הרבה יותר מקצועי מאשר כתבי הצרכנות אשר לא תמיד באים ממקום אובייקטיבי.
יחד עם זאת, כאשר בלוגר עושה סקר של כמה מוצרים מבלי לקבל עליו תמורה אלא רק כי מעניין אותו, מן הסתם הוא יהיה מאוד אובייקטיבי.

אני יכולה להעיד על עצמי לפחות שהציעו לי לפרסם כתבות “פרסומיות” בתשלום עבור מוצרים מסוימים כדי לכתוב ביקורת “מוצלחת” על מוצרים שאני לא מוצאת אותם ככאלה וסרבתי.

האמינות שלי כלפי הגולשים שלי יותר חשובה.


מדוע התקשורת כל כך נגד בלוגרים?

אולי כי העיתונאים חשים קצת מאויימים מהבלוגרים שבאיזשהו מקום “גונבים” להם את הפרנסה? אם פעם כתבי צרכנות שלטו בלעדית בשוק סקירות המוצרים, היום קמו להם מתחרים רבים, שעושים זאת ללא תמורה כספית.
בתקופה האחרונה תופעת הבלוגרים הולכת ומתפשטת לכל עבר, למרות שניתן לראות מספר בלוגים בולטים וותיקים אשר קיימים למעלה משנתיים- שלוש ואף יותר אשר בד”כ הספיקו לצבור לעצמם מוניטין מכובד ולגדול למימדים מרשימים ולצבור קהל קוראים נאמן.

יחד עם זאת, יצא לי לקרוא לא מעט כתבות וביקורות נוקבות על בלוגרים ש”מוכנים לפרסם אצלהם בבלוג תמורת תשלום” תוך ביקורת של “איך הם מעיזים בכלל להרשות לעצמם לקחת תשלום”??

נכון שהבלוגר ברוב המקרים אינו גורם בעל הסמכה מקצועית בשביל לכתוב את הדברים, אבל בלוגר ותיק שמתחזק בלוג גדול , מוביל ופעיל בד”כ יהיה בעל ידע, יכיר את השוק וגם יחיה אותו, מדובר בשעות עבודה רבות והמון השקעה מצד הבלוגר גם בלמידת דברים נוספים המתקשרים לנושאי הבלוג כדי להעשיר את הידע שלו ולהעבירו הלאה.

רוב הבלוגרים הפעילים שאני מכירה מקדישים מספר שעות ביום בממוצע לטובת טיפול בבלוג וכתיבת מאמרים ותכנים , אז למה שלא יקבלו תמורה על כך??

במיוחד כאשר מדובר בבלוג שהוא פעיל, עם כמה עשרות אלפי גולשים בחודש שמהווים קהל יעד ממוקד ואיכותי, שהוא בדיוק מה שהמפרסם צריך, למה שהמפרסם לא ישקיע סכום כסף אטרקטיבי ויקבל חשיפה ממוקדת ואיכותית באמצעות מישהו שנחשב כ”מומחה” בתחום?

זה עדיין יעלה לו הרבה פחות מקמפיין גדול של באנרים באתרים אחרים.


לסיום,

ארצה לומר ששמם הטוב של הבלוגרים (לפחות אלו הותיקים והמקצועיים) ראוי להשאר כשם טוב והתקשורת צריכה להפסיק ולבוא בטענות כלפי הבלוגרים ולהתחיל להעריך את מעמדנו כגורם רלוונטי ומהימן למסירת מידע בנישה שבה אנו מתמחים(כמובן שיחד עם הרזומה המתאים).


Response (0)
  1. עלמה מרץ 1, 2010

    מסכימה עם רוב הדברים שכתבת. אבל מעניין אותי אם כן קיבלת משהו להתנסות בו והאם החלטת לא לכתוב עליו ביקורת שלילית או כן לכתוב עליו – אבל באופן חיובי בעדינות ורק את מה שחיובי בו ולהתעלם מהשלילי.. מסקרן אותי כי גם אני בבלוג שלי מתעסקת עם זה ומתחילה לקבל מוצרים לבדיקה.
    אם אני יודעת שהמוצר לא טוב כדאי לדחות על הסף את קבלתו או שלא..ולקבל אותו ולא לכתוב ביקורת? אשמח לשמוע את דעתך מלי.

    1. אמא מרץ 1, 2010

      היי מלי,
      בתגובה לשאלתך , כאשר אני מקבלת מוצר להתנסות וחוות הדעת שלי לא חיובית על המוצר, או שאחליט שלא לכתוב סקירה עליו או שאכתוב סקירה תוך ציון החסרונות שאני מוצאת במוצר. למשל היו שני מוצרים שלדעתי הם בסך הכל אחלה מוצרים, רק שהמחיר לדעתי די גבוה ולא מצדיק את ההוצאה בהתחשב במוצרים דומים וציינתי זאת תוך יידוע של המפרסם שמבחינתו ראה את זה כביקורת לגיטימית.
      היו מספר מוצרים שהציעו לי להתנסות בהם ולסקור אותם אבל מבחינתי או שהם לא היו רלוונטיים לגולשות האתר שלי או שהם היו מוצר שאני לא מצאתי אותו כמשהו מוצלח או שהיתה לי יותר מדי ביקורת שלילית ובחרתי שלא לסקור אותם.
      אני מקבלת מדי יום פניות רבות ומרשה לעצמי לסנן כדי לבחור את התכנים שיהיו מותאמים לקהל הגולשים שלי ובוחנת איזה מוצרים באמת נותנים לי ערך מוסף לבלוג ולא רק למפרסם.

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *