יציאה מהבית עם תינוק בימים הראשונים

2

יש הטוענים שמומלץ לא לצאת מהבית עם תינוק קטן במשך 40 יום לאחר הלידה.

יש נשים שזה מתאים להן אך רובנו זקוקות כמו אויר לנשימה ליציאה מהבית אחרי הלידה, להתרענן, לראות אנשים ולחזור לשגרה, אבל כשיש תינוק קטנטן זה נראה לעיתים מפחיד, במיוחד כשזה ילד ראשון.

מה עושים קודם? מה לוקחים? מה עושים אם?

אנסה לענות על רוב השאלות הללו בכתבה שלפניכן.

 

מזג האויר

מרבית הזמן מזג האויר במדינתנו הקטנה הוא די נוח, למעט כמה ימים בחודש שהם ממש ממש קרים וסוערים בחודשי החורף, אך במידה ויש מזג אויר נעים של 20 מעלות ומעלה וקצת שמש, אין שום סיבה להשאר בבית.

במזג אויר חורפי וקר מומלץ להלביש את התינוק בשתי שכבות תחתונות של בגד גוף ועוד שכבה חמה של פוטר או פליז מעל ובחוץ גם שמיכה מחממת (דקה או עבה בהתאם למזג האויר). מומלץ לשים לתינוק כובע ולכסות את האוזניים.

כמו כן מומלץ לשים לתינוק גרביים על מנת לשמור על כפות הרגליים שלו מחוממות. את הגרביים כדאי לשים על הרגלית , כך שהן יהיו צמודות לגוף. במידה וקר אפשר לקחת גם כפפות לתינוק.

 

מה שמים בתיק ההחתלה?

  • בתיק ההחתלה רצוי שיהיו הפריטים הבאים :
  • 3 חיתולים להחלפה
  • חיתול טטרה
  • משחה להחתלה
  • מגבונים
  • במידה ואת מניקה – סינר הנקה או חיתול טטרה גדול שיאפשר לך להניק בנוחות
  • במידה ואת מאכילה תמ”ל\משלבת – מחלק מנות
  • 2 בקבוקים עם מים רתוחים במידה הרצויה למנה, במידה והתינוק אמור לאכול בשעה הקרובה קחי איתך מים חמימים באחד הבקבוקים ובשני מים רותחים כדי שישמרו על טמפרטורה נעימה.
  • מוצץ
  • 2 סטים להחלפה – בגדים תחתונים ועליונים – אף פעם אי אפשר לדעת מתי התינוק יפלוט או יעשה על עצמו פיפי בעת ההחלפה או פתאום יתרטב ותצטרכי להחליף לו. לפעמים גם השהות מחוץ לבית מתארכת אז עדיף להיות מוכנים לכל מצב כדי שלא תצטרכי לחזור הביתה בלחץ.
  • משטח החתלה של התיק למרות שאני אישית מעדיפה לחתל את התינוק בעגלה או על מיטה עם חיתול טטרה מתחת.
  • ארנק, פלאפון.

 

על מנת שהיציאה מהבית תהיה קלה ונגישה, הקפידי תמיד שיהיה לך תיק החתלה מוכן עם כל מה שצריך (מחלק מנות, בגדים ופריטים להחתלה) ואז בעת הצורך ליציאה מהבית את רק מארגנת בקבוקים ויוצאת. לארגן תיק החתלה כשיש לך תינוק צורח ברקע כשצריכים לצאת בלחץ זו משימה לא פשוטה, לכן דאגי לכך מבעוד מועד, והפכי זאת להרגל.

 

עגלה או מנשא

יש נשים שמעדיפות להסתובב עם מנשא מחוץ לבית. במידה ומדובר בעונת החורף כדאי לעטוף את התינוק במנשא בשמיכת פליז דקה וממש לכרוך אותה סביב התינוק והמנשא ולהכניס את הקצוות של השמיכה למרווחים בין המנשא לגוף הילד. אם קר בחוץ, שימי עליו שמיכה נוספת וכובע כמובן. קחי בחשבון שבמידה ואת עורכת קניות או יוצאת לסיבוב ארוך, ייתכן ויהיה לך נוח יותר להתנהל עם עגלה כך שהגב והידיים שלך יהיו פנויים והתנועה קלילה יותר.

במידה ואת עם עגלת תינוק, הקפידי לקחת שמיכה שעוטפת את רגלי התינוק היטב ושנוצר מרחב מוגן מפני רוח או גשם בתוך העגלה.

טיפים לבחירת עגלה לתינוק

 

טיול בחוץ או בקניון?

את תגלי מהר מאוד שבמיוחד עם תינוקות רכים, היציאה מהבית מאוד מעייפת אותם ולרוב הם ישנו במהלך הטיול, הנסיעה בעגלה בד”כ מרגיעה ומרדימה אותם וגם אחרי החזרה הביתה סביר להניח שיהיו עייפים וישנו טוב לכמה שעות.

במידה ויש ימים של שמש בחוץ, הקפידי לנצל אותם ולהפוך את הטיול לשגרה יומית. זה ידרבן אותך להתלבש, להתאפר, להרגיש טוב עם עצמך ולחזור לשפיות.

יתרון נוסף הוא שטיול יומי של חצי שעה יעזור לך גם לחזור לכושר ולגזרה ויגרום לך להרגיש טוב ולהעלות את מצב הרוח.

 

מפגשי אמהות

במידה ויש לך חברות שילדו לאחרונה או אם את מכירה אמהות לתינוקות מפורומים שונים או אם יש מרכזי אמהות \ התפתחות לתינוקות באזור מגורייך, מומלץ ליצור אינטראקציה ומפגשים עם אמהות אחרות במצבך.

את תגלי שלשבת בחדר אחד עם עוד כמה אמהות שחוות בדיוק מה שאת חווה היא מאוד מהנה, משחררת ותומכת. כשפתאום את רואה שלא רק הילד שלך מנדנד ובוכה עם התקפי גזים וגם החברה של נשים אחרות תורמת למצב הרוח. את יכולה בהחלט לשבת עם התינוק בבית קפה עם חברה ולשתף והרווח יהיה כולו שלך!

יחד עם זאת, בחודש הראשון עדיין מומלץ להמנע מטיולים במקומות הומים, מקומות בהם אנשים מעשנים, משחקיות למיניהן (במיוחד בחורף הן בית גידול למחלות ילדים) ובכלל, להתרחק מאנשים חולים\מצוננים\מקוררים או כאלה שבדיוק סיימו מחלה. מאוד חשוב לשמור על המערכת החיסונית של התינוק שלך.

 

נסיעה ברכב עם תינוק

נשמע מלחיץ, אבל אחרי טבילת האש הראשונה מגלים שזה לא נורא. השתדלי לתזמן את היציאה מהבית למועד בו תינוקך אמור לישון או כשהוא עייף ועברה לפחות חצי שעה מהארוחה האחרונה (טלטולים עלולים לגרום לפליטה).

מבחינת מיקום הסלקל, הכי בטוח לתינוק במושב האחורי האמצעי ולמרות הנוחות של תינוק שיושב לידך בזמן נהיגה במושב הקדמי, בנוסף לעובדה שבמקרה של תאונה חלילה התינוק הרבה פחות בטוח, הוא גם עלול להסיח את דעתך בזמן הנהיגה אם פתאום הוא יבכה ולסכן את שניכם.

במקרה שהתינוק בוכה פשוט עוצרים בצד, מרגיעים עם מוצץ\בקבוק\ציצי אם צריך ולאחר מכן ממשיכים לנסוע בבטחה.

עם הזמן את תתרגלי לנסוע לבד וגם אם התינוק בוכה, הזכירי לעצמך שזו רק הדרך שבה הוא מבטא את עצמו ואין סיבה להכנס לפאניקה.

כדאי שיהיה איתך דיסק של מוזיקה מרגיעה לתינוקות , זה עוזר בהרבה מקרים. אך ככל שאת תשמרי על שלווה וקור רוח, זה יעבור לתינוק שלך.

אם התינוק ממש לא אוהב לשבת בסלקל, הרגילי אותו בבית. קחי את הסלקל הביתה ומדי יום שימי אותו לפעמיים שלוש לשבת בסלקל והאריכי את הזמנים בהדרגה. גם אם הוא בוכה. שבי לידו ודברי איתו שיתרגל.

התחילי מ5 דקות, 10 ועד שתגיעי ל15-20 דקות.

כמו כן, מומלץ לשים ברכב מראה במושב האחורי שתוכל לאפשר לך לראות את התינוק בעת הנסיעה באמצעות המראה הפנימית ברכב (ניתן להשיג מראות כאלה בחנויות לתינוקות) .

 

אני יודעת שזה נשמע מלחיץ לצאת לבד עם תינוק מהבית, אך מניסיון אישי אני יכולה לומר שככל שתמהרי לחזור לעצמך ולעצמאות שלך, כך תרגישי טוב יותר.

כבר בילד הראשון שלי נפגשתי פעמים רבות עם חברות, יצאנו לבתי קפה, הלכתי לטיולים בקניונים והשתדלתי לצאת מהבית עם הילד לפחות 3-4 פעמים בשבוע. זה עזר לי לשמור על השפיות כי כשיושבים כל היום בבית עם פיג’מה קל מאוד לפתח דיכאון, במיוחד בימים בהם התינוק לא רגוע ועם גזים.

כיום אני עם תאומות בנות חודש וכבר מגיל שבועיים יצאתי איתן לבד והשד ממש לא נורא! הן נהנות מהטיולים בחוץ ונרגעות בעגלה וגם לי זה עושה טוב.