גמילה מחיתולים בגן – מתי ואיך מתחילים / לריסה גינת

2

IMG_0036אחד מהשלבים המהותיים בתהליך הגמילה הוא תהליך החזרת המודעות, שלב זה מהותו בכך שילדכם מודיע על הצורך להתפנות לפני עשיית הצרכים. השלב הזה מגיע כמובן לאחר הורדת החיתול לפרקי זמן קצובים במהלך היום. מהותו של שלב זה הוא בתודעה פיזיולוגית לצורך להתפנות ובתוצאה שבאה אחריה. זהו השלב שעשוי לקחת הכי הרבה זמן בתהליך הגמילה ואני ממליצה בהחלט שרובו של שלב זה ייעשה בבית, במקום המבטחים של ילדכם ולא בגן. כלומר, תהליך הגמילה מחיתולים בגן מתחיל למעשה כשהילד מראה מידה מסוימת של מודעות לצורך להתפנות.

אז איך גומלים את הילד מחיתולים בגן?

קודם כל חשוב להיות כנים עם עצמכם ולהבין עד כמה השקעתם בגמילה ועד כמה הפעוט גמול. עוד חשוב לבדוק עד כמה הוא אכן מודע לצורך להתפנות, כלומר האם הוא מודיע לפני כן שהוא צריך או אחרי, זהו לרב השלב הכי ארוך בתהליך. עוד חשוב להבין האם הוא מצליח להשתמש בשירותים או חייב סיר.

עם המידע הזה כדאי להגיע לגננת , לפני שאתם מביאים את הילד בלי החיתול לגן , ולבצע איתה שיחת תאום ציפיות. הסבירו מה עשיתם בבית, מה אתם מצפים ממנה והסבירו מה הקשיים או הדברים שיקלו על התהליך- האם הפעוט זקוק לסיר זמין? אולי להזכיר לו מספר פעמים ומתי בדיוק? האם הוא צריך שיעמדו לידו כשהוא עושה?

חשוב להקשיב לתגובתה של הגננת ולהבין עד כמה תהיה פנויה לילד שלכם ולדעת שהמחיר יכול להיות פספוסים רבים או המון בגדים לכביסה . חשוב בשיחת תאום הציפיות להסביר אם אתם מוכנים שהיא תחזיר לו חיתול או שאתם מסרבים ותתעקשו על הדרישות שלכם.

עוד מומלץ לעשות מעין יישור קו לגבי עקרונות הגמילה מחיתולים שאתם בחרתם ליישם בבית. האם הילד מקבל צ’ופר? האם רק חיזוק חיובי? האם אתם דוגלים בתגובה תומכת ועיניינית? חשוב כמובן להבהיר לה שעונשים או תגובות שליליות אינן מקובלות עליכם כלל וכלל.

“ביום הדין” שבו ילדכם מגיע לגן עם תחתונים, ערכו בינו לבין אחד מאנשי הצוות (המתואם מראש, כמובן) “מפגש פסגה”. אמרו לילדכם כי אם הוא צריך להתפנות שיפנה לאיש הצוות הספציפי הזה וציינו בפני אותו איש צוות כי אם הוא מבחין בפנייה מסוימת מצד ילדכם שיידע לצפות כי ייתכן והוא צריך להתפנות. מהותו של מפגש זה הינו במתן בטחון במענה לילדכם לצורך להתפנות בגן.

בוידאו הזה ריכזנו עבורכם את כל הטיפים לגמילה מחיתולים בגן:

https://www.youtube.com/watch?v=yeyIzugYxXQ

בימים הראשונים של הגמילה מחיתולים ייתכנו פספוסים ואי אילו “קשיי הסתגלות”. היו סבלניים ובקשו גם מהגננת ומאנשי הצוות לנהוג בסבלנות.
זיכרו שבסך הכל מדובר בתהליך אשר עשוי לקחת מעט זמן. אם בכל זאת עבר זמן מה מסויים והגננת טוענת שהילד אינו גמול או שהילד לא מוכן לשבת לבד על האסלה?
או שאינו מבקש לבד?

את כל התשובות לשאלות על תהליך גמילה מחיתולים בגן שאינו מתקדם ריכזנו כאן במאמר – גמילה מחיתולים בגן חלק שני.

בהצלחה לכולם

לריסה גינת

הכנסו לאתר חיתולס