אסטמה בילדים בראי הרפואה הסינית / חוה רשף

2

אסטמה בילדים בראי הרפואה הסינית

אסטמה מוגדרת לפי הרפואה הקובנציונאלית כמחלת ריאות כרונית חסימתית, הנגרמת לרוב עקב אלרגיה. ליחה רבה המופרשת מקנה הנשימה גורמת לחסימה ומקשה על הוצאת אויר. סיבת האסטמה, שנקראת גם גנחת או קצרת היא סתימה חלקית של הסמפונות, הנובעת מהתכווצות דפנות השרירים של הסמפונות. ההתכווצות מפריעה בעיקר להוצאת אוויר בתהליך הנשיפה ועקב כך לצפצופים מהריאות, חרחורים, שיעולים וקוצר נשימה. כ-25% מהילדים סובלים מאסטמה בדרגות חומרה שונות, ושכיחותה עולה בהדרגה. מרבית הילדים יחלימו עם התבגרותם.

כל התקף שכזה יוצר פחדים עמוקים אצל הילד ואצל הוריו, העומדים הכן עם פנקס השיקים על מנת לגייס כל פתרון אפשרי לטיפול בילד, בין אם בצורת משאפים להרחבת הסמפונות, סטרואידים מונעי דלקת במשאף, אנטי- היסטמינים ואינהלציות. הורים רבים פונים אל הרפואה הסינית במקביל לטיפול הקונבנציונאלי, והודות לטיפול הסיני, הכולל צמחי מרפא, דיקור, עיסוי, רפלקסולוגיה ושינוי תזונתי – השימוש בתרופות הקונבנציונאליות ומספר ההתקפים פוחת בצורה מפתיעה.

לך ליחה
הרפואה הסינית גורסת כי בעיות נשימה כרוניות, שהאסטמה נמנית עליהן, נובעות מחוסר איזון באיברים פנימיים, המקשה על הנשימה. חוסר האיזון יכול להיות מולד או נרכש כתוצאה מאורח החיים המודרני שגורם לנו לחיים קלים שעולים לנו בבריאות.

האסטמה ברפואה הסינית מסווגת לשלושה סינדרומים: חדירת פתוגנים, הגורמים לתחושת קור המובילה לליחה רירית שקופה, לקוצר נשימה ולצפצופים. חדירת פתוגנים הגורמים לתחושת חום מלווה לרוב בליחה צהובה וצפצופים חזקים – וחולשת כליות וריאות.

הכליות והריאות בראייה סינית אחראיים על מערכת החיסון. הכליות אחראיות על יצירת הצ’י – האנרגיה ועל פיזור ה בגוף ועל פני העור שהוא הריאה השלישית. כך למעשה נוצרת הגנה בפני פתוגנים. חולשת ריאות תביא לאסטמה, שיעול, עייפות כרונית ואף לעצירות.

ההורים מתגרשים – הילד מצפצף

האבחון ברפואה סינית לילדים נעשית באמצעות תשאול על אורח חיים ועל ההיסטוריה הרפואית של הילד, בדיקת הלשון, מדידת הדופק בכדי לבדוק את מצב האיברים הפנימיים ומישוש אזורי רפלקס בבטן, בצוואר ובגב.

הרפואה הסינית יודעת לאתר גורמי סיכון אופייניים לתקופה המודרנית, המביאים לחוסר איזון גם בקרב הילדים: צריכת מזונות הגורמים לגוף לייצר ליחה, כמו מוצרי חלב, קמח לבן וסוכרים, עלולה להחמיר את המצב. צבעי מאכל וחומרי שימור נאגרים בגוף ועלולים לגרום לאלרגיה, המגבירה את הסיכון ללקות בהתקף אסטמה. חוסר פעילות גופנית מחליש את אנרגיית הריאות והכליות.

מתחים וחבלות נפשיות כמו גירושים פתאומיים של ההורים מערערים את עולמו של הילד ומחלישות את תפקוד האיברים הפנימיים. לפי הרפואה הסינית, מחליש העצב את אנרגיית הריאות ועלול להוביל להתפתחות בעיות נשימה.

לצאת מהלחץ

הטיפול ברפואה סינית נפרש על פני מספר פגישות, וניתן לקבל אותו גם דרך קופות החולים (שבהן התשלום הוא דרך החיוב של הקופה בניגוד לשיקים או מזומן שבמפגש פרטי עם מטפל) הטיפול הסיני עצמו כולל טכניקות טיפול כמו עיסוי, רפלקסולוגיה, דיקור, שימוש בצמחי מרפא המותאמים במיוחד לילדים, ובעיקר– מציאת הגורם האחראי לחוסר האיזון. לפי האבחון ניתנת ההכוונה ליצירת אורח חיים בריא יותר לילד. ניתן לעזור בין ההתקפים ואפילו בהתקף עצמו.

במצבים כרוניים, מטרת הטיפול הוא הפחתת תדירות ועוצמת ההתקפים על ידי חיזוק יכולותיו הטבעיות של הגוף להתמודד עם הבעיה, חיזוק האיברים הפנימיים שאובחנו כחלשים וסילוק עודפי הליחה. בזמן התקף, יחליט המטפל לפי חומרת המצב אם כדאי להשתמש בתרופות קונבנציונאליות ובסטירואידים. במקרים מתאימים, ניתן לעזור ביעילות  בשיטות הסיניות, ולהפחית את עוצמת ההתקף עד להפסקתו.

עקרונות הטיפול הם הפחתת הלחץ מהריאות, הרפיית שרירי הנשימה ושחרור הליחה החוסמת את דרכי האוויר. הטיפול הסיני אינו מכאיב כלל. הכלים מותאמים במיוחד לילדים, ואינם חודרניים ותפקידם לגרות את נקודות ומסלולי האנרגיה בגוף. לעיתים משתמשים גם במחטי דיקור דקיקות ועדינות שאינן מורגשות כמעט בכלל.


Response (2)
  1. יעל ארנסט יולי 12, 2010

    מי כתב את הכתבה?
    טיפול ברפואה סינית אינו כולל רפלקסולוגיה. אולי יש מטפלים שמשלבים בין שתי הטכניקות, אבל מדובר בשתי שיטות שונות לחלוטין.

    יש פה הרבה אי דיוקים מקצועיים, חבל.
    אם כבר לפרסם משהו כדי לעזור לציבור שמחפש הקלה בעזרת הרפואה הסינית- כדאי שזה יהיה מדויק, מקצועי ואמין.
    יש פה דברים שאינם נותנים את המידע הנכון.

    יעל- שלומדת ועוסקת ברפואה סינית משנת 1999

  2. חוה רשף יולי 18, 2010

    הרפלקסולוגיה היא תורה עתיקה שפותחה במקביל בסין ובהודו והתגלתה כשיטת ריפוי בעולם המערבי בתחילת המאה העשרים, אז נערכו בה שינויים.
    ברפלקסולוגיה קיימות אסכולות שונות ואפילו המפות של כף הרגל שונות במקצת אחת מהשניה.
    כמספר בתי הספר והמכללות לרפואה אלטרנטיבית וסינית בארץ – כן קיימות שיטות טיפול מומלצות, וכל בוגר מכללות אלה מאמץ לעצמו שיטה המקובלת עליו.
    במספר מכללות נלמדת רפלקסולוגיה סינית טהורה, כך שאני מתפלאת על קביעתך הנחרצת. זכותך המלאה לא לצרף שיטה זו לטיפולים שאת עורכת, אך אל נא תפסלי מטפלים העובדים בשיטה שונה במקצת.

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *