חוגים שמתאימים לפעוטות

2

הורים רבים מחפשים פעילות מעשירה לפעוטות,לשעות אחר הצהריים , ולפעמים בבוקר. 

כיום תוכלו למצוא היצע מגוון של חוגים: החל מיוגה, שחיה והתעמלות ועד למוזיקה, בישול ויצירה או לימודי אנגלית. לרוב מדובר בפעילות הורה-ילד, כך שזאת גם הזדמנות לזמן איכות יחד וכמו כן דרך להכיר הורים עם ילדים בגיל דומה.
אישית, אני לא מאמינה שפעוטות זקוקים לחוגים על מנת להתפתח בצורה תקינה, אך זאת בהחלט יכולה להיות פעילות כיפית להורה ולילד.

ריכזנו עבורכם מספר דוגמאות לחוגים שיעשירו את זמנכם עם הקטנטנים:

עיסוי תינוקות

אחד הצרכים הבסיסיים של תינוקות הנו הצורך במגע עם הדמות המטפלת. בתרבויות שונות במזרח, צורך זה מתמלא באופן שגרתי, הן באמצעות עיסוי והן באמצעות נשיאת התינוק . רק בעולם המערבי, המגע לא תמיד מובן מאליו. החוג לעיסוי מתאים מלידה ועד גיל חצי שנה. ניתן לשלב בין לימוד אמנות העיסוי לבין ליווי התפתחותי. העיסוי מחזק את הקשר הורה -ילד, וכמו כן יכול לחזק את המערכת החיסונית, להקל על כאבי בטן וגזים, ולתרום לפיתוח יציבה נכונה. בנוסף לטכניקת עיסוי, ניתן ללמוד במסגרת החוג גם דרכי נשיאה, התמודדות עם בכי ודרכי הרגעה, כיצד ליצור עבור התינוק סביבה המאפשרת לו לממש את מלוא הפוטנציאל ההתפתחותי.

 

חוג שחיה

בתוך הרחם, הסביבה הטבעית של התינוק היא עולם של מים. אחרי הלידה, תינוקות רבים אוהבים להימצא במים. חוג שחיה לתינוקות ניתן להתחיל מגיל שלושה חודשים. הפעילות במים מתבצעת ביחד עם ההורים‚ בליווי מדריכי שחיה. הברכה מחוממת ומותאמת לצרכים של הילדים. המפגש עם המים הוא הזדמנות לעבוד על יחסי האמון ולחזק את הקשר בין ההורה והילד. התרגילים והמשחקים במים תורמים לחיזוק הגוף‚ שיפור שווי המשקל‚ קואורדינציה‚ מערכת הנשימה וכמו כן לשיפור הביטחון העצמי של התינוק. שלב השחייה האמתית מתחיל רק בסביבות גיל שנתיים. בגיל ארבע, כשתצאו יחד לנופש באילת, הוא כבר ידע לשחות בכמה סגנונות שונים.

חוג מוזיקה

מוזיקה, כמו מילים, זאת שפה המאפשרת לילד לבטא את עצמו. ככל שהילד צעיר יותר‚ כך הוא יקלוט אותה מהר יותר. החוגים מתאימים לילדים מ- 8 חודשים עד7 שנים, עם חלוקה לפי קבוצות גיל. יחד עם השירה והנגינה בכלים שונים, ניתן לשלב אומנויות נוספות- ריקוד, תאטרון בובות ועוד. הלימוד הופך לחגיגה יצירתית, המוציאה על פני השטח את האומן שבכל ילד. הפעילות יכולה לתרום להתפתחותו הרגשית‚ קוגניטיבית ומוטורית.

חוג יוגה

תרגול יוגה משלב בין נשימה נכונה‚ הרפיה ותנועה נכונה. השיטה תורמת לשליטה גופנית ושלווה נפשית, וכמו כן לחיבור בין גוף ונפש. קיימים חוגי בייבי יוגה לתינוקות, וחוגים לפעוטות בגיל 2-3 שנים. הפעילות יוצרת יחסי אמון, הבנה ושיתוף פעולה בין הורה לילד. המגע בראשית החיים הנה אבן יסוד להתפתחות רגשית‚ קוגניטיבית וחברתית בריאה. בהמשך, לומדים הילדים באמצעות היוגה להיות מודעים לגופם, להפיג מתחים ולהירגע, וכן לאהוב ולקבל את עצמם.

האם פעוטות זקוקים לחוגים?

לפני שנרשמים לחוג, חשוב להבין על איזה צורך זה עונה: לחזק את הילד פיזית או חברתית, רצון להעשיר את הילד בגירויים חדשים, או כי לא יודעים כיצד להעסיק את הילד בשעות אחר-הצהריים. לפעמים החוג עונה על צורך של ההורה יותר משל הילד – לדוגמה רצון לצאת מהבית אחרי טיפול אינטנסיבי בילד, מפגש עם הורים אחרים.

אלו צרכים לגיטימיים שאין להמעיט בחשיבותם. עם זאת, חוגים הם רק דרך אחת לענות על צרכים אלו. במקרים בהם אין עיכוב התפתחותי מסוים, ילד לא בהכרח זקוק לחוגים לפני גיל בית-ספר. הוא כן זקוק למגע ולקשר עם ההורה, לסביבה בטוחה המספקת גירויים והתנסויות מוטוריות.

רוב ההורים לילדים קטנים רכשו דירה ומחזירים משכנתאות או הלוואות שונות. לכן, אם אתם רוצים לחסוך בכסף ומחפשים פעילות לילד ללא תשלום, תוכלו לצאת יחד לגן משחקים, לחוף הים או לפגוש חברים עם ילדים בגילו. נשיאה במנשא עונה על הצורך הבסיסי במגע ובתנועה, עד שהם מתחילים לזחול ולנוע בעצמם.