התפתחות התינוק על פי שיטת “צעד ראשון”

2



בבסיס השיטה נמצאת הגישה – לגדל את הילד הראשון באיכות של ילד שלישי.

אז מה זה אומר?

תינוק ראשון במשפחה קשה לגדל. הוא לא מגיע עם ספר הוראות, אף אחד לא מלמד אותנו מה לעשות ואנו מוצאים עצמנו חסרי אונים מול התינוק האהוב שלנו, ולא מבינים תמיד מה הוא בעצם רוצה….

כולנו חווינו את התחושה הזו…


יש חשיבות מאוד גדולה לידע שלנו כהורים. הידע והניסיון שלנו תורמים לגידול הילד השני והשלישי…

המטרה שלנו בשיטת “צעד ראשון” היא לבסס לכם ההורים, את הידע הזה כבר מהתינוק הראשון כדי שתבינו אותו כאילו אתם הורים לילד שני ומעלה.


כל תינוק נולד עם פוטנציאל התפתחותי. הסברה הרווחת היא שתינוק מתפתח באופן טבעי. זה נכון, אבל בשביל לממש את הפוטנציאל המלא שלו, התינוק זקוק לסביבה התפתחותית שתאפשר לו את זה. הסביבה ההתפתחותית הזו היא ההורים וכל מי שנמצא סביב הילד ומגדל אותו.

לדוג’ אם אמא משכיבה את התינוק רק על הגב, אז הוא לא ילמד להרים את הראש ואז להתהפך וכן הלאה… לא בכל מצב זה יקרה! אנו כהורים צריכים לספק לו סביבה התפתחותית מתאימה ולהשכיב אותו על הבטן.


חשבתם פעם על ההבדל בין טיול בעגלה בקניון לבין טיול על החול בשפת הים?

אנחנו ההורים מחליטים מה לספק לילד שלנו ויש הבדל עצום בין השניים.

לניסיון שלנו כהורים ומידת הביטחון שלנו יש השפעה רבה על ההתפתחות של התינוק. אפשר לראות את ההבדל כשתינוק בהתקף של בכי למשל. אמא עם ביטחון שניגשת אליו ויודעת איך להחזיק אותו ומה לספק לו באותו הרגע, מעבירה לתינוק את הביטחון שלה והוא נרגע מייד.

ילד עם ביטחון ישן יותר טוב, רגוע יותר ונינוח. מכאן הוא גם יכול להתפתח בביטחון.


הרבה אימהות מתוסכלות שהן לא יודעות ואז ישנה מצוקה אמיתית כי אף אחד בעצם לא לימד אותך.

בעבר חיו בשבט. כולם היו סביב האמא- הדודה והסבתא, כולם לקחו חלק, עזרו ותמכו וגם נתנו לאמא מנוחה, אבל בחיים המודרניים היום, ישנה מצוקה אמיתית לאימהות. המטפל העיקרי בתינוק צריך תמיכה ועזרה. כיום האמא נוטלת חלק נכבד בגידול התינוק לעומת לפני 40 שנה. אז הסבתות לא עבדו וגם האימהות פחות עבדו. כולם גרו באותה הסביבה והיתה תמיכה. היום האמא מרגישה יותר לבד וקשה לה. התיסכול, הפחד וחוסר הביטחון, הכל עובר לתינוק ומשפיע על ההתפתחות שלו.


בטיפול נכון ובטוח גדל גם ילד מפותח יותר.

זה נכון שכל ילד ילך בסוף וידבר, אבל באיזה איכות הוא יעשה את זה? ומה לגבי זחילה? לא כל התינוקות זוחלים. ישנם ילדים שלא יהיו מספיק יציבים וירבו ליפול. ישנם כאלה שילכו על קצות האצבעות. ישנם שלא יאהבו להיות בג’ימבורי וישנם גם כאלה שלא יאהבו ללכת לגן. כל ילד מתפתח אחרת ומכאן מגיע גם השוני והקושי אח”כ בגן ובבי”ס. הקושי במוטוריקה עדינה, מוטוריקה גסה, היכולת לתפוס כדור או להתגלגל… הכל קשור להתפתחות שלהם כתינוקות ומכאן מגיע ההבדל בין אמא עם ביטחון שמשחקת עם הילד בחול בים, לבין אמא שמרבה לשים את התינוק בעגלה עם מוצץ ולהתהלך בקניון.


תחשבו על תינוק שעבר חוויות סנסו-מוטוריות. שנחשף למרקמים שונים, למשטחים שונים. תחשבו על ילד שכמעט לא הניעו אותו או שנגעו בו רק בצורה עדינה. תחשבו על תינוק שלא אוהב ללכת לאף אחד חוץ מאמא. שמתקשה להפרד ממנה.

איזה ילד יהיה אח”כ פעיל ופתוח לדברים חדשים ואיזה ילד יחווה קושי בתנועה, במגע ובכלל בהתנהלות הגן….?


שיטת הליווי ההתפתחותי של “צעד ראשון” מספקת כלים וידע. גם אימהות לילד שלישי ומעלה מגלות שאפשר לשפר ולהעניק לילד יותר. אנחנו נלווה אתכם בתהליך הגדילה יחד. נדבר על התנהגות בסיסית ויסודית עם התינוק, על ההתפתחות המוטורית והחושית שלו, על שלבי ההתפתחות. נתן לכם תרגילים מתאימים להתפתחותו. נלמד אתכם ליצור עבורו סביבה התפתחותית מתאימה. נדבר על הסיבות לבכי ופיתרונן וכן על בעיות השינה.


יש הבדל בין לקרוא על זה במאמר לבין ליישם את זה בשטח ולהרגיש את התינוק יחד עם עוד אימהות ותינוקות באותו שלב התפתחותי.

אני מזמינה אותך לא להיות לבד. להצטרף למעגל אימהות, לסדנאות או לשיעור פרטי.

הכל נעשה באווירה תומכת, נינוחה ומרגיעה.

בואי להירגע, ללמוד ולהבין. למענך ולמען התינוק שלך.


ענת בריסקין

מדריכה להתפתחות תינוקות בשיטת “צעד ראשון”

מנחה מעגלי אימהות, סדנאות ושיעורים פרטיים

052-8406642

www.babysoul.co.il