מה זה HMO בחלב אם ,או אוליגוסכרידים, באיזה תמ”ל יש HMO ולמה זה חשוב להתפתחות התינוק

2

 

אם אתם הורים לתינוקות וגם אתם נלחצתם קצת מכל הרעש סביב הרכיב החדש והמיוחד בתחליפי חלב בישראל שנקרא HMO או “רכיב הזהב”, אתם יכולים להיות רגועים, בואו נעשה סדר בדברים כדי שתוכלו להבין מה התינוק שלכם אוכל והאם התמ”ל שהוא צורך מספיק טוב עבורו.

HMO הוא רכיב המצוי באופן טבעי בחלב אם , וידוע גם בשם אוליגוסכרידים.
האוליגוסכרידים הם פחממות שקיימות בחלב אם באופן טבעי והן נקראות באנגלית
Human milk oligosaccharides או בקיצור, HMO.

אוליגוסכריד הוא פחמימה שמורכבת מ-3 עד 9 יחידות של חד סוכרים.
יש כיום כ-200 סוגים של אוליסכרידים שונים בחלב אם והם מהוים את הרכיב השלישי בכמות מבין הרכיבים המוצקים למעט מים, אחרי לקטוז ושומנים.

חלב אם נועד להזין את גוף התינוק ולדאוג לו למזון, אך יש בו גם לא מעט רכיבים שאחראים על התפתחות הגוף, חיזוק המערכת החיסונית והגדילה של התינוק.

לאוליגוסכרידים, או ל – HMO , יש יתרונות בכל הקשור לחיזוק מערכת החיסון והם נחשבים לרכיב חשוב בתזונת התינוק בשל היכולת שלהם לחזק את מערכת החיסון מתחילת החיים של התינוק ובמהלך חודשי חייו הראשונים.


פריצת דרך מדעית עם היכולת לייצר HMO בדומה למבנה של חלב אם

במהלך השנתיים האחרונות נמצאה פריצת דרך מדעית חדשה ומשמעותית במחקר שבו הצליחו לייצר את רכיב ה- HMO במבנה די זהה למבנה הקיים בחלב אם, מה שיכול לשפר את ההגנה על גוף התינוק ואת חיזוק המערכת החיסונית של תינוקות שאינם יונקים באמצעות סיוע להתפתחות חיידקי מעי פרוביוטיים – חיידקים טובים, ברמה הדומה לרמה הקיימת בתינוקות יונקים.

לאחר מחקרים גילו שהוספת הרכיב החדש של HMO מסוג 2’FL הינה בטוחה לשימוש בקרב תינוקות כבר מגיל לידה והיא אושרה לשימוש בתחליפי חלב ברחבי העולם ע”י ה-FDA האמריקאי, ה-EFSA האירופאי ולאחרונה גם ע”י משרד הבריאות הישראלי.

לאחרונה סימילאק וגם מטרנה הוסיפו לתרכובת של תחליפי החלב לתינוקות את רכיב ה- HMO, בעוד נוטרילון של נוטרישה מכילים את האוליגוסכרידים מזה תקופה ארוכה, הם רק  מגדירים אותם כאוליגוסכרידים ולא כ- HMO.

 


תרומת HMO למערכת העיכול של התינוק :

מחקרים לאורך שני העשורים האחרונים, הוכיחו כי לאוליגוסכרידים בחלב האם , יש תפקיד משמעותי בהפחתת הסיכון של התינוק להחשף לזיהומים ודלקות.
כיום באמצעות טכנולוגיות ייחודיות ומתקדמות, ניתן לייצר HMO במבנה שקרוב ביותר למבנה שיש בחלב אם טבעי.

בחלב אם יש כ-200 סוגים של HMO שזה הרבה יותר ממה שיש בחלב פרה.

רכיב ה- HMO כאמור מחזק את פעילות המערכת החיסונית בגוף התינוק בכך שהחיידקים ה”טובים” ניזונים ממנו ומתחזקים, מה שמאפשר להם לשמור על הגוף באמצעות מספר דרכים:
פעילות פרה ביוטית – מעודדת את ריבוי החיידקים הפרובייטיים במערכת העיכול של התינוק.
פעילות ויסות – האוליגוסכרידים מיצרים ויסות ואיזון בהתפתחות ופעילות מערכת החיסון של התינוק.
ניטרול חיידקים – האוליגוסכרידים מגנים על תאי המעי בכך שהם נצמדים לחיידקים ופתוגנים שאחראים ליצירת מחלות ומונעים מהם לחדור למעיים של התינוק.
חסימת גורמים זיהומיים – האוליגוסכרידים משמשים כמחסום פיזי ומונעים מגורמים זיהומיים לחדור לגוף והם מונעים אלרגיות.


אם עד היום נתתם לתינוק שלכם תחליף חלב ללא HMO, זה לא אומר שהוא לא קיבל תזונה מספיק טובה, אבל תמיד יש מקום לשיפור ולשדרוג של הפורמולה ככל שהמדע מתפתח וזו מגמה מבורכת.

ועדיין, כל תחליפי החלב עומדים בסטנדרטים גבוהים מאוד ומכילים רכיבים שחיוניים לתזונה ולהתפתחות של תינוקות והם עוברים אישורים מאוד מחמירים ונדרשים לעמוד בתקנים ובקרת איכות מאוד מחמירה, כך שאפשר להיות רגועים בין אם החלטתם לתת לתינוק שלכם פורמולה של מטרנה, נוטרילון או סימילאק .