לקדם את הקריירה עם ילדים קטנים בבית / ציפי.ב.

2

קיבלת הצעת עבודה מפתה שיכולה למנף את הקריירה שלך ולקדם אותך מקצועית, או שהבוס שלך הציע לך לקחת תחת חסותך פרויקט משמעותי חדש שאינו דורש מבחינתך להקדיש זמן להכשרה מיוחדת, כי “עליך הוא סומך שתכנסי לעניינים בעיניים עצומות”, לחילופין מציעים לך עתה לצאת ללימודים בחו”ל לצורך התמקצעות. את כבר ממש רוצה להסכים לאתגר ולהוכיח את עצמך ואת יכולותיך במלוא המרץ, אך פרט קטן וחשוב לא מאפשר לך ליהנות באופן מלא מריבוי ההזדמנויות שנופלות בחלקך: מעבר לעובדה שאת אשת קריירה, את גם אימא לילדים קטנים שמחכים לכל הזדמנות לבלות במחיצתך ולקבל את מלוא תשומת ליבך.

אז איך מממשים את הרצון להתקדם בעבודה ולהיות חלק מפרויקטים מסעירים ומאתגרים לבין הידיעה שהנוכחות שלך בבית יקרה מפז ונדרשת בתקופה זו ביתר שאת? ומה עושים כש”הצרות באות בצרורות”?

מציאת האיזון הנכון

 

חשוב שתמצאי את האיזון בין אמהות לקריירה מבלי שתצטרכי לוותר על אף אחד מהם. קחי בחשבון, שאין איזון נכון או דרך אחת שמתאימה לכולם. חשוב שתמצאי את הדרך שתהיה נכונה מבחינתך. כזו שתאפשר לך להגשים את שאיפותייך המקצועיות ולהצליח בקריירה ועם כמה שפחות רגשות אשם ותסכול.

האצלת סמכויות

 

גם אם את טיפוס שאוהב שליטה ולקיחת פיקוד על העניינים, מומלץ להרפות ולהאציל סמכויות. את עדיין נשארת בתמונה ואת חלקך אף אחד לא לוקח. כדי שהקריירה שלך לא תיפגע, היעזרי בבן זוגך שייצא מוקדם מהעבודה לצורך הוצאת הילדים מהגן ובימים האלה תשקיעי כמות נכבדת של שעות על מנת שבימים אחרים תוכלי לצאת מוקדם. במקביל, תוכלי להיעזר בהורים שלך או שלו שייבלו זמן איכות עם הנכדים או בכל עזרה שתאפשר לך להרגיש שהילדים בידיים טובות.

הכנת רשימת מטרות

הכיני רשימת מטרות, כזו שתכלול את כל אלו שאת מציבה ורוצה לממש, החל מהמטרות המשפחתיות (לדוגמא לקחת את הילדים לחוג לפחות פעם בשבוע, להביא אותם לגן בבוקר) ועד למטרות המקצועיות שלך. ערכי תעדוף של המטרות בהתאם לחשיבות שלהן ובררי עם עצמך אילו מהמטרות הן מהסוג שאינך מוכנה לוותר על השגתן.

בהתאם לתובנות אליהן הגעת, הכיני תכנית פעולה מסודרת שתאפשר לך להשיג את המטרות העיקריות, כולל בחינת המציאות והמשאבים הקיימים לצורך כך. לבסוף, הוציאי את התוכנית לפועל והגדירי מראש תקופה שבסופה תערכי הערכת מצב. בהערכת המצב תבדקי עד כמה התקדמת לכיוון המטרות שהצבת, מה השגת ומה לא, מה חסם אותך מלהשיג אותן וכדומה לחילופים תבחני את האפשרות שאולי מישהו משלם מחיר כבד מדי עקב היעדרותך? חזרי לשלב הקודם ובצעי שינויים בדרכי השגת המטרות.

שיטת עוגה

אחת הדרכים לברר לעצמך את סדרי העדיפויות שלך היא לעבוד בשיטת חלוקת העוגה. הזמן שלך הוא 100% – המטרות השונות שלך מקבלות אחוזים בהתאם לצו ליבך. אם תגלי שכעת, ברגע זה ממש חשובים לך מאוד לימודים של קורס מקצועי – העניקי לכך אחוזים רבים, שמן הסתם יבואו על חשבון סעיפים אחרים. עמדי מול חלוקת העוגה ושאלי את עצמך אם היא אכן משקפת את ערכייך. זכרי – העוגה יכולה להתחלק בכל פעם שתערכי את התרגיל הזה באופן קצת שונה. היא תמיד תשקף את ה”נכון לעכשיו”.

מחשבה יצירתית

 

שילוב קריירה והורות לילדים קטנים אינה בהכרח מחייבת פתרונות של שחור או לבן. כדאי לחשוב גם על פתרונות יצירתיים, כאלה שמאפשרים לך ליהנות משני העולמות. השתדלי לקבוע ישיבות בשעות מוקדמות יחסית בבוקר, על מנת שלא תשבי כל זמן הישיבה טרודה ולחוצה לאחר להוציא את הילדים מהגן. בכל מקרה, כדאי תמיד לדאוג לגיבוי במידה ויהיה ברגע האחרון בלת”ם בעבודה ואת נדרשת להישאר יותר שעות. במקרה כזה, נסי לצאת מוקדם ביום אחר ולבלות יותר זמן עם הילדים כפיצוי.

הפרדת כוחות

 

חשוב שתהיה הפרדה בין הזמן המיועד לעבודה ובין הזמן המוקדש לילדים. בזמן שאת עם הילדים עשי מאמצים להתרכז רק בהם ובפעילות משותפת איתם, שעדיף שתהיה מעבר לפעילות היומית הרגילה כמו ארוחות ואמבטיה. בזמן הזה נסי כמה שניתן לא להיות עסוקה במחשבות על העבודה והמטלות, אלא להתמקד בנעשה כאן ועכשיו. אם אפשרי, הימנעי מטלפונים הנוגעים לעבודה. במקביל, בשעות העבודה, נסי להתנתק ככל הניתן מהבית ולהתרכז בעבודה. לצורך כך, חשוב שהמסגרת שבחרת עבורם תהיה כזו שאת סומכת עליה בעיניים עצומות.

לסיכום,

השילוב בין אמהות וקריירה מצליחה אינו פשוט או מובן מאליו ודורש תמרון מצידך כדי לעמוד בכל המטרות שהצבת לעצמך. ברור סדרי העדיפויות שלך, חשיבה יצירתית, תכנון מוקדם של לוחות הזמנים, קבלת עזרה והאצלת סמכויות יסייעו לך לג’נגל את משימות חייך בהצלחה. מדובר במציאת פתרונות ודרכי פעולה שמהווים הגעה לעמק השווה, כך שלא ילדיך ולא עבודתך ייפגעו.