מחקר בשניידר: רמת חלבון CRP בפעוטות מהווה מדד לקיום מחלה חיידקית

2

מחקר של מומחי מרכז שניידר לרפואת ילדים מצא: רמת החלבון CRP המיוצר בכבד ועולה בשעת זיהומים, מהווה מדד לקיום מחלה חיידקית חמורה אצל פעוטות עד גיל שלושה חודשים עם חום

בעקבות המחקר תוכנס בדיקת ה-CRP למיון בשניידר כבדיקה שגרתית בבירור חום של ילודים.

 

עריכה: אורנה מלכי לבנה

מחקר של מומחי מרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת הכללית מצא כי רמת החלבון CRP המיוצר בכבד ועולה בשעת זיהומים, מהווה מדד רגיש לקיום מחלה חיידקית חמורה אצל פעוטות עם חום עד גיל שלושה חודשים. במסגרת המחקר, שנערך על ידי ד”ר אפי בילבסקי, המתמחה בשניידר, בסיוע ד”ר חבצלת ירדן-בילבסקי, המתמחה במחלקת ילדים א’ ופרופ’ שי אשכנזי ופרופ’ יעקב אמיר, מומחים למחלות זיהומיות ומנהלי מחלקות ילדים בשניידר, נבדקו 892 ילודים עד גיל שלושה חודשים, שאושפזו במחלקות ילדים בשניידר.

 

ילודים עם חום עד גיל שלושה חודשים מהווים אתגר אבחנתי וטיפולי לרופאי הילדים, מכיוון שאחוז הזיהומים החיידקיים החמורים אצלם הוא גבוה באופן יחסי (סביב 10%), ובה בעת קיים קושי קליני להבדיל בין ילוד חולה במחלה זיהומית חיידקית מסוכנת ליילוד החולה במחלה נגיפית פשוטה. על רקע זה הונהגו פרוטוקולים נוקשים למדי באוכלוסיית היילודים בגיל זה, הכוללים בדיקות דם, בדיקות שתן ולרוב גם ניקור מותני. יתרה מזאת, חלקם הגדול של היילודים הללו מתאשפז לצורך קבלת טיפול אנטיביוטי אינטנסיבי למשך כיומיים וחצי עד קבלת תשובת התרביות.

 

בדיקת מעבדה כזאת, הבודקת את רמת החלבון CRP המיוצר בכבד, יכולה להבחין ברגישות גבוהה בין ילודים עם מחלה זיהומית חמורה לבין אלו עם מחלה נגיפית, נחוצה מאוד. בעקבות המחקר תוכנס בדיקת ה-CRP ליחידה לרפואה דחופה (מיון) בשניידר כבדיקה שגרתית בבירור חום של ילודים אלו החל מינואר 2010. כמו כן, בעקבות ממצאי המחקר יוענק לד”ר אפי בילבסקי פרס החוקר הצעיר מטעם כתב העת ACTA PAEDIATRICA בכנס בינלאומי לרפואת ילדים, שייערך בקופנהגן בחודש אוקטובר 2010.

 

לדברי ד”ר אפי בילבסקי: “חלבון CRP נחקר רבות באוכלוסיות ילדים שונות אך לא נחקר עד כה בצורה ראויה באוכלוסיית ילודים עם חום עד גיל שלושה חודשים. במחקר התגלה כי חלבון זה יכול להבדיל בצורה יפה בין שתי אוכלוסיות היילודים הללו והוא מדויק יותר מספירת הדם, שנחשבה באופן קלאסי כבדיקה חשובה מאוד באוכלוסייה זאת”.