כיצד לספר לפעוט על אח שבדרך?

2

עד היום הענקת את כל תשומת לבך לילד אחד. עם ההריון השני, עולות השאלות: כיצד לספר לפעוט שהולך להיוולד לו אח? מהי הדרך הנכונה להכין אותו לקראת השינוי שיתחולל בחייו?

כאשר המשפחה עומדת להתרחב, חשוב שההורים עצמם יתייחסו ללידה הקרובה כאל מאורע חיובי ומשמח, ולא כאל מכה קשה העומדת לנחות על הילד הבכור. כאשר להורים יש רגשות אשמה, הילד קולט את המסר והוא יפנים שמדובר בדבר “רע”. ילדים קטנים רגישים ונבונים יותר משאנו נוהגים לחשוב והם מבינים מעבר למילים. לכן מומלץ להתייחס לאח שבדרך כאל מתנה, ולהתרחבות המשפחה כתהליך טבעי.

רגשות שעולים

רגשות כגון קנאה עשויים להתעורר אחרי הלידה אצל הילד הבכור. חשוב לזכור שאהבה זה לא כמו סוכריות שוקולד- אין כמות מוגבלת ואם זה מתחלק בין כמה ילדים נשאר פחות לכל אחד. האהבה היא אנרגיה אינסופית ויש מספיק אהבה לכולם. זמן לעומת זאת, הוא כן משאב מוגבל. לכן הילד הבכור שהיה רגיל עד כה להיות מרכז העולם, אכן יזכה לפחות תשומת לב אחרי הלידה. למרות זאת, לא מדובר בתהליך שלילי אלא בצעד חשוב בהתפתחות האישיות של הפעוט. הוא לומד לחלוק ולומד שאינו כל עולמם של הוריו. זה יכול להיות מכאיב, אך זה תהליך חשוב. למעשה, תינוקות זקוקים להיות נוכחים בחייהם של מבוגרים מבלי להיות כל הזמן במרכז תשומת הלב שלהם.

מתי לספר?

כאשר מדובר בילדים עד גיל שנתיים-שלוש, אפשר להמתין עם הבשורה עד לשלב מאוחר של ההריון. כאשר הבטן מתחילה להתעגל- זהו שינוי מוחשי במציאות, שהילד יכול להבין ולהתייחס אליו. בגילאים הקטנים, ילדים חיים בהווה ופחות חושבים על העתיד. זאת יכולת שאנחנו המבוגרים איבדנו. עבור פעוט תשעה חודשי הריון הם הרבה זמן המתנה, לכן מומלץ לקצר תקופה זו.

כיצד להכין את הילד?

שיחות ההכנה צריכות להיות מותאמות לגיל הילד, לשלב ההתפתחותי וליכולת ההבנה שלו. אתם מכירים הכי טוב את הילד שלכם ויודעים מה יתמוך בו – תסמכו על האינסטינקטים שלכם כהורים. תוכלו לדבר על ההריון, על כך שאימא צריכה עכשיו לנוח יותר, וגם להתייחס על שינויים שיקרו בחיי היומיום אחרי הלידה. לדוגמה, אימא תעשה הפסקה מהעבודה ותהייה כמה חודשים בבית, סבתא תבוא לקחת את הילד מהגן ועוד. חלק מהשינויים ניתן לעשות עוד לפני הלידה, על מנת שהילד יוכל להתרגל.

ניתן לשתף את הילד בהכנות לקראת התינוק החדש שבדרך, למשל ללכת יחד לקנות בגדי תינוקות או מיטות ילדים. דברים נוספים שיכולים לתמוך בתהליך ההכנה הם קשר של הפעוט עם תינוקות אחרים של חברים או קרובי משפחה, הכרות שלו עם משפחות אחרות בהם יש כמה אחים. בנוסף, אפשר ללמד אותו לחלוק צעצועים עם ילדים אחרים. בגיל שנתיים, כפי שהם חושבים שהצעצועים הם רק שלהם, כך הם תופסים גם את ההורים כשייכים להם בלבד. בגיל זה אפשר גם להתחיל ללמד את הילד להתמודד עם תסכולים, בהדרגה. לדוגמה, כשתינוק בן כמה חודשים בוכה ניגש אליו מיד, אך כאשר פעוט בן שנתיים קורא לאימא לבוא הוא יכול לחכות שלוש דקות עד שהיא תסיים שיחת טלפון ותתפנה אליו. אז נכון שילדים קטנים יכולים להתמקח ולהעלות טיעונים במיומנות רבה, כאילו שזה עתה סיימו לימודי משפטים, אך טוב לזכור שהם כבר יכולים לפתח סבלנות, לדחות סיפוקים ולהתמודד עם תסכולים קטנים. אחרי לידת האח ההורים כבר לא יהיו זמינים רק בשבילם בכל רגע שיבקשו. יחד עם זאת, חשוב שידע שההורים ממשיכים לאהוב אותו ולהיות שם בשבילו כשהוא זקוק להם.

תפקיד חדש

עם הולדת האח, הפעוט מאבד את מעמדו כילד יחיד אך זוכה לתפקיד חדש ומרגש: אח בכור. חשוב להתייחס לתפקיד זה בכבוד הראוי לו: הוא ישמש דמות חיקוי עבור אחיו הקטן, הוא יכול לתמוך באימא, לדאוג לתינוק ולשמור עליו. ניתן לתת לו משימות קטנות, בהתאם ליכולת שלו. למשל, “תביא לי את המוצץ” או “תחזיר את הכרית למיטה”. ילדים מטבעם אוהבים לעזור ולהשתלב במשימות שהמבוגרים עושים מסביבם, לפי יכולתם. זה מעניין לא פחות ממשחק בצעצועים שלהם. כאשר אתם משתפים את הפעוט במשימות קטנות הקשורות לטיפול באחיו הקטן, במקום להרגיש שהוא נדחק הצידה הוא מרגיש שקיבל בבית מעמד חדש של אח בכור.