טיפים למניעה והתמודדות עם אלרגיות בעונת האביב

2

אילן שקד, רוקח ומנהל השיווק והסחר בבית המרקחת בסופר-פארם ויהודית עמרה, הומיאופתית ומנהלת המעבדה ההומיאופתית של סופר-פארם, מסבירים כיצד ניתן למנוע אלרגיה ולהתמודד איתה:

 “בעונות מעבר סובלים אנשים רבים מאלרגיות, המכונות בעגה המקצועית “קדחת השחת”. מדובר בתגובה לאותם אבקנים הנישאים באוויר כחלק מתהליך הטבעי של הפריית הצמחים וכן תגובה לאבק, לשינויי מזג האוויר ועליית הטמפרטורות. בתחילת המאה, האלרגיה הייתה נדירה- 2% מהאוכלוסייה, כיום 15%-20% מהאוכלוסייה סובלים מאלרגיה.

הסובלים מאלרגיה מתלוננים על גרודים באזור העיניים, גרון, לוע, עור וסובלים מהתעטשויות ונזלת, קוצר נשימה ואף אסטמה. תגובות אלרגיות נגרמות לעתים כתוצאה מעקיצות או מחשיפה לשמש ובאות לידי ביטוי בעיקר בגירוי וגירוד העור. תופעת האלרגיה איננה מסוכנת ברוב המקרים, למעט אנשים המפתחים בעקבותיה אסטמה, אולם היא משבשת ופוגעת באיכות החיים של הסובלים ממנה.

למרות הקושי למנוע חשיפה לגורמים המעוררים את האלרגיה מאחר ומדובר באבקנים של פרחים, אבק ושאר גורמים שאינם בשליטתנו, ניתן להקטין את החשיפה על ידי שמירה על הסביבה בה נמצאים רוב היום: להקפיד לנקות אבק, לשאוב שטיחים במידה ויש, לסגור חלונות, להתקין רשתות בחלונות, להחליף מצעים, ללחח את האוויר באמצעות מכשיר אדים קרים, להימנע מחשיפה לשמש ועוד.

 

במסגרת הטיפול בסימפטומים של אלרגיה ישנן בשוק לא מעט תרופות הניתנות ללא מרשם רופא למטופלים שסובלים מאלרגיה, דוגמת לורטדין, לורסטין, זילרג’י ותרופות כגון טלפסט ואריוס הניתנות באמצעות מרשם רופא. תרופות אלו הן תרופות אנטיהיסטמיניות, אשר חוסמות את ההיסטמין – אותו חמור שמופרש בגוף בתגובה לאלרגן. טיפול נוסף שנותנים פעמים רבות הוא באמצעות תרופות סימפטומטיות: טיפות עיניים המיועדות לאלרגיה ונכמרות ללא מרשם, טיפות וספריים שונים לאף, משחות, וכן הלאה.

דרך נוספת לטפל באלרגיה היא באמצעות מוצרים טבעיים. כמוסות סרפד שנמכרות על ידי חברות שונות כמו סולגר ונחשבים יעילים לטיפול ומניעה של אלרגיות, וכן כמוסות המכילות קוורצטין– חומר שמופק מקליפות הדרים. בשוק נמצאים גם מוצרים הומיאופתיים שנמכרים בבית המרקחת כמו קוריזליה שמסייעת לטיפול בתסמינים וספריי לאף אלרג’יל, אשר נמכר גם בסירופ.  תרופות הומיאופתיות נוספות שניתנות להזמנה לסניפי סופר-פארם ומתאימות לטיפול בארלגיה הן:

cepa allium לטיפול בהתעטשות, נזלת שקופה מרובה אשר מוטבת בקור.

sanguinaria  לטיפול בנזלת עם גירוי בחך.

pulsatilla לטיפול בנזלות יבשות בלילה, אשר מוטבות במשך היום ובאוויר הצח.

histaminum תרופה הומאופתית המקטינה את התגובה האלרגית