איך בוחרים בנק דם טבורי פרטי או ציבורי עבור שמירת דם טבורי

2

שימור דם טבורי בעת הלידה הוכח כפרוצדורה מצילת חיים.
בכתבה שלפניכם כל מה שצריך לדעת כדי לבחור בנק דם טבורי פרטי הולם לאחסון התוצרת היקרה. להיות בטוח כל הדרך אל הבנק.

ההחלטה על שימור דם טבורי לתינוק בעת הלידה יכולה להתברר כמצילת חיים. ההורים יכולים לבחור באחת משלוש אפשרויות – לשמור בבנק פרטי, לתרום לבנק הציבורי של מד”א (במידה ומתקיים מבצע התרמה בבית החולים) או לא לשמור את הדם הטבורי כלל.

בחירת בנק דם טבורי פרטי היא משימה הדורשת הכרות עם תחום שהינו בחלקו רפואי ובחלקו טכני. יחד עם זאת, אין הדבר אומר שהבחירה דורשת ידע מדעי או ידע טכנולוגי מוקדם – הגיון בריא בדרך כלל מספיק.

כנקודת פתיחה ראוי לציין כי כל אלטרנטיבה המגובה בשמירת הדגימה בבנק דם טבורי שמאחריו עומד בית חולים הינה ראויה ככלל. יחד עם זאת, הבדלים בין החברות שמציעות שימור פרטי של דם טבורי עלולים להיות משמעותיים ביום בו חלילה נזדקק לדגימה.

הגב’ אורנה דריזין ששימשה בעבר כמנכ”לית הרשות הלאומית לאסמכת מעבדות בישראל ויו”ר וועדת בנקי מח עצם ובנקי דם טבורי, הטיבה לפשט במאמר שפרסמה בעיתון הארץ (“בדם ליבנו” דה-מרקר 14/8/07) והמיועד להורים המתלבטים, שלושה קריטריונים בסיסיים אותם עליהם לבדוק בבואם להחליט היכן לשמור את הדגימה היקרה של תינוקם:

1.       “הקפדה על סטריליות”  – האם הדגימה מעובדת בסטריליות מרבית? – בחדר נקי ו/או במערכת סגורה כדי לוודא שהדגימה לא תפגע מזיהום.

2.       “ההקפאה צריכה להיעשות בקצב מסוים ובתנאים מבוקרים” – האם הדגימה מוקפאת בקצב מסוים ובתנאים מבוקרים? – תהליך ההקפאה הינו החלק החשוב ביותר לאחר הפרדת תאי הגזע. תהליך זה יקבע את איכות הדגימה בעת ההפשרה. לפיכך, חיוני להקפיא את התאים באופן ממוחשב ומבוקר בקצב איטי לשמירה על איכותם, ולא באופן מכני, בבת אחת.

3.       “חשוב להקפיד שהדגימה לא תאוחסן כולה במקום אחד אלא תופרד לכמה מוקדי איחסון” – כדי להבטיח שהדגימה כולה לא תלך לאיבוד עקב תקלה טכנית, אסון טבע או טעות אנוש חשוב לפצל פיזית את הדגימה לשני חלקים. כיום קיימות שתי אפשרויות הקפאה: בשקית אשר בד”כ מפוצלת פנימית לשני מדורים (80/20) או במבחנות הקפאה מיוחדות.

השמירה בשקית מגבילה את יכולת הפיצול הפיסי של הדגימה והיא תשמר במקום אחד, כמו כן הקפאה בשקית מחייבת את הפשרת כל התאים בשעת צורך ולפיכך השימוש בדגימה יהיה חד פעמי בלבד. במבחנות לעומת זאת הפיצול הפיסי הינו פשוט כמו גם האפשרות להפשיר חלקי דגימה עפ”י צורך.

ביטוח השתלות – חברות מסוימות מציעות ביטוח השתלות תאי גזע פרטי למקרה בו יש צורך לעשות שימוש בדגימה. אין ספק, כי בעת הצורך חשוב שיהיה כיסוי פיננסי נרחב ככל הניתן לשימוש בדגימה, ולכן צריך לשקול אופציה זו בכובד ראש. חשוב לציין, שמרבית ההשתלות של תאי גזע מדם טבורי נעשו בין אחים ואחיות בתוך המשפחה, ולכן חשוב לברר האם הביטוח הינו משפחתי ומה כולל הביטוח. בין היתר כדאי לבדוק – מהו סכום הכיסוי בפוליסה, האם הצטרפות מחויבת בהצהרת בריאות של מי מבני המשפחה ו/או כולם באופן המאפשר לחברת הביטוח לדחות את דרישת הביטוח בקרות מקרה, האם הינו מכסה השתלות בארץ וגם בחו”ל וכדומה.

לאחר שברשותכם התשובות זה הזמן לפנות להשוואה הכספית בין החברות השונות ולהחליט איזה נותן שירות יספק לכם את התמורה הטובה והמקיפה ביותר תמורת כספכם. המלצתי היא לבדוק את הקריטריונים הנ”ל לגופם ולא להתפתות רק על פי המחיר. החיסכון הנובע ממחיר אטרקטיבי זה או אחר בטל בשישים במהלך שנות הקפאה ארוכות לעומת החשיבות של הקפאת הדגימה עפ”י קריטריונים של איכות.