איך בוחרים באיזה בית חולים ללדת – רשימת טיפים לבחירת בית יולדות

2

איך בוחרים באיזה בית חולים ללדת – טיפים לבחירת בית יולדות – איפה ללדת , סיור בחדר לידה , שעות ביקור במחלקת יולדות , ביות מלא , ביות גמיש ועוד נקודות חשובות

ההריון מתקרב לסיומו, והגיע הזמן להתחיל לחשוב על בית החולים שבו את מעוניינת ללדת.

את בית החולים או ליתר דיוק בית היולדות שבו תלדי, יש לבחור תוך התחשבות בפרמטרים הבאים:

קרבת בית החולים לביתך – קחי בחשבון שבן הזוג יצטרך ליסוע הלוך חזור בימים שלאחר הלידה, ובמידה ותאושפזי או התינוק לתקופה ארוכה יותר, אז זה עלול להיות טרטור לנסוע ולחזור מרחק גדול.

יחד עם זאת, לבית חולים שהוא מעט יותר מרוחק כמו למשל בית חולים בירושלים במידה ואת מתגוררת באזור המרכז, יש יתרונות כגון פחות צפיפות, מחלקות מפנקות, לילה במתנה במלונית (בבתי היולדות הדסה עין כרם והדסה הר הצופים), שירות מונית ויחס VIP לעומת בתי היולדות העמוסים במרכז.

כמו כן, קחי בחשבון שגם בית יולדות בתל אביב אם את גרה בסביבה, יכול להיות עמוס מאוד במיוחד בזמן הקבלה ולעיתים יתכן וגם לא יקבלו אותך ללידה בשל עומס רב מדי במחלקה או בפגיה במידה ואת בחשש ללידה מוקדמת.

לכן, שווה ומומלץ לבחון בתי חולים שהם גם קצת פחות קרובים.

האם בית החולים מעודד לידה טבעית– במידה ואת מעוניינת ללדת לידה טבעית וללא משככי כאבים, מה גישת בית החולים, האם יש מיילדות שהוכשרו לעזרה בלידה טבעית ללא משככי כאבים, איזה אמצעי עזר יש ליולדות שרוצות לידה טבעית, האם יש חדר ללידה טבעית ובמידה וכן, האם בית החולים מאפשר להשתמש בו (כדאי לבדוק בפורומים שונים של לידה) או שהוא נמצא שם רק למטרות שיווקיות כמו שקורה בבתי חולים שונים ברחבי הארץ.

מספר חדרי הלידה – קחי בחשבון שבמיוחד בתקופות החגים בתי החולים עמוסים מאוד ביולדות במיוחד באזור המרכז ולכן מומלץ לשקול בתי יולדות באזור ירושלים שמציעים בתי חולים פרטיים עם כוח אדם גדול.  

 הבאת דולה – ישנם בתי חולים שמאפשרים צירוף דולה (תומכת לידה) ללידה, וישנם בתי חולים שלא מאפשרים. חשוב לוודא את הדבר טרם הגעתך למיון יולדות.

מספר מלווים מותר בחדר הלידה– במידה ותרצי יותר ממלווה אחד, שימי לב כי לא כל בתי החולים מאפשרים 2 מלוים.

 אפשרות לביות מלא – האם בית החולים מאפשר ביות מלא, ביות גמיש או ביות חלקי, האם הביות נעשה בחדרים מאובזרים ומסודרים.

 אפס הפרדה אחרי הלידה – מומלץ לבדוק מראש האם בית החולים מאפשר ליולדת לשהות יחד עם התינוק מרגע הלידה, בשנים האחרונות יש בתי חולים שמאפשרים זאת.

שעות ביקור במחלקת יולדות – יש בתי חולים שמאוד מגבילים את שעות הביקור במחלקה על מנת לאפשר ליולדות לנוח, ויש בתי חולים שכמעט ולא מגבילים .

פגיה – במידה ויש חשש ללידה מוקדמת חשוב לוודא שיש מספיק מקום בפגיה בבית החולים אליו את הולכת, במיוחד בתקופות חגים.

ייעוץ הנקה – האם יש יועצת הנקה בתינוקיה , באיזה שעות, והאם היא זמינה לעזור.

סידורי לינה – האם יש בבית החולים אפשרות ללינה לבן הזוג במיוחד בלילה הראשון אחרי הלידה, במידה ואת מיועדת לניתוח קיסרי למשל. 

 איסוף דם טבורי – האם בית החולים מאפשר .

חניה – אמנם סעיף זה מהווה שיקול משני, אך אני יכולה להעיד מניסיוני האישי, שכאשר הייתי מאושפזת במשך 3 שבועות במחלקת ההיי ריסק בתל השומר, בעלי ואמא שלי הגיעו מדי יום לבקר אותי, לפעמים פעמיים ביום, וכל עוד לא ילדת, רק במידה ואת מאושפזת מעל לשבועיים את מקבלת אישור חניה לבן הזוג .
בתל השומר עלות חניה יומית היא כ-15 ש”ח ללא הגבלה לאותו היום.
בליס למשל התשלום הוא כ-30-40 ש”ח ליום. גם לאחר הלידה הייתי מאושפזת 4 ימים נוספים, ולאחר 3 ימים אושפזתי לעוד שבוע נוסף בשל זיהום, כך שבמקרה הנ”ל זה רק 15 ש”ח ליום, אך יש בתי חולים שהעלויות שם הרבה יותר גבוהות, ובמידה ויש לך מספר בתי חולים קרובים, אני חושבת שכדאי להתחשב גם בקריטריון הנ”ל, במידה ואת בסיכון כלשהו ללידה מוקדמת אשר תדרוש אשפוז.

 מלונית בבית היולדות – בדקי האם בית היולדות מאפשר לקחת חדר במלונית לאחר הלידה. במקרים רבים חדרי האשפוז במחלקת היולדות מאוד עמוסים וצפופים ולא תמיד מתאפשר לנוח כמו שצריך אחרי לידה. בבתי היולדות של הדסה בירושלים יש לילה במתנה במלונית של הדסה בייבי כך שהשהות יוצאת לך יותר משתלמת.

כמו כן, במידה ויש לך ילד או ילדים נוספים בבית, מומלץ לקחת 2-3 לילות במלונית על מנת שהם יוכלו לבקר אותך ולעשות בונדינג עם הרכש החדש באוירה נייטרלית ורגועה לפני שמתחילים חיים משותפים יחד.

בנוסף, קופות החולים כיום מממנות חלק נכבד מהשיהות במלונית ושווה לנצל הטבה זו.

בכל מקרה מומלץ לבצע סיור בחדר לידה בבתי החולים באזורך ומומלץ גם להיות פתוחים לאזורים נוספים, על מנת להתרשם כמו שצריך.

לעיתים בעת הסיור את רואה דברים שלא חשבת עליהם, או ייחסת להם חשיבות.