ילדים להורים מעשנים – למה הם חשופים?

2

עישון פסיבי מוגדר כשאיפת עשן סיגריות, שלא מבחירה, הנגרמת כאשר אדם שאינו מעשן נמצא בסביבתו של אדם מעשן. כאשר מדובר בילדים להורים מעשנים הרי שהעישון הפסיבי הוא חמור במיוחד, גם מכיוון שילדים נמצאים מרבית הזמן בקרבתם של הוריהם וגם מכיוון שאין להם את האפשרות לנסות ולהפסיק את העישון הפסיבי. נוצר כאן מצב שבו הילדים חשופים למפגע בריאותי חמור ללא כל יכולת להפסיק אותו ולהגן על עצמם. במאמר זה נסקור את הסכנות הטמונות בעישון פסיבי של ילדים להורים מעשנים.

 

למה למעשה עשן הסיגריות כל כך מזיק?

הנה מספר עובדות חשובות שיחזקו את ידיו של כל הורה ששוקל לעשות הפסקת עישון כבר שנים. אם אתם חושבים שכאשר אתם מעשנים אתם גורמים נזק אך ורק לעצמכם, האמת המדעית היא שהעשן שנפלט מן המעשן וגם מאזור הבעירה של הסיגריה דומה מאוד מבחינת כמות הכימיקלים לזה שהמעשן שואף לריאותיו. אם לפשט: אם אתם מעשנים וילדיכם נמצאים אתכם באותו החדר הלכה למעשה גם הם מעשנים. לכן כדאי מאוד לשמור על הבית כעל חלל נקי מעשן סיגריות ולעשן אך ורק בחצר או במרפסת סגורה. בעשן הסיגריות יש אלפ כימיקלים שונים, מתוכם מאות שהם רעילים ועשרות שהוכחו כמסרטנים. על סמך מחקרים רבים, עישון פסיבי גורם לספיגת החומרים המסרטנים והרעילים בגוף ועשוי גם לגרום לכאבי ראש, סחרחורות וגירוי בעיניים. משום כך, בדיוק כפי שהייתם לוקחים ברצינות את עצתו של עו”ד מקרקעין בכל הקשור לקניית ומכירת נדל”ן, קחו ברצינות את עצתם אל אינספור רופאים ומומחים רפואיים ואל תעשנו ליד ילדיכם.

נזקי עישון פסיבי שהם ספציפיים לילדים

העישון הפסיבי הוא מסוכן במיוחד עבור ילדים ותינוקות. ילדים להורים מעשנים הוכחו כבעלי סיכון גבוה יותר ללקות במחלות הקשורות לדרכי הנשימה כגון דלקת ראות. ילדים להורים מעשנים נוטים להשתעל ולכחכח יותר וריאותיהם מתפקדות באופן לקוי. בנוסף לכך, בקרב ילדים להורים מעשנים אחוזי הלוקים במחלות כגון אסטמה וברונכיטיס הם גבוהים בהרבה. ילדים להורים מעשנים גם נוטים לסבול יותר מזיהומים בדרכי הנשימה ובאוזניים ואפילו נמצאים בסיכון גבוה יותר להתפתחותם של גידולי מוח. חשיפה לעשן סיגריות עשויה להחמיר את מצבם של ילדים שכבר לוקים במחלת האסטמה. אחד הדברים שיש לזכור כאשר מדובר בילדים ובעישון פסיבי הוא שהנזקים הנגרמים הם לעיתים בלתי הפיכים. חשיפה של מספר שנים עשויה לגרום לבעיות ומחלות שילוו את ילדיכם למשך כל חייהם.

מדוע כדאי להפסיק לעשן אם יש לכם ילדים?

אם כמעשנים אתם חושבים שהפתרון הוא פשוט לא לעשן ליד ילדיכם הרי שטעות בידיכם. למרות שעדיף בהרבה לעשן בחצר או במרפסת ולא בנוכחות הילדים, בכל זאת הורה מעשן חושף את ילדיו לזיהום של עישון פסיבי גם כאשר הוא אינו מעשן בנוכחותם. מחקרים מראים במפורש כי העשן שנדבק בבגדים, בשיער ואפילו באבק בבית, גם אם המעשנים נוהגים לעשן אך ורק מחוץ לבית, הוא מספיק ליצירת סביבה מזהמת עבור הילדים, סביבה העשויה לגרום בדיוק לאותן תופעות לוואי שעישון בנוכחות הילדים עשוי לגרום להן. לפיכך, הפתרון הטוב ביותר הוא לא רק להפסיק לעשן בנוכחות הילדים, אלא פשוט להפסיק לעשן.