הכנת חדר הילדים לעליה לכיתה א’

2

 העליה לכיתה א’ היא רגע מרגש, עבור הילד אך גם לא פחות עבור ההורים. לכבוד המאורע החגיגי נשאלת השאלה: אילו הכנות יש לערוך בבית לקראת מעבר הילד לכתה א’?
הנה כמה נקודות מרכזיות בהכנת החדר:

לפנות מקום לחדש
העלייה לכיתה א’ זאת נקודת זמן בה מומלץ לעבור על כל תכולת החדר, להיפרד מהישן ולפנות מקום לחדש. עברו על ארונות הבגדים והצעצועים- מה כבר לא נמצא בשימוש ואפשר להעביר הלאה, לילדים קטנים יותר? זה גם הזמן לבדוק האם נדרשים שיפוצים כלשהם: לצבוע מחדש את החדר ועוד.

רכישת ריהוט מתאים

הפריט הראשון הנדרש, הוא שולחן כתיבה לילדים.  השולחן צריך להיות מספיק רחב (שיהיה מקום לספר ומחברת בצורה נוחה), וכמו כן בגובה מתאים- שבישיבה לידו יוכל הילד להגיע עם הרגליים לרצפה. כיום ניתן למצוא גם שולחנות מתכווננים ש”גדלים” עם הילד, כך שאין צורך כל שנה לקנות שולחן חדש. אם שולחן העבודה כולל גם מחשב ומקלדת, חשוב שגודל השולחן יאפשר גם לימודים שלא באמצעות המחשב. כמו כן, יש לדאוג לתאורה נוחה מעל שולחן הכתיבה. שימו לב למיקום השולחן ביחס לחלון, כך שתוכלו להיעזר גם באור השמש.
הפריט השני שנדרש הוא כיסא ישיבה נח לשולחן הכתיבה. כיסא נוח יאפשר לילד להתרכז בלימודים זמן ארוך יותר, ובנוסף ישמור על הגב של הילד. מומלץ שמושב הכיסא יהיה רך, על מנת למנוע לחץ על עצמות האגן. גובה הכיסא צריך להתאים לילד, לכן מומלץ לרכוש כיסא מתכוונן.

בנוסף, יש לסדר מדפים או ארון לכל החוברות וספרי הלימוד. כאשר אתם בוחרים את גובה המדפים, זכרו שהם צריכים להיות נגישים לילד.  עם השנים, גובה המדפים יעלה, אך אל תפחדו מכמה חורים חדשים בקיר.

כיצד לשמור על הסדר?

הסדר בחדר תומך ביצירת סביבה נעימה בה הילד יכול להתרכז בלימודים מבלי שדעתו מוסחת. על מנת להקל על הילד לשמור על הסדר, יש לצייד את החדר באביזרים כגון מגירות זמינות ונגישות, קופסאות אחסון נוחות שלא דורשות זמן רב לפתיחה וסגירה. כך הילד יוכל לסדר את החדר במהירות וללא מאמץ. גם על השולחן עבודה יש לשים קופסה עבור כלי הכתיבה.

לצאת בזול

העלייה לכיתה א’ מלווה בלא מעט הוצאות- ספרי לימוד, מחברות וכלי כתיבה, ילקוט, תלבושת אחידה וריהוט חדש לחדר. כיצד ניתן בכל זאת לחסוך בהוצאות? לפני שאתם קונים ריהוט חדש, בדקו באינטרנט באתרי יד שנייה או באתר אגורה, שם אנשים מפרסמים דברים למסירה, לפי אזורי מגורים. בנוסף, בדקו עם חברים או קרובי משפחה עם ילדים גדולים יותר.

כיוון אחר זה “עשה זאת בעצמך”. למשל, קופסאות אחסון אפשר להכין ולקשט בעצמינו, יחד עם הילדים.

הילד כשותף

הפכו את הילד לשותף מלא בעיצוב החדר. אחרי הכל, זאת הממלכה הפרטית שלו וחשוב שיהיה לו נעים לשהות בחדר. הילד יכול להיות לא רק שותף בהחלטות, אלא גם שותף פעיל בעשייה. למשל, הוא יכול לעזור להתקין מדפים לספרים או לעצב שבלונות לצביעת הקירות. עיצוב החדר מחדש יכול להפוך לזמן איכות הורה-ילד, כאשר היצירתיות של שניהם יכולה לבוא לידי ביטוי.