מטבח אקולוגי – הכל על הטרנד שתופס תאוצה

b

הטרנד החדש של מטבחים “ירוקים” ומודעים יותר לסביבה אינו נוגע רק לחומרי הבנייה שממנו מורכבים המטבחים, אלא לאופיים הממשי: פחות חומרים מזהמים כמו פלסטיק, יותר שימוש בעץ כחומר בנייה יעיל ובריא, צריכת בשר מופחתת ויותר ירקות ופירות בהתאמה. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על הטרנד שסוחף את העולם בסערה. 

הרעיון הכללי של מטבח אקולוגי יכול להיות יותר מבעל משמעות אחת לאנשים רבים. עבור אחד הוא יכול להיות מטבח שעשוי מחומרים ידידותיים לסביבה ואילו עבור אחר מדובר במטבח שמבוסס על תזונה בריאה בלבד, דהיינו רק ירקות ופירות. יחד עם זאת, מטבח אקולוגי הוא הרבה יותר מטרנד חולף, הוא דרך חיים של ממש, במיוחד בעידן ההתחממות הגלובלית שכולנו נמצאים בעיצומו. 

המהפכה הסביבתית חודרת לכל תחומי החיים

מטבח ירוק הוא לא רק הטמעת ריהוט סביבתי ונעים, הוא גם התחדשות, צבעים חיים ומודעות גבוהה יותר לעידן שכולנו חיים בו. כולנו חיים בתקופה שבה המודעות האקולוגית שלנו, בין אם נרצה בכך או לא, הולכת וגוברת. חלקנו נוהגים ברכבים חשמליים וידידותיים לסביבה, צורכים וקונים מזון אורגני וביגוד אורגני מחומרים טבעיים, וזונחים נורמות מיושנות יותר כמו אכילת בשר, למשל. המהפכה הסביבתית תופסת את מקומה בשורת המהפכות ששינו את העולם, וזה מתבטא בכל מקום – וגם במטבח של ביתנו. 

בתוך כך, ייצור מטבחים אקולוגיים נמצא בעולמנו המודרני והמהיר כבר כ- 15 שנה, ולאחרונה, לאור מגפת הקורונה והתגברות המודעות לחשיבות השמירה על כדור הארץ, נדמה כי הביקוש אל מטבח מסוג זה מתעצם. על פי רוב, מטבח מסוג זה מערב בתוכו שימוש בחומרי ייצור ידידותיים לסביבה, חומרים ממוחזרים, תאורה חסכונית ככל הניתן ואף תעדוף תאורה טבעית יותר, שילוב קומפוסטרים לפסולת מתכלה ועוד. 

בנוסף, מעבר לשימוש במכשירים חשמליים חסכוניים יותר במטבח היא דרך יעילה מאוד להפוך את המטבח שלכם ליותר ירוק וסביבתי, ואף לחסוך כסף בחשבונות החשמל העתידיים, ללא שינוי ממשי באיכות חייכם. 

שימוש מחדש בחומרים ממוחזרים נהפך בשנים האחרונות להצהרה סביבתית יותר מאשר הצהרה אופנתית. ישנה עלייה דרסטית בשימוש בחומרים כדוגמת זכוכית ממוחזרת. כמו כן, בעלי בתים משתמשים בחומרים יותר ידידותיים לסביבה, כמו בלוק בנייה בעל רמת בדידות מירבית או מצע מילוי לריצוף שנגרס והושמש מחדש לתהליכי בנייה. 

חברות בנייה בעלות חזון סביבתי ומודעות גבוהה לסביבה, כמתבקש, הן אלו שנוטלות יוזמה משלהן ומפתחות חומרי בנייה ירוקים ומאפשרות לקהל לקוחותיהן לבנות את המטבח האקולוגי והסביבתי של חלומותיהם. בישראל של כיום, אין מודעות גבוהה לחשיבותה הסביבתית של בנייה ירוקה בכלל ובנייתם של מטבחים אקולוגיים בפרט, אך זה עוד עשוי להשתנות, בטח ובטח שבתקופה שבה העולם משתנה מן הקצה אל הקצה, שבה יותר ויותר אנשים מבינים את חשיבות קיומם של מטבחים אקולוגיים בתוך הבתים, הן מבחינת איכות חיים שמשתפרת פלאים והן מבחינת חסכוניות בכל ההיבטים – הכלכלי, הסביבתי, ואף החברתי. 

אין ספק כי עם הזמן יותר ויותר אנשים יבינו כי מטבח אקולוגי הוא לא איזשהו טרנד חולף, אלא הנורמה החדשה, ומה שעד לפני עשור או שניים נראה מאוד נישתי ואבסטרקטי יהפוך לנחלת הכלל. 

איך להפוך לאקולוגיים יותר?

לפתח מודעת אקולוגית בקניות לבית – קונים בעלי מודעות אקולוגית יתמקדו בקניית תוצרת חקלאית ומזון מתוצרת כחול לבן, כך מפחיתים זיהום עקב אריזות פלסטיק, שימוש בדלק לשינוע הסחורה ולהובלה ימית, אווירית ויבשתית, ויש גם יתרונות בריאותיים.

לוותר על שקיות פלסטיק בקניות – במקום שקיות פלסטיק מזהמות שרוכשים בכל קנייה בסופר (או מקבלים ללא עלות) כדאי לעבור לתיקי בד רב פעמיים, ומומלץ להגיע לקניות עם תיקי הבד מהבית. אגב, אם אתם מזמינים משלוחים מהסופר אם יכולים לדרוש שקיות רב פעמיות במקום השקיות המזהמות.

לקנות רק מה שצריך – ישראלים זורקים המון אוכל וחפצים לפחי האשפה, זהו מפגע קשה המשפיע על הסביבה ובריאות האדם. מומלץ להכין רשימת קניות לפני הביקור בסופר ולקנות באמת רק מה שצריך, כך גם תחסכו לא מעט כסף.

לוותר על החד פעמי – נכון, כלים חד פעמיים נוחים לשימוש ואין צורך להדיח כלים לאחר הארוחה, אך הם מזהמים את הסביבה ופוגעים קשות בכדור הארץ. מומלץ לוותר על החד פעמי ולעבור לכלים רב פעמיים, ואת המזון שרוצים לקרר או להקפיא כדאי לאחסן בכלי זכוכית מאחר והפלסטיק חודר לאוכל ועלול לפגוע בבריאותנו.

המידע באדיבות הרבלייף – אורח חיים בריא


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *