כתיבה יצירתית לילדים

2

כתיבה יצירתית לילדים היא תחום עשיר ומגוון המתאים לכל הגילאים. השילוב בין הדמיון הפורה של הילדים לבין יד מכוונת של מבוגר, תוך כדי לימוד של טכניקות כתיבה ומבנה, יכול להוליד תוצאות מפתיעות בעושרן היצירתי. במאמר זה נסקור מספר שיטות לימוד והדרכה של כתיבה יצירתית לילדים.

 

כתיבה יצירתית לגיל הרך

בלימודי חינוך לגיל הרך מראים שניתן ליישם סוג של כתיבה יצירתית כבר בתקופת הגן. דרך נהדרת ללמד ילדים קטנים על יצירת נרטיב היא קומיקס. כל מה שצריך לעשות הוא לחלק דף נייר למשבצות בעזרת עיפרון וסרגל ולמספר אותן. יש לבקש מהילדים לחשוב על סיפור שברצונם לספר ואחר כך ליצור את הקומיקס שלו על ידי ציור במשבצות הממוספרות. התוצאות הן תמיד מפתיעות במקוריות שלהן.

 

כתיבה יצירתית לילדי בית הספר

כאשר הילדים רוכשים יכולות כתיבה מספיקות, אפשר להתחיל להדריך אותם בטכניקות של כתיבה יצירתית. הדרכת הילדים צריכה להתבצע בצורה כזאת שלא תגביל את החופש היצירתי שלהם אבל תציג להם שיטות שונות של כתיבה. כדאי לשלב יצירה אישית ויצירה קבוצתית. במסגרת היצירה הקבוצתית יוכלו הילדים להעלות הצעות לדמויות, עולמות והרפתקאות בהן אפשר יהיה להשתמש בפרוייקט יצירה משותף. במסגרת היצירה האישית יוכלו הילדים לכתוב שירים וסיפורים קצרים.

 

יצירת דמויות

כדאי ללמד את הילדים, גם בגיל צעיר, טכניקות של יצירת דמויות. אפשר ליצור מעין שאלון פרטים אישיים של דמויות בדיוניות. את השאלון מחלקים לילדים והוא יכלול שאלות כגון: שם הדמות, גילה, צבע העיניים והשיער שלה, מה אוהבת הדמות במיוחד, מה שונאת הדמות במיוחד, מי הם חבריה הטובים, מי הם האנשים השנואים עליה, מהו המאכל האהוב עליה, איפה היא גרה וכדומה. לאחר שימלאו הילדים את השאלון תיווצר בדמיונם דמות בעלת מאפיינים ברורים יותר ויש לבקש מהם לכתוב סיפור המשתמש בדמות שיצרו.

 

כתיבת סיפור הפוך

שיטה מעניינת שבאמצעותה ניתן ללמד ילדים על מבנה נכון של סיפור היא לבקש מהם לכתוב אותו מהסוף להתחלה. בקשו מהילדים לכתוב סיפור בשלושה חלקים. קודם כל יהיה עליהם לכתוב את החלק השלישי והאחרון, סוף הסיפור. את החלק האמצעי והראשון יכתבו רק אחרי שסוף הסיפור יהיה כתוב ומוכן. ניתן לשלב בין משימה זאת לבין משימת יצירת הדמות.

 

פרוייקט כתיבה יצירתית קבוצתי

קבוצת ילדים המשתתפת בחוג של כתיבה יצירתית יכולה ליצור פרוייקט משותף של כתיבה. בכל שבוע, לאחר דיון משותף לכל הקבוצה, יקבל אחד מהילדים משימה לכתוב פרק אחד בסיפור. את השיעור הבא פותחים בהקראת הפרק, ממשיכים בדיון משותף חדש והטלת משימת כתיבת פרק נוסף לשבוע הבא על ילד אחר. בסיומה של השנה יקבלו הילדים ספר קבוצתי שביצירתו היו שותפים כל חברי הקבוצה. לספר ניתן גם ליצור איורים מקוריים ולהדפיס אותו בסיום השנה.

כתיבה יצירתית לתלמידי תיכון

שיטה מקורית להכנת תלמידים העומדים לפני בגרויות בספרות, היא לבקש מהם לכתוב סיפור קצר המשתמש בטכניקות הספרותיות של היצירות הנכללות בחומר הלימוד למבחן. כך יוכלו התלמידים לרכוש הבנה עמוקה של השיטות הספרותיות בהן השתמשו המחברים, לערוך דיונים משותפים מעניינים בכיתה ולהעשיר את תהליך הלימודים.