איך למצוא עובד טוב? 11 סיבות למה למעסיקים כדאי להעסיק אמהות והורים לילדים

2

איך למצוא עובד טוב?  11 סיבות למה למעסיקים כדאי להעסיק אמהות והורים לילדים 

אם אתם מעסיקים וקוראים את הכותרת, אתם בוודאי מרגישים איזושהי התנגדות ראשונית בבטן.

בינינו, בואו נודה בעובדה, אמהות, במיוחד אמהות עם ילדים קטנים, הן לא בדיוק העובד האידיאלי שיש לרוב המעסיקים בראש כשהם חושבים על מציאת עובד ולאורך השנים אף יצא לי להתקל בעשרות מקרים של נשים ששיתפו שהיו בראיונות עבודה שהתנהלו והתקדמו היטב עד הרגע שבו דיברו על כך שיש להן ילדים קטנים בבית.

ובכן, גם אני מנהלת עסק ולתקופה החזקתי עובדות ואני בהחלט יכולה להבין את הסיבות למה לא – יש להן ילדים קטנים, ילדים קטנים חולים הרבה פעמים בחורף, יש חופשות לימודים ארוכות ואתם – צריכים שהעסק שלכם ימשיך להתנהל.

אני רוצה להזמין אתכם לפתוח את הראש טיפה, לקרוא את הטיעונים הבאים שלי ולנסות לשנות גישה כדי לייצר שינוי בשוק העבודה בישראל,

לאפשר ליותר אמהות שכל חטאן הוא שבחרו להביא ילדים במקביל לפיתוח הקריירה, אך זה לא פוגע ביכולות המקצועיות שלהן.

אז נתחיל?

 

לאמהות יש הרבה יותר מוטיבציה לעבוד

זו עובדה מוכחת וידועה, מרבית האמהות, שיש להן גם משפחה וילדים ואחריות ושכר דירה לשלם או משכנתא, לא יוותרו כל כך בקלות על מקום עבודה ויגלו נאמנות רבה יותר לעומת רווקות שיכולות תמיד להתחיל מחדש או לחזור להורים או להצטמצם בהוצאות. כמות המקרים שבהן אמהות ייעדרו מהעבודה בגלל מחלה שלהן תהיה קטנה יותר לעומת כמות הפעמים שרווקות ירשו לעצמן להיעדר. יש להן אחריות רבה והן חייבות לשמור בשיניים על התפקיד שמייצר הכנסה שוטפת הביתה.

 

הספק גבוה יותר 

אם אני מסתכלת על עצמי בתקופה של לפני הילדים ובתקופה של היום, אני יכולה לומר שהיום התפוקה שלי הרבה יותר גבוהה. אשה שהיא גם אמא, שיודעת שזקוקים לה במקום העבודה תגלה אחריות רבה יותר, תתעסק בעיקר בעבודה ותשתדל להיות פרודוקטיבית ככל האפשר כדי לשמור על תפקידה כך שברוב המקרים היא תספיק יותר בפחות זמן. אמהות רגילות לתקתק את הבית והילדים ואחד הדברים שלפחות אותי האימהות לימדה – הוא להיות פרקטית. להתעסק בעיקר ופחות בתפל.

 

חיי חברה לא כל כך עשירים

הסיכוי שעובדת שהיא אמא תגיע לעבודה בבוקר באיחור עם עיניים טרוטות והנגאובר, הוא ברמת הקלוש עד אפסי, כי אמהות לילדים קטנים בדרך כלל לא יוצאות לבלות ולהשתכר עד מאוחר. במקרה הכי גרוע הן עייפות כי לא ישנו טוב בלילה בגלל הילדים, אבל אחד הדברים שאת לומדת כשאת הופכת לאמא במסגרת ה”טירונות חופשת לידה” הוא ללמוד לתפקד על 3-4 שעות שינה. פשוט מתרגלים. קפאין זו לא מילה גסה.
בינינו, למרבית האמהות יש פחות זמן לטפח חיי חברה עשירים בשונה מרווקות, גם השיחות שלהן עם בן הזוג בד”כ לא תופסות חלק ארוך מדי מהיום כי אחרי כמה שנים יחד אין את כל השיחות נפש הארוכות של הפוצי מוצי באמצע יום העבודה. זה יותר פרקטי – “תאסוף את הילדים, צריך את זה ואת זה וכו.. “

 

אחריות ובגרות

איך שלא תסתכלו על זה, אשה שהופכת להיות אמא, לומדת על בשרה מה זו אחריות. כל עוד היחסים במקום העבודה תקינים והיא מקבלת הערכה על עבודתה, היא תתייחס אליה כמו שהיא מתייחסת ודואגת לילדיה. זה בדנא שלנו. אני מסתכלת על עצמי ועל חברות ועל הרגלי העבודה שלנו לפני שהפכנו לאמהות וזה שני דברים שונים.

 

היעדרויות בשל מחלות ילדים \ חופשות

אני מניחה שזה הדבר שהכי מפחיד את רוב המעסיקים. אני יודעת שאם מתכננים מראש, אפשר להתארגן. כשאני הייתי הולכת לראיונות עבודה כשהבן שלי היה בסביבות גיל שנה, שאלו אותי מה יהיה אם הוא יהיה חולה או בחופש? ומראש דאגתי לסידור מול מטפלת חלופית ובייביסיטר\ סבתות כדי שכמות הפעמים שאאלץ להיעדר מהעבודה  , תהיה הכי פחות שאפשר. כמובן שאין 100 אחוז ויש לפעמים בלתמים, אך אישה שהיא אמא שתאלץ להעדר מהעבודה בגלל הילד ולא תעבור 10 מדורי גיהנום על כך, תהיה אסירת תודה לאחר מכן ותעשה כל שביכלתה כדי לפצות על הזמן האבוד.

מומלץ לערוך תיאום ציפיות לימי מחלה של הילדים וימי חופש – חגים וחופש גדול ולבדוק עם העובדת כבר בעת ראיון העבודה האם יש לה סידור לימים אלו. במרבית המקרים תגלו שיש סבתא זמינה ונגישה שתוכל לעזור כך שעובדת היותה אמא, לא תפריע למהלך העבודה התקין שלה.

 

ניסיון תעסוקתי

מרבית האמהות היום הן בנות 25 ומעלה ויש אחוז גדול של נשים שמביאות ילד ראשון רק אחרי גיל 30-35. במהלך שנות הרווקות שלהן הן הספיקו לצבור לא מעט נסיון תעסוקתי שיחד עם הבגרות הנלווית לעובדת היותן אמהות, הופך אותן לעובדות רציניות, אחראיות, מסורות ומקצועיות.

 

שעות העבודה 

אחד הקשיים הכי גדולים של אמהות מול מעסיקים הן שעות העבודה. מרבית הצהרונים והגנים מסתיימים עד השעה 16:30-17:00 וכשמוסיפים עוד נסיעה של כשעה בפקקים, זה אומר שבשעה מסוימת הן פשוט עוזבות הכל ונוסעות הביתה. נכון שמרבית העסקים צריכים עובדים בשעות שבהן העסק פתוח, כלומר עד 5, 6 או 7.

לאורך השנים אני החלפתי המון מקומות עבודה ויכולה להעיד שאחרי 8-7 שעות עבודה, מרבית האנשים כבר לא כל כך פרודוקטיביים ורק מחכים שהזמן יעבור עד שיוכלו ללכת הביתה. יכולת הריכוז יורדת משמעותית וגם לכם, המעסיקים, הזמן הלא פרודוקטיבי הזה, עולה כסף.

במקום זאת, אפשר להציע משרות שמתאימות לאמהות – מ-8 וחצי עד 3 וחצי או 4, ולאפשר לעובדת לצאת מוקדם יותר. אפשר להשתמש בשירותי הודעות לשעה- שעתיים בהן העובדת לא נמצאת במשרד, משלמים פר שיחות וזמן שימוש ובפועל, זה יעלה פחות מאשר להחזיק אותה שם, ובמידה ובאמת יש עומס, אפשר לסכם עם העובדת שהיא תעבוד פעם או פעמיים בשבוע עד השעה 6 במידה ומתאפשר לה. כך תוכלו להנות מהיתרונות של עובדת מסורה ונאמנה שמעריכה את מקום עבודתה, לחסוך בעלויות וגם לקבל תפוקה גבוהה יותר כי האם יודעת שהיא צריכה לסיים את העבודה עד שעה מסויימת ולכן עליה להספיק כמה שיותר בזמן הזה.

זה דורש שינוי בגישה ובתפיסה אך זה יכול לאפשר לכם לקבל עובדות איכותיות ולאמהות עוד אפשרויות פרנסה.

 

יכולות ניהוליות וארגוניות – אמהות ל-2-4 ילדים

בואו נודה בזה, לגדל ילדים זו לא משימה פשוטה. לגדל 2, 3 , 4 ילדים או יותר במקביל, זו משימה מאוד מאתגרת ומורכבת.

תחשבו על זה רגע, כמה יכולות זה דורש מאדם לגדל כמה ילדים, כמה אופרציה, יכולת ניהולית ויכולת ארגון נדרשת כדי לתפעל ולתקתק בית עם ילדים. זה מפתח כישורים כגון ניהול זמן, תיעדוף משימות, מתן מענה למספר טענות ובעיות במקביל ועבודה תחת לחץ. אל תזלזלו בנשים שהן “רק אמהות בשנה שנתיים האחרונות”. תנסו להיות לבד עם 3-4 ילדים, זו לא משימה פשוטה. בכלל. תנסו לנהל בית עם כמה ילדים, זה קשה!!

מבחינתי, לנהל את העסק שלי עם מספר תחומים שבהם אני עוסקת בהם במקביל  ולשבת על המחשב מ-8 בבוקר עד 8 בערב, זה הרבה יותר קל מלבלות יום חופש עם שלושת הילדים שלי בבית. מבחינת כמות האנרגיה והאתגרים שאני פוגשת. כי ילדים צריך להעסיק ולדאוג להם ולהפריד בין מריבות. אז רק תנו לי “לברוח” ליום עבודה ואני מאושרת. כך מרבית האמהות. הן יגיעו לעבודה בכיף, כי הן יכולות לשתות את הקפה שלהן בשקט, לאכול ארוחת צהרים בלי הפרעה, גם אם זה תוך כדי עבודה – זה עדיין נקרא “בלי הפרעה” , מה שבבית קצת פחות מתאפשר כשהילדים נמצאים בסביבה. (אני נוהגת לאכול את ארוחת הערב שלי אחרי שהם הולכים לישון כדי שאוכל באמת להנות ממנה מתחילתה עד סופה בלי “אמא תחתכי לי”, “זה לא טעים” “יש לי פיפי\ קקי” וכדומה..).

 

כי אמהות הן עובדות פחות מפונקות. 

בהמשך לסעיף הקודם, כמו שאמרתי, כאמא ל-3 ילדים – תנו לי כמה שקט בלי “אמא, אמא” 10 פעמים בשעה ואני מאושרת. לא מתפנקת. אחרי ה”טירונות” שעוברים בחופשת לידה ואחרי חופש גדול עם הילדים, אני אשמח לברוח לעבודה. ממש אשמח לקום בבוקר, להתלבש, “לפנות” את הילדים לגן ולברוח לעבודה. לא אכפת לי לעשות דברים יותר קשים, רק תנו לי את השקט הזה של המשכורת שנכנסת בסוף החודש, את הקביעות, את זה שלא אצטרך ללכת ולחפש עבודה חדשה שוב עוד כמה חודשים ולהכנס לחרדות ודאגות כלכליות.

 

למצוא עובדים בסביבת העסק

כאשר אתם מחפשים עובדות וכבר הסכמתם לתת לזה צ’אנס עם פחות שעות עבודה, נסו למצוא עובדות שגרות בקרבת מקום העבודה. כך זה יאפשר לעובדת לעבוד שעות רבות יותר עבור העסק שלכם במקום לבזבז שעה של נסיעה בפקקים עד לאיסוף ממסגרות הלימודים של הילדים. העובדת תהיה יותר פרודוקטיבית ואפקטיבית וגם בבוקר תגיע רעננה אחרי נסיעה קצרה ולא שעה של פקקים שעייפו אותה.

 

תיאום ציפיות 

אני בהחלט ממליצה על תיאום ציפיות כבר בשלב הראיון. דברו על הדברים שמטרידים אתכם, על החסרונות ובדקו האם יש למרואיינת פתרונות שיספקו את דעתכם ויאפשרו לכם להנות מתעסוקה של העובדת למול תפוקה ומתן מענה לצרכי העסק שלכם.

לסיכום, 

הייתי שמחה אם יותר מעסיקים שקוראים את הכתבה הזו ישקלו לתת צ’אנס לקהל של אמהות. 

כן, אני יודעת, יש לנו בלתמים לפעמים באמצע היום כשמזעיקים אותנו מבית הספר או הגן ותאמינו לי שאנחנו מרגישות עם זה ממש רע ולא בנוח, אבל כל מה שאמהות רוצות הוא שקט נפשי בכל הקשור לפרנסה ועבודה. אנחנו ניתן מעל ומעבר, נגלה אחריות, נעריך וממש לא נלך לחפש את עצמנו אחרי כמה חודשים אצל המתחרים שלכם פשוט כי אין לנו כח, זמן ואנרגיה ללכת בשביל עוד כמה שקלים בסוף החודש ולחפש את עצמנו מחדש. יש לנו ילדים, שכר דירה, משכנתא, הוצאות שלא נגמרות ואנחנו רק רוצות לקום בבוקר, לבוא למקום שבו נעים לנו, מחייכים אלינו, מעריכים אותנו ואת העבודה שלנו, מכבדים אותנו, ואנחנו ניתן המון בתמורה ונשאר נאמנות ונוקיר לכם תודה. כי כשאת אמא לילד קטן, שניים או שלושה, זה פחות מובן מאליו למצוא מעסיק שיכול להתחשב ולהבין שיש לך גם משפחה וילדים ולהעסיק אותך בתנאים הולמים ושכר טוב.

 

ועוד טיפ למעסיקים.

אם יש לכם עובדת שהיא אמא  והיא עושה את עבודתה נאמנה – תנו לה אחת לכמה חודשים איזה בונוס קטן בהפתעה – שובר ללילה בצימר, שובר לארוחת בוקר, בונוס של 500 ש”ח למשכורת, תופתעו לגלות איזה בוסט של מוטיבציה זה יתן לה.

 

אתם מוזמנים להצטרף לקבוצת – מחפשות עבודה משרות שוות לאמהות ולפגוש כמה עשרות אלפי הורים ואמהות שמחפשים עבודה.