גזים אצל תינוקות – טיפול בגזים אצל תינוק , המדריך להורים הטריים

2

בשעה טובה הפכתם להורים לראשונה בחייכם או שזו הפעם השניה, השלישית או הרביעית שלכם.

בתוך כל האופוריה של הלידה ותקופת ההסתגלות לפלא הזה שהצטרף למשפחה ובא לעולם, יש איזושהי תופעה שהיא כמעט בלתי נמנעת ומעיבה על האושר המשפחתי, השפיות, השלווה של התינוק ושלכם ומאתגרת אתכם מעבר לשעות השינה הרצופות המועטות.

נעים מאוד, גזים לתינוק.

רגע לפני שאתם שוקעים בייאוש, אני רוצה לתת לכם כמה טיפים מהניסיון שלי, בכל זאת אמא ל-3 ילדים מתוכם תאומות שהיום כבר בנות 6 וחצי ועוד מהמם אחד שבקרוב יחגוג 11.

איך הזמן טס כשנהנים!

חשוב לי לציין תחילה שאין לראות בטיפים הללו מידע רפואי מוסמך ויש להתייעץ עם רופא, אני רק משתפת מה שעבד אצלי.

אין שום הבטחה שהטיפים הללו אכן יעבדו עם התינוק שלכם, אבל שווה לנסות את חלקם ובמקרה הכי גרוע, לא יקרה כלום ובמקרה הכי טוב, יהיו לכם כמה שעות פחות ביום עם גזים לתינוק – שזה, מבחינתי, איכות חיים להורים לתינוקות!.


למה יש גזים בבטן לתינוקות ?

כאשר תינוק גדל ברחם, הוא מוקף במי שפיר. מערכת העיכול שלו מתרגלת בליעה והוצאת שתן בעיקר ולפעמים את תוכן הקיבה (מים מיקוניאלים) והוא רגיל לחיות על תזונה מימית דלילה יחסית.

לאחר הלידה התינוק מגיע לעולם עם מערכת עיכול חדשה לגמרי, שכל מה שהיא יודעת לעכל זה מים ונוזלים דלילים ופתאום הוא מקבל חלב .

בין אם מדובר בחלב אם או תחליף חלב לתינוק, מדובר על מערכת עיכול שעדיין לא יודעת כל כך איך לעכל את החומר החדש הזה והגוף שלו צריך להתרגל לצרוך מזון דרך הפה ולא דרך חבל הטבור, לעכל, לעבד אותו וזה כרוך בלא מעט תהליכים שפועלים במקביל.

לכן, בעת שמערכת העיכול מתרגלת לפעילות, זה יוצר התכווצויות של המעיים והקיבה במטרה לעכל את המזון מהעולם שלנו שהוא חדש לגמרי עבור הגוף וכך למעשה נוצרים גזים ועוויתות בבטן, שגורמות לתינוק לכאבים ולסבל.

 


מתי מתחילים גזים לתינוק? באיזה גיל מתחילים גזים לתינוק ?

בדרך כלל תוך שבוע בערך מהלידה, לאחר שהגוף מתחיל להסתגל לעולם החדש, מתחילה תקופת הגזים.

אני זוכרת שעם יובל, הבכור שלי, לא ידעתי בכלל על קיומה של תופעת גזים אצל תינוקות כאמא טריה, וזה היה עוד אחד מהדברים הללו שגיליתי על בשרו של התינוק הקטן שלי.

כלומר, שמעתי פה ושם דיבורים על “גזים” אבל לא באמת הבנתי מה המשמעות עד שלא מצאתי את עצמי מדי יום עם תינוק על הידיים במשך כמה שעות, עושה תורנויות עם בן זוגי וכל מי שהואיל בטובו לבוא לבקר ולראות את האוצר הקטן, “זכה” להחליף את הידיים העייפות שלי ולהנות מקצת גזים.

ככל שחלף הזמן, כאמא טריה והורמונלית, ניסיתי לעשות כל מה שאפשר כדי להקל על האוצר הקטן שלי שפשוט סובל מאוד ולכן הוא חסר מנוחה.

לכן, חפרתי ברשת, שאלתי בפורומים, ניסיתי והגעתי לכמה פתרונות שהפכו את התקופה הזו, ה-4 חודשים הראשונים, לקלה יותר.

ואם חשבתם שפה זה נגמר, שלושת ילדיי החלו עם כאבי שיניים בסביבות גיל 4 חודשים, עם תום תקופת הגזים, ואז תקופת השיניים נמשכה לעוד כשנה בערך. אבל זה כבר לכתבה אחרת.


מה עוזר לגזים ? טיפים לגזים לתינוק

אני הולכת לשתף אתכם כאן ברשימה של דברים שתוכלו לעשות שיוכלו להקל על התינוק שלכם ועל עצמכם בתקופת הינקות הראשונה. מוזמנים לנסות ולשתף מה עבד אצלכם או לתרום מהטיפים שלכם בתגובות.

  • תרופות לגזים לתינוק – כשהייתי אמא טריה ורק ילדתי, גם אני הייתי בגישה של ” התינוק שלי יקבל רק דברים טבעיים, בלי תרופות , בלי תמ”ל” אבל המציאות לימדה אותי שיש רצון ויש מציאות שבה את לא ישנה, החלב שלך לא תמיד משביע או עם מספיק ערך תזונתי (כן, לצערי יש חיה כזו וזה הוכח בבדיקות מעבדה), והתינוק שלך סובל וכל הדברים הטבעיים לא באמת יעילים. אז תדאגו מראש שיהיו לכם תרופות לגזים בבית, יש כיום מגוון סוגים, אנחנו היינו בתקופת הסימיקול אבל אני פחות מעודכנת בטרנדים החמים בבתי המרקחת. זה היה עוזר מעט ומקל על הסימפטומים של הכאב לילדים, אז אם אפשר להוריד מהם כאב, אני בעד.
  • מנשא – היום שבו גיליתי את המנשא היה בסביבות גיל 3 שבועות ברגע של ייאוש ושעמום. קיבלנו עם העגלה בזמנו מנשא פשוט ולא ממש התחברתי אבל יום אחד אמרתי לעצמי שננסה ופתאום גיליתי שלמרות שהפיצקי שלי עם כאבי בטן וחסר מנוחה, הרבה יותר נוח לו להיות מקופל בתנוחה עוברית על גבי החזה שלי , כשהוא מריח אותי ואני עושה דברים וזזה והטלטולים הקלים מרגיעים אותו ולי פתאום יש שתי ידיים פנויות! אני יכולה לעשות דברים, לזוז, לסדר, ולחזור לשפיות כשהוא עלי במנשא ונרדם די מהר ככה. בנוסף, לקחתי את זה כמה צעדים קדימה, ובערבים נעימים הייתי עוטפת אותו בשמיכה ויוצאת איתו להליכה של רבע שעה -חצי שעה שגרמה לי להרגיש טוב יותר, עייפה אותו ואחרי כן זיכתה אותי בשעתיים שלוש בהן הוא ישן לשינה עמוקה ואני יכולה לנוח. תוכלו לקרוא כאן על סקר מנשאים לתינוק שערכנו לאחרונה עם מנשאים שמתאימים מגיל ניובורן.
  • אם את מניקה, השתדלי להמנע מלאכול בצל,אוכל מתובל או חריף – יש תינוקות שרגישים יותר למאכלים מסויימים של האם, ואם התינוק שלך סובל מגזים קשים ואת על הנקה מלאה, נסי ליומיים שלושה להוריד את התפריט לדברים בסיסיים יותר ולראות אם יש שיפור במצב.
  • תנוחת נמר על ענף – התנוחה שתינוקות הכי אוהבים כשהם סובלים מגזים היא תנוחת הנמר – את מניחה את התינוק על גב היד שלך, כשהוא על גבי הבטן, צמוד לגוף שלך על הצד ומנענעת קלות כשכף היד שלך מונחת מתחת לבן שלו. התנוחה הזו מייצרת מעט לחץ על הבטן ועוזרת להקל מעט בסימפטומים של הגזים.
  • כדור פיזיו – זוכרת את כדור הפיזיו מתקופת לפני הלידה? עכשיו זה זמן מצוין לחזור להשתמש בו. כדור פיזיו למי שלא מכירה הוא כדור גומי ענק שמאפשר לשבת עליו בצורה ישיבה ולקפוץ עם ניעות קלות שירגיעו מאוד את התינוק, יחזקו את היציבה שלך ואת שרירי הרגליים.
  • ערסל או נדנדה – אם יש לכם ערסל בבית או בחצר או נדנדה , שבו עליה עם התינוק, ונדנדו אותה בעדינות. כך גם אתם תוכלו להרגע וגם התינוק ירדם יותר בקלות מתנועת הניענוע.
  • טרמפולינה או נדנדה עם רטט – אם יש לכם טרמפולינה או נדנדה עם רטט והתינוק מעל לגיל חודש וחצי והיא מותאמת לגיל ולגודל שלו, מומלץ לנסות ולראות איך הוא מגיב אליה. יש כיום למרבית הטרמפולינות רטט עדין שלמעשה מנענע קלות את התינוק ועוזר להקל בכאבי הגזים בבטן. שימו לב שזה לא עובד עם כל התינוקות ויש תינוקות שלא אוהבים את זה ואם יש לכם תינוק עם ריפלוקס זה עלול לגרום לו לפלוט, לכן נסו בזהירות ובדקו. גם לא מומלץ לשים את הרטט ליותר מדי זמן או להשאיר את התינוק ללא השגחה או לא קשור.
  • טיול בעגלה – טיול בעגלה בשעות הערב כשהתינוק שוכב על הצד או על הבטן בתנוחה עוברית יכול לעשות לו פלאים לכאבי הגזים ולהרדים אותו במהירות. תוכלו לנצל את זה לטובת זמן איכות זוגי, לעשות קצת כושר או סתם לקפוץ לסיבוב בבית הקפה השכונתי ולאכול אחרי שהתלבשתן, התאפרתן, וחזרתן להרגיש כמו בני אדם ולא כמו משרתת בפיג’מה.
  • תה קמומיל – יש כיום תה מיוחד לתינוקות של NIP שהוא על בסיס קמומיל ודי מקל בגזים לתינוק , אפשר לנסות אותו. אצלנו זה עזר קצת.
  • עסו את הבטן של התינוק שלכם – מומלץ לעסות לתינוק את הבטן בתנועות של גלים עדינים, אם אתם לא יודעים איך מומלץ להתייעץ עם אנשים שמתמחים בעיסוי תינוקות ולצפות בסרטונים ביוטיוב שיסבירו איך, יש לא מעט מדריכי הורות עם סרטוני הדרכה.
  • אמבטיה – השתדלו לערוך לתינוק שלכם טקס שינה שכולל שגרת אמבטיה, אוכל ולישון. אני הייתי שמה את הילדים שלי באמבטיה יחד עם בטיה שזה כמו מזרן צף שהיה מרגיע אותם תוך כדי שאני שופכת עליהם בעדינות מים חמימים. הם היו מתעייפים באמבטיה, לאחר מכן עיסוי קל עם תחליף גוף גם באזור הבטן לשחרר את כל הגזים, ארוחת ערב ואז לישון. לפעמים זה היה מקל על תופעת הגזים.
  • להחליף תמ”ל – אם התינוק שלכם ניזון מתחליף חלב או שאתם משלבים הנקה ותמ”ל, מומלץ לשקול להחליף את תחליף החלב שלו כי לפעמים יש תרכובות מסוימות שהגוף מעכל בצורה טובה יותר אצל תינוקות מסוימים. גם אם זה התמ”ל שאיתו התחלתם מגיל לידה, אל תחששו לנסות משהו חדש. תנו לזה שבועיים שלושה ותראו אם יש שיפור או החמרה במצב. לפעמים שילוב של התמ”ל הנכון יחד עם שיפור בבשלות של מערכת העיכול לתינוק, יכול למנוע הישנות של גזים לחלוטין. למזלי חויתי את זה עם התאומות שלי אחרי שהחלפתי להן תמ”ל בסביבות גיל חודשיים. לא האמנתי אחרי 4 חודשים של גזים עם הבכור שלי, שיש חיה כזו, תינוק שלא סובל מגזים. זו היתה איכות חיים.
    תחליפי החלב היום משתדלים להיות מותאמים ככל הניתן להרכב של חלב אם והם מכילים חומרים מזינים שחיוניים להתפתחות תקינה של התינוק. בין אם מדובר בתחליף חלב מטרנה , נוטרילון או סימילאק, במרבית המקרים הם יתאימו למערכת העיכלול של התינוק.
  • ודאו שהגזים הם אכן גזים ולא ריפלוקס. אם התינוק שלכם פולט הרבה או ממש בוכה ומתענה אחרי כל ארוחה , יש סיכוי שהבכי נובע בגלל ריפלוקס ואז ההתייחסות צריכה להיות שונה – להשאיר אותו במצב מאונך 20 דקות אחרי אוכל, להשכיב עם מעט זוית ולהשתדל להמנע מלטלטל אותו, מה שיגרום לו עוד יותר לפלוט.

עצירות אצל תינוקות

אחת מתופעות הלוואי של גזים היא עצירות. זה בסדר, זה קורה וזה שכיח שתינוקות לפעמים לא עושים קקי במשך 2-3 ימים. רק חשוב לשים לב שבסופו של דבר הוא אכן יוצא.

ברגע שיש להם עצירות זה גורם להם לכאבים והתפתלויות. אני לפעמים הייתי “עוזרת” להם בכך שהייתי משכיבה אותם על הגב, מרימה להם את הרגליים, ומקפלת להם את הברכיים בעדינות לכיוון הבטן בתנוחה שתאפשר להם להרפות את שרירי הישבן ולשחרר מה שתקוע.

לפעמים הייתי נותנת להם מעט עגבניה מגוררת , אחרי גיל חודשיים וחצי , בהמלצת אמא שלי , ש”זה מה שעשו בתקופה שלה”, וזה היה עוזר ומרכך את הקיבה וגורם להם לשלשל.

אבל שוב, זו אינה המלצה, אני רק משתפת עם מה שעבד אצלי ואני לא גורם רפואי מוסמך!


בסופו של דבר, כמו שאמרתי ,זו תקופה והיא חולפת והם גדלים די מהר.

אם אתן מרגישות שאתן מהאמהות החרדתיות, אני ממליצה בחום לצפות בסרט “Babies” שזה סרט דוקומנטרי מקסים שכל הורה חייב לראות.

הסרט מלווה 4 תינוקות שגדלים בצורות שונות לאורך השנה הראשונה בחייהם והוא מכניס אתכם לפרופורציה על כמה שאנחנו היסטריים וסטריליים ושבכל זאת, תינוקות יכולים לגדול ולצאת בסדר גם בתנאים פחות טובים..

הכי חשוב זה לנסות להנות מהתקופה הזו שהם קטנטנים עם הריח המשכר , להסניף, לזכור גם ברגעים הקשים כמה רציתם את ההריון הזה, כמה חיכיתם לקטנציק או לקטנה שלכם שיצאו כבר ותפגשו, ותזכרו שהכל עובר.

ועוד מעט יגיעו השיניים, ועוד הרבה שלבים בהתפתחות שלהם ולהיות הורה זה מסע קסום שמלמד אתכם כל יום מחדש על החיים, גם בגיל 3,7 או 18.

אם יש לכם טיפים נוספים אתם מוזמנים להוסיף בתגובות ואם הכתבה עזרה לכם אתם מוזמנים לשתף!

 


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *