חופש גדול – גרסת ההורים העצמאיים – מכתב ליאיר לפיד.

2

מכתב שהחלטתי לכתוב בעקבות המצב הבלתי נסבל בו אני ורבים מחבריי מוצאים את עצמנו מדי שנה בחודש אוגוסט.

עובדים במהלך השנה מסביב לשעון, משלמים מע”מ, מיסים, מג’נגלים בין ההורות ובין העסק, לפעמים מצליחים יותר, לפעמים מצליחים פחות, אבל המצב הזה נהיה כבר בלתי נסבל. כמות החופשות שיש לילדי ישראל ביחס לכמות החופשות שיש לשכירים ביחס לכמות החופשות (האפסית) שיש לעצמאיים ובעלי העסקים שפעמים רבות גם הם הורים..

לא בטוח כמה זה יעזור, אבל אני את שלי פרקתי. מכאן, ניתן לזה להתגלגל.

לפוסט המקורי בעמוד הפייסבוק של שר האוצר יאיר לפיד 

הי יאיר. נעים מאוד. שמי חלי.

אני אמא ל-3 ילדים. אני גם עצמאית מאזור המרכז. בחודשיים האחרונים העסק שלי כמו עשרות אלפי עסקים בארץ בתקופת המלחמה, חטף מכה קשה. אז נכון שאני מאזור המרכז שלא נחשב בטווח של ה-40 קמ אבל אף אחד לא מפצה אותי על כך שעסקאות ופרוייקטים שכבר היו סגורים נדחו “בשל המצב”. גם את מנהלת הבנק שלי זה לא ממש מעניין שאין לי הכנסות בגלל המצב ושכספים שאמורים היו להכנס נדחו “בגלל המצב” וגם את הגן של הילדים שלי שצריך לשלם עליו לספטמבר זה לא מעניין שהמצב לחוץ בגלל שהיתה מלחמה והעסק כמעט ולא הכניס כלום. גם נסיונות שלי להרים פרויקטים לא ממש צלחו היות וחצי מדינה במילואים ובינינו, למי יש ראש לצאת מהבית כשיש מלחמה, טילים מתעופפים וחיילים וילדים נהרגים. אז תרמתי את חלקי עם עזרה בגיוס תרומות לחיילים. המשכתי לשלם לספקים ולמעמ כי צריך. ובינתיים התחיל אוגוסט והנה אני עם 3 ילדים בחופש. כמעט ולא יוצאים מהבית כי כל יציאה מסתכמת בהוצאה מיותרת. מנסים לג’נגל ולהעסיק את הילדים, אבל יש גבול כמה הם יכולים להיות בבית כי החופש הזה ארוך מדי ואף אחד לא טורח לתת על כך את הדעת ולעשות באמת שינוי מול ארגוני המורים. 


מילא אם לא היתה מלחמה וההכנסות שהיו צפויות להכנס אכן היו נכנסות אבל לא יכלנו להרשות לעצמנו קייטנות לילדים באוגוסט. אז אנחנו איתם בבית ואני עובדת עד השעות הקטנות של הלילה כי אין ברירה והעסק צריך להתנהל. אין מי שיחליף אותי או ישלם לי על ימי מחלה כשאני חולה, אין מי שישלם לי על ימי חופש, אין מי שישלם על הריביות המטורפות שאני משלמת לבנק כי יש מלחמה והכל תקוע. עכשיו מילא אני.


כמוני יש עוד עשרות אלפי בעלי עסקים קטנים וגדולים, עצמאיים ופרילנסרים , הורים לילדים שנכנסו למצב הישרדותי כלכלי. ואוטוטו ספטמבר וחגים ועוד שבועיים וחצי של חופש ארוך שגם בו צריך להעסיק את הילדים ושוב הכל נתקע. אני לא רוצה לוותר על העסק שלי כי אני יודעת שאני תורמת ועוזרת להרבה הורים ואני באמת אוהבת את מה שאני עושה. עסק שבניתי בעמל רב במשך השנים האחרונות. 


הצבעתי לך בבחירות האחרונות. אפילו התנדבתי בקלפיות כמשקיפה ללא שכר מטעם יש עתיד. לפני שנה בכנס פעילים שאלתי אותך על החופש הגדול והבטחת שבקרוב תהיה בשורה משמחת להורים. אז שי פירון עשה כמה קומבינות שבסופו של דבר לא ממש הועילו לנו, ההורים. אתם באמת חושבים שילדים קטנים זקוקים לחודשיים חופש? או לחודש ? (כי רובנו נכנעים בלית ברירה וגומרים משכורות על הקייטנות של יולי ואוגוסט). הממשלה ממשיכה לייצר מצב שבו העסקים הקטנים וציבור ההורים לא מצליחים להרים את הראש ונופלים כל שנה מחדש בעונש הזה שנקרא החופש הגדול שגם ככה משפיע על ההתנהלות העסקית כי כל המשק נכנס למעין השבתה.
שלא תבין לא נכון. הייתי הכי שמחה בעולם לבלות חודשיים שלמים עם הילדים שלי , לשחק איתם ולהעסיק אותם בלי דאגות על הראש אבל כשיש לי עסק שחייב להמשיך ולהתנהל ומינוס בבנק ואין מי שיחליף אותי זה קצת מורכב עד בלתי אפשרי.
אני עדיין מאמינה בך וביושרה שלך והבטחת שתפעל לשיפור המצב הכלכלי של מעמד הביניים הקורס תחת העול. גם רבים מחבריי הצביעו לך מהסיבות הללו בדיוק. ונחש מה? אנחנו עדיין באותו מצב. בהישרדות נוראית מדי יולי-אוגוסט-ספטמבר.

אני מודעת לעובדה שיש כרגע מלחמה ושיש דברים יותר חשובים כרגע על הפרק מכמה מאות אלפי הורים שקורסים תחת המצב הכלכלי והמון עסקים שקורסים (רבות מחברותיי העצמאיות נכנעו ומחפשות עבודה כשכירות!) ואני מקוה שאוכל להמשיך ולשרוד ושאולי תבינו שם למעלה את המצוקה של העסקים הקטנים ותארגנו פיצוי כלשהו מיידי אחרת המון עסקים שחשובים לכלכלה יקרסו.
הגיע הזמן גם להפסיק לעצום עיניים לנוכח כמות החופשות הבלתי הגיונית של מערכת החינוך כי כבר אי אפשר להמשיך ככה.
למזלי או שלא אני עצמאית ואיכשהו יכולה להיות עם הילדים בבית אבל רוב החברים שלי מתמודדים בחודש האחרון עם סיטואציות לא נעימות מול המעסיקים שלהם. אשמח אם תאיר את עיני עם פתרון כלשהו למצב כי בלתי אפשרי להמשיך כך. שבוע טוב ושקט.